Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 206+ 1,4 (55 kW) - Vitální kmet

Michal Fokt
Dnes už překvapeně zdviháme obočí, když je nějaké auto v nabídce šest nebo sedm let. Co potom říci na Peugeot 206+, jenž v extrémně konkurenčním segmentu B operuje už dvanáctý rok? Čím ještě dnes může oslovit?

Není pochyb o tom, že je dvěstěšestka nejúspěšnějším modelem své značky v dosavadní historii. To znamená, že překonala i model 205 a to už je opravdu co říct. Zlí jazykové by sice mohli prohlásit něco o tom, že s dvanácti křížky na krku není divu, ale určitě si sami vzpomenete, jakou hysterii zejména mezi ženskou částí populace vyvolaly jeho krásné tvary hned od počátku. Takže zatímco se vedle tohoto bestselleru pral o své místo na výsluní jeho nástupce 207, dvěstěšestka se stále těšila značnému zájmu.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy  

Vloni došlo k jejímu poměrně výraznému faceliftu, jenž sjednotil vzhled s ostatními modely řady, autíčku to ale po vizuální stránce rozhodně neprospělo. Jenže modernizace se dotkla i ostatních oblastí, a tak se 206 dostal zase do celkem slušné formy, což jste mohli zjistit v našem loňském testu Peugeot 206+ - Druhá míza. Tehdy byla ale modelová nabídka 206+ dost očesaná.

V mezičase se na českém trhu objevil náš zasloužilý hatchback se silnější motorizací v podobě čtrnáctistovky o výkonu 55 kW, tak jsme se rozhodli ji znovu podrobit redakčnímu testu, a to především proto, že je vzhledem k modernější 207 za překvapivě sebevědomou cenu.

Pětapadesátikilowattový motor v kombinaci s pětidveřovou karoserií přijde na 269.900 korun, tedy nachlup stejně, co stojí 207 se stejnou motorizací. Ve prospěch 207 přitom mluví 15“ kola a dvouose stavitelný volant oproti 14“ ráfkům a pouze výškové seřiditelnému volantu dvěstěšestky, ta má naopak navíc mlhovky, rádio se čtyřmi reproduktory a manuální klimatizaci. Takže i zde se potvrzuje, že se 206+ nijak zvlášť nepodbízí a kupující tedy nebude mít jednoduché rozhodování.

Co u Peugeotu 206 nenadchne ani po letech, je posaz. Tento vůz byl vytvořen pro útlé a křehké Francouzky typu Sophie Marceau, které se snad dokáží za výrazně šikmo umístěným volantem pohodlně uvelebit tak, aby neměly kolena pod bradou, pokud chtějí držet volant správným způsobem. My, potomci hřmotných Keltů a Slovanů, s tím trošku problémy máme. Typicky francouzská je i měkkost sedadel a s ní související slušný komfort sezení (avšak s příjemnou boční oporou), jenž se ale u řady cestujících může časem změnit v bolest zad (můj případ). Typickým „evergreenem“ jsou i titěrné ovladače rádia a ovládání oken utopené na středovém tunelu, po designové stránce naopak vůbec špatně nepůsobí modernizovaná palubní deska.

Kde naopak zasloužilý Peugeot dokáže překvapit, je v případě pohonné jednotky. Téměř dvousetkilogramová výhoda oproti 207 (a drtivé většině ostatních současných malých vozů) dává dvěstěšestce doslova křídla. Zřejmě se hned tak nestane, aby byl atmosférický 55kW béčkový hatchback takhle svižný. Podíl na tom má i klasické, lankové spojení plynového pedálu a škrticí klapky a trochu menší svázání emisními limity.

