Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pátek, Švédská rallye: Neuville zatím válí

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 10. 2. 2017 • 23:31
97
Zobrazit náhledy (97)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Belgičan Thierry Neuville vede s vozem Hyundai i20 Coupe WRC po první etapě Švédskou rallye, druhý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.

V hodnocení vozů WRC je zatím první Švéd Pontus Tidemand s továrním speciálem Škoda Fabia R5.

Páteční den byl především ve znamení souboje Neuvilla a Fina Jari-Maattiho Latvaly (Toyota). Belgičan vyhrál pět ze sedmi testů a výraznou část náskoku získal v předposlední erzetě. „Podmínky byly obtížné a stopa hodně úzká. Nebyla to pro mě dobrá zkouška, přeháněl jsem to se snahou, hodně chyboval a místy byl moc široký. Stálo mě to hodně času,“ komentoval situaci ještě v cíli zkoušky Latvala.

Když se otevírají dveře

Neuville navazuje na svůj výkon z Monte Carla, kdy vedl převážnou část soutěže, ale po kontaktu se zdí přišel o šance na úspěch. Po osmi odjetých zkouškách ve Švédsku vede o 28,1 sekund před Latvalou, ale ani on to neměl jednoduché. „Místy to při řízení vypadalo, jako bych neměl v pneumatikách žádné hroty. Snažil jsem se profitovat z čistší odpolední stopy. Auto fungovalo dobře, ale na konci etapy to bylo ve tmě náročné. Neustále se mi otvíraly dveře, což mě hodně rozptylovalo,“ komentoval své dojmy lídr soutěže.

V nezáviděníhodné situaci byl obhájce titulu mistra světa a vítěz z Monte Carla Sebastien Ogier (Ford), který startoval jako první a de facto projížděl stopu všem vozům, které vyrážely na trať za ním. „Celý den jsme to měli těžké a bojovali se stopou. Bylo to o neustálém hledání, ale šlo o to, abychom měli po první etapě, co nejmenší ztrátu na nejlepší a výhodnou pozici pro startovní pořadí na sobotu,“ hodnotil svůj boj Ogier. Pouze dvakrát se dostal v jednotlivých zkouškách mezi nejlepší tři. Aktuálně mu patří pátá příčka s mankem 55,7 sekundy na vedoucího Neuvilla.

Bez křídla se jet nedá

Smolařem dne byl Nor Mads Ostberg, jediný soukromý pilot, který startuje s novou generací speciálů WRC. A sice s vozem Ford Fiesta WRC ´17, která patří do společného týmu Onebet Jipocar WRT s Martinem Prokopem. „Snažil jsem se tlačit, ale místy to bylo těžké. Rychlost auta je neuvěřitelná a na brzdách se mi těžko hledá správný cit,“ líčil Ostberg po čtyřech rychlostních zkouškách.

Pak však přišel nepříjemný zlom. V servisní zóně museli mechanici měnit převodovku, překročili o pět minut povolený časový limit a jezdec tak inkasoval padesát sekund penalizace. To by ještě nebylo tak nejhorší, ale Fiesta WRC ´17 přišla o zadní křídlo. „Upadlo, když jsem jel úplně naplno na vytočenou šestku,“ vysvětloval situaci Ostberg. Pro nové speciály, kde hraje široký zadní spoiler v aerodynamice zásadní roli, to byl velký handicap.

„Bez křídla to bylo hrozné. Auto je navrženo k tomu, aby jej mělo, a bez něj je to nejhůře řiditelný vůz. Bylo hodně těžké se vůbec udržet na cestě. Na zadek jsem obul nejzachovalejší gumy, abych zkusil stabilizovat auto, ale nestačilo to,“ stěžoval si jezdec. Zatímco po čtyřech rychlostních zkouškách ztrácel na prvního pouhých 20,9 sekundy, po sedmé erzetě to už bylo 3:01,1 minuty.

Ostberg pak před závěrečným testem odstoupil, ale měl by se do soutěže vrátit. Tým Onebet Jipocar WRT požádal na svém faacebookovském profilu člověka, který našel zadní křídlo fiesty, aby ho vrátil proti odměně. Nálezce část karoserie doručil do servisní zóny. Počkáme si, zda tým zveřejní odměnu a také, jak bude postupovat v dalším průběhu Švédské rallye.

Dvojkám vládne Tidemand

Tovární pilot české stáje Škoda Motorsport Pontus Tidemand (Fabia R5) zatím ovládá kategorii WRC2. V pátek vyhrál pět měřených testů. „Snažil jsem se celý den si jízdu užívat a koncentrovat se na svůj výkon. Ukázalo se to jako nejlepší cesta,“ řekl v cíli etapy šestadvacetiletý Švéd. Na druhého Fina Teemu Suninena s Fiestou R5 má náskok 45,1 sekundy. Třetí příčku zatím drží Nor Ole Christian Veiby s Fabií R5 s mankem 58,8 sekundy.

Výsledky Švédské rallye (po 8 z 18 RZ): 1. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 1:16:24,7; 2. Latvala, Anttila (Fin./Toyota Yaris WRC) +28,1; 3. Tänak, Järveoja (Est./Ford Fiesta WRC ´17) +49,7; 4. Meeke, Nagle (Brit./Citroën C3 WRC) +51,8; 5. Ogier, Ingarssia (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) +55,7; 6. Paddon, Kennard (N. Zél./Hyundai i20 Coupe WRC) +1:17,8; 7. Sordó, Martí (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) +1:40,3; 8. Breen, martin (Irl., Brit./Citroën C3 WRC) +1:54,3; 9. Evans, Barritt (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) +3:01,5; 10. Lefebvre, Moreau (Fr./Citroën DS3 WRC) +3:23,6; 11. Tidemand, Andersson (Švéd./Škoda Fabia R5) +4:24,2;

Sobota – 8.08 RZ9; 9.17 RZ10; 10.08 RZ11; 12.58 RZ12; 14.17 RZ13; 15.08 RZ14; 17.45 RZ15.

Neděle – 7.55 RZ16; 9.58 RZ17; 12.18 RZ18.

Průběžné pořadí

Požadí jezdců: 1. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) 25; 2. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 18; 3. Tänak (Est./Ford Fiesta WRC ´17) 15; 4. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) 13;, 5. Breen (Ir./Citroën DS3 WRC) a Evans (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) oba 10; 7. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 6; 8. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5) 6; 9. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 5; 10. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 4.

Pohár konstruktérů: 1. M Sport Ford 40; 2. Toyota Motorsport 24; 3. Hyundai Motorsport 20; 4. Citroën Racing 10.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku