Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pegaso Z-102: I Španělé vyráběli sportovní auta. Tohle stálo tolik co dvě Ferrari

Tomáš Dusil
Diskuze (7)
Vůz Pegaso Z-102 vyráběný v letech 1951 až 1958 mohl směle soupeřit s výrobky renomovaných firem Ferrari či Jaguar.

Firma Pegaso byla založena v roce 1946 a svoji činnost ukončila pod touto značkou v roce 1994. Původně se jednalo o pouhou značku založenou a tedy i vlastněnou společností Enasa. Smyslem vzniku byla výroba nákladních automobilů.

Zkušenosti se sporťáky

Za skutečností, že Pegaso vyrábělo místo užitkových automobilů sportovní vozy, stojí jeho hlavní inženýr Wilfredo Ricart. Ten před válkou pracoval v Itálii pro automobilku Alfa Romeo, navíc po boku později slavného Enza Ferrariho.

Když následně Ferrari založil vlastní automobilku na výrobu sportovních aut a Ricart se vrátil do rodného Španělska, rozhodl se využít svých nabytých znalostí a zkušeností s konstruováním sportovních aut a vytvořit vlastní sporťáky. Navíc se netajil tím, že by jimi rád konkuroval právě autům nově založené automobilky Ferrari.

Technika, kterou nikdo nečekal

Byl to právě model Z-102, který skutečně velmi dobře konkuroval nejlepším automobilům té doby. Kromě Ferrari mohl směle soupeřit třeba s Jaguary XK120/140/150, které se v té době také vyráběly. Ostatně posuďte sami.

Karoserii si nechal španělský výrobce „ušít“ u někdejších nejzvučnějších jmen. Konkrétně u společností Touring či Saoutchik. To ale nebylo vše. Ricart zvolil tehdy nezvyklou koncepci poháněcího ústrojí transaxle. Tedy převodovku u zadní nápravy, naopak motor vpředu. Tím byl navíc vidlicový osmiválec o objemu 3,2 litru s hlavami válců s dvojicí vačkových hřídelů. Výkon se vyšplhal až na 360 koní (264 kW), což bylo v 50. letech skutečně hodně. Aby se předešlo odlévání motorového oleje v rychle projížděných zatáčkách, použili konstruktéři mazání se suchou klikovou skříní. Tedy to, co mají běžně závodní auta, ale také například desetiválec Audi R8.

Pegaso Z-102 bylo považováno za jedno z nejrychlejších aut své doby. I díky výkonnému modernímu motoru a také aerodynamicky příznivě navržené karoserii mohl jeho řidiči flirtovat s rychlostí 240 km/h.

Cena za výkony

Jízdní dynamika auta byla skvělá, avšak španělský výrobce si to nechal velmi dobře zaplatit. Z-102 tak bylo velmi drahým autem a to i v porovnání s přímými konkurenty. Dle dostupných údajů stálo auto více než dvojnásobek podobného Ferrari.

Ještě markantnější je to v porovnání se zmíněným Jaguarem XK120. Za jedno Pegaso Z-102 jste tak mohli mít čtyři XK120 a ještě vám trochu peněz zbylo. V 50. letech, kdy se velká část světa vzpamatovávala z následků světového válečného konfliktu, se peněz moc nedostávalo a ještě méně na nákup aut. Jistě i kvůli velmi vysoké ceně bylo vyrobeno pouhých 64 automobilů s karoserií dvoudveřové kupé a dvoudveřový kabriolet.

Tomáš Dusil
Diskuze (7)
Avatar - wakantanka
14. 8. 2018 17:07
Re: Ten nadpis mě úplě nadchl
A mam taky pocit ze po prevzati Icecom sa z Pegasa stalo na Dakare PERLINI. No a potom nastupila Tatarstanska horda s Kamazami :-)
Avatar - mariov8
12. 8. 2018 21:40
Re: Ten nadpis mě úplě nadchl
Značka skončila v náručí Industrial VEhicles COrporation... IVECO... poslední PEGASO se vyrobilo v roce 1994, dodnes jsou ve Španělsku k vidění. Zajímavostí byl například vlastní střední dieselový šestiválec s rozvidlením válců 120° = ideální vyvážení a zároveň rovnoměrné rozložení zážehů. Do aut obvykle špatně instalovatelný útvar.
Avatar - wakantanka
12. 8. 2018 12:15
Re: Ten nadpis mě úplě nadchl
No ked ma pamat neklame tak Pegaso kamiony jazdili este povodny Dakar. Tusim aj vyhrali jeden ci dva rocniky.
12. 8. 2018 10:16
Re: Ten nadpis mě úplě nadchl
Tak Cupra je fajn, ale jako stupeň výbavy Seatu. Jako samostatná značka nemá smysl - nemá na to image, analogie “luxusní” odnože Citroenu - DS ;-)

Pegaso moc lidem neříká a pojmem se nikdy značka nestala, takže těžko říci, jestli by to čemukoliv pomohlo...