Prostě a jednoduše – takhle svižný a bryskně reagující maloobjemový motor s výkonem kolem 55 kW už budete v téhle kategorii hledat hodně špatně, pokud se vám to vůbec povede, připomíná svou dynamikou spíše dnešní čtyřválce o 11 kW výkonnější. A aby té radosti nebylo málo, z výfuku se ozývá docela spokojené, řidiče mírně provokující brblání. Příjemným překvapením je i chod řadicí páky pětistupňového manuálu, jenž nemá takové vůle, na jaké jsme u koncernu PSA běžně zvyklí.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy  

Nelze si nevšimnout ani v rámci faceliftu provedené změny nastavení podvozku. Pérování je citelně tužší, současně se ale zlepšilo tlumení rázů od nerovností, které dnes patří stále mezi slušný průměr kategorie. Nezměnilo se naopak nepřesné a odtažité řízení s velkým účinkem posilovače, které v kombinaci s přetrvávající ochotou zadní partie vybočovat při každém výraznějším ubrání plynu nebo prudším pohybu volantu činí jízdu na dnešní poměry překvapivě zábavnou. Tím spíš, když v zatáčce narazíte na nerovnosti a nepřevýkonované auto získá vlastní názor na další směr jízdy.

Proč o tom píši v případě auta, které dokáže nalákat zřejmě pouze důchodce nebo mladé rodiny, co mají permanentně hluboko do kapsy? Ne, není to deformace testy na www.autofun.cz, ale tohle je prostě po delší době zase jedno úplně obyčejné auto, s nímž mě ježdění docela bavilo. Chápu ovšem, že cílovka pro tento model má své priority jinde.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy Takže jak jsem uvedl: masy Peugeot 206+ potěší svižným motorem a na poměry značky slušným řazením, radost udělá i dobrý jízdní komfort a pohodlná sedadla. Do kolonky negativ lze zařadit dnes už poměrně skromné prostorové poměry v kabině a kufru, pro vyšší osoby nepřirozený posaz a občas trošku záludný přechod nedotáčivosti v přetáčivost. V kabině je také více hluku, než dnes bývá běžné.

Resumé tedy je, že na to, co 206+ nabízí, stojí docela dost peněz. Pokud nehledáte asi posledního pamětníka „syrovějšího“ svezení v B segmentu a spíš než zatáčkovité okresky vás oslovují slevové letáky supermarketů, doporučuji ze lví nabídky spíše Peugeot 207.

První cena vozu217.900,- Kč (206+ Urban 3D, 1.1, 44 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací269.900,- Kč (206+ Trendy 5D, 1.4, 55 kW)
Základní cena testovaného vozu269.900,- Kč (206+ Trendy 5D, 1.4, 55 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků278.700,- Kč (206+ Trendy 5D, 1.4, 55 kW)

Plusy

  • Svižná a rychle reagující pohonná jednotka
  • Slušný jízdní komfort
  • Pohodlná sedadla
  • Poměrně přesné řazení

Minusy

  • Nemožnost podélného seřízení sloupku volantu
  • Nejisté jízdní chování na nerovnostech a při změně zatížení v zatáčce
  • Méně místa na zadních sedadlech
  • Dlouhé dráhy řazení
  • Tlačítka stahování oken mezi sedadly
  • Relativně vysoká cena

Michal Fokt
Peugeot 206+ 1,4
Cena základní sestavy 269 900 Kč
Výbava základní sestavy Antiblokovací systém ABS, funkce podpory brzdění v kritických situacích EVA, elektronický rozdělovač brzdného účinku REF, čelní airbag řidiče a (vypínatelný) spolujezdce, tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, posilovač řízení, centrální zamykání, imobilizér, automatické uzamčení vozu při rozjezdu (aut. odemčení v případě nárazu), sklopná zadní sedadla, otáčkoměr, elektricky ovládaná přední okna, nárazníky, boční lišty, kliky a kryty zpětných zrcátek v barvě karoserie, ocelové disky kol s pneu 175/65 R14 s celoplošnými plastovými kryty, manuální klimatizace, mlhová světla, autorádio s CD a 4 reproduktory Kč
Cena testované sestavy 278 700 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (8800,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1360
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 120 / 3400 - 3400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 173
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 4.8 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 245 / 1130
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1027 / 394
Rozměr pneu: 175/65 R14
Peugeot 206+ 1,4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3872
b) šířka (mm): 1655
c) výška (mm): 1446
d) rozvor (mm): 2443
e) rozchod vpředu (mm): 1445
f) rozchod vzadu (mm): 1433
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano