Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 3008 2,0 HDI (110 kW) – 2000 kilometrů argumentů

Ondřej Šuch
Kdyby nám někdo na začátku testu tvrdil, že nám vzhled Peugeotu 3008 bude připadat málem roztomilý a jízdní vlastnosti na špici značky, utloukli bychom ho čepicemi. Dva tisíce kilometrů ale pořádně zamíchalo protifrancouzskými předsudky…

Proč bychom to nepřiznali, ani v naší redakci se nenašel jedinec, který by vnější design Peugeotu 3008 vítal na první pohled s nadšením a tetelením motoristického srdéčka. Zjevná odvaha automobilky probořit dosud přijatelné meze crossoverů je tím, díky kterému si 3008 zapamatují příznivci i odpůrci. Nápad povolat auto s kontroverzním vzhledem k dlouhodobému testu se tedy přímo nabízel – pojďme se s autem seznámit blíže a nedat na první vizuální dojmy a pouhé desítky či stovky kilometrů.

Díky vstřícnosti českého zastoupení Peugeotu jsme se dohodli velmi rychle: budeme přebírat populární dvoulitrový turbodiesel s nejvyšším stupněm výbavy Premium Pack.

Poznatky z provozu vozu budete nacházet jednak v sekci News, jednak na moje.auto.cz, následující test tedy berte jako stručný souhrn zkušeností z prvních dvou tisíc kilometrů.

Exteriér aneb buclatost nade vše

Pomalu si zvykáme. Kritické, uštěpačné pohledy a poznámky k vnějšímu vzhledu vozu u všech testovacích jezdců pomalu ustaly a nyní je čas od času zaznamenáváme pouze od přihlížejících. Vysoká stavba karoserie s velmi zaoblenými blatníky je poznávacím znamením vozu a chvályhodně jej odlišuje od všeho, co potkáte na silnici i v showroomech Peugeot.

peugeot testy mpv peugeot testy mpv
 

Pohled zepředu nám přestal vadit nejdříve. Relativně malá šířka a velká výška spolu s vysokým grilem a nepříliš roztaženými světlomety připomíná autobusy, specifický tvar členitého spoileru a opravdu výrazné žebrování chladiče dojem znatelně vylepšují. I když vypadá nájezdový úhel hodně sportovně, dosud jsme nepřišli do kontaktu ani s vysokými obrubníky.

Boční pohled je asi nejkontroverznější, ale zvláště na jízdních fotografiích je vidět, že i vysoká silueta a bachratá záď působí poměrně dynamicky. Z praktického hlediska oceňujeme i to, že vůz sám sebe příliš nešpiní. A co je hlavní – do nenápadného vozu se díky jeho vyšší stavbě pohodlně nastupuje a to i na zadní sedadla.

Záď vzbuzuje neméně emocí, hlavně díky specifickému tvaru sdružených světel a dělenému víku zavazadlového prostoru. Navíc zezadu vypadá 3008 nejvíce jako SUV – nárazník s šedého plastu s imitací plechu ve spodní části vzhledem rozhodně neuráží a je i navýsost praktický. Parkovací čidla jej chrání před kontaktem s okolím a odlétávajícímu štěrku či větvičkám za obrubníky se jen směje.

Pohon aneb svižný apetit

Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec HDI s maximálním výkonem 110 kW má dvě nevýhody, o obou z nich ale víme dopředu a lze se podle nich zařídit.

Tou první je relativní hlučnost – ta se ale týká jen okolí a většinou je znát jen u nezahřátého motoru. K posádce mnoho hluku nepronikne, a pokud už zvuk motoru zaznamená, stane se tak jen při vyloženě brutálním zacházení s plynovým pedálem.

peugeot testy mpv peugeot testy mpv
 

Druhou nevýhodou je cena. S výbavou Premium, která je jediná k dispozici pro obě zážehové a obě vznětové motorizace, činí odstup od úsporného naftového motoru 1.6 HDI /80kW 57 tisíc Kč a od skvělého přeplňovaného zážehového 1.6 THP/115 kW dokonce 81 tisíc Kč.

V provozu je ale motor velmi, velmi dobrý a během oněch dvou tisíc prozatímních kilometrů jsme se s ním naučili zacházet k velké spokojenosti posádky. Turpoprodleva je sice znatelná, lze s ní ale počítat a pak už agregát táhne jako ďas a nazvat jej živým a točivým vůbec není eufemismus. Řadicí páka padne dobře do ruky a díky krátkým drahám řazení už tolik nežehráme na menší přesnost, s níž je nutno jednotlivé převodové stupně „trefovat“.

Prozatímní spotřeba spadla z počátečních zajížděcích hodnot okolo 8 l/100 km na přece jen rozumnějších 6,7 l/100 km. Ku cti vozu i motoru je třeba zdůraznit, že je používán ze 60 procent k jízdám po městě a zbytek připadá na delší vyjížďky při téměř plném zatížení.

Interiér

Příplatkové čalounění šedou kůží nám zpočátku připadalo ponuré, postupem času jsme si ale zvykli – oceňujeme především malý sklon k ušpinění a, co je důležité, rychlý nástup vyhřívání u předních sedadel. Látkové koberečky ve stejné světlé barvě pochopitelně v zimě trpí a i přes naše opatrné chování a občasné mechanické čištění jsme velmi zvědavi, jak je s nástupem jara budeme schopni vyčistit.

peugeot testy mpv peugeot testy mpv To vše ale bledne ve srovnání s hlavní výhodou vozu, na které se shodují všechny posádky. Interiér se Peugeotu prostě povedl a velmi dobře se v něm podařilo skloubit zájmy řidiče s praktickou využitelností.

Jen pár postřehů: Peugeot 3008 je jedním z mála vozů, jejichž středový tunel nezasahuje do životního prostoru řidičova stehna a kolena. U několikadenního provozu to nepoznáte, ale neustálé přesedání do měnících se ostatních testovacích aut mluví jasně. Proč to, u všech všudy, nejde u jiných značek?

Pozitivní vizuální dojem z palubní desky nevyprchal ani po delším provozu. Baterie “leteckých“ přepínačů na středovém panelu je kromě efektnosti i relativně praktická, nejčastěji hledáme spínač varovných světel a odemykání dveří. Naopak miniovladače vypínání ESP a parkovacích senzorů jsou vlevo dole pod volantem naprosto utopené a nejde na ně vidět. Deaktivace ESP je alespoň signalizována ikonou na přístrojové desce, vypnutí zmíněných senzorů prozradí bohužel jen dioda přímo na onom ukrytém tlačítku.

Head-up displej, promítaný na vysouvané plexisklo před čelním sklem, funguje spolehlivě a díky jeho výškovému nastavení zatím vyhovuje všem uživatelům. Naopak sklopný barevný displej integrující řízení audia a navigace je sice efektní, logika jeho ovladačů je ale stále jiná než intuitivní.

Na předních sedadlech je radost trávit čas, nalezení vhodné polohy za volantem je bezproblémové i pro nekonfekční postavy. Potěší především šířka a výška vozu, která spolu s panoramatickou skleněnou střechou vytváří kromě skutečného prostoru i onen žádaný dojem prostoru. Zadní sedadlo je umístěno poněkud výše a pasažéři tak mají lepší výhled. Místa pro hlavu i lokty i zde naleznou dostatek, vyšší jedinci ale budou mít kolena v kontaktu s předními opěradly.

Místo, aneb hodně místa!

Proč si, u všech všudy, nekoupit přímo Peugeot 308, když má s testovaným modelem 3008 společnou platformu i pohon? Aniž bychom mazali komukoli cokoli kolem čehokoli, prostorem vítězí 3008 na body a to dosti brutálním skóre. Život totiž není jen o litrech zavazadlového prostoru.

Takže třeba do kapes v bočních dveřích umístíte hodně, do schránky před spolujezdcem ještě víc a do jeskyně ve středovém tunelu schováte i hodně objemné nezbytnosti. I tady se ale najdou drobnosti. Řadicí páka nutí svou polohou předloktí, aby dlelo na středovém tunelu v poloze ležícího střelce, což ale poněkud koliduje s případným obsahem držáků na nápoje. Jinými slovy, buď se vzdáte nejpohodlnějšího uložení pití, nebo budete řadit s loktem v bok.

peugeot testy mpv peugeot testy mpv Ale abychom nezapomněli na prostor. Ten zavazadlový je přístupný odklopením horního víka, případně ještě jeho spodní části. Na první pohled možná složitou manipulaci jsme si kupodivu záhy oblíbili – spodní část vyklápíme jen při manipulaci se skutečně těžkými předměty a 90 % nákladu putuje dovnitř jen po odklopení horního víka.

Velmi užitečná je podlahová deska, kterou lze fixovat ve třech polohách. Zcela dole je zavazadelník zaměřen na svislou kapacitu, v prostřední poloze pomáhá udržet rovinu mezi sklopenými zadními opěradly a odklopeným spodním dílem víka zavazadelníku. Horní polohu podlahy jsme zkusili využít jen jednou a úspěšně – pomohla nám rozdělit zavazadelník na dvě poměrně vysoké zóny, a nakládat tak do horní části další věci bez rizika tlaku na ty vespod.

Jízda

Tady se zrodilo největší překvapení. Zvenčí možná neohrabaný crossover je bezpochyby nejlépe jezdícím modelem značky. Co nás k tomuto rozmáchlému hodnocení vede?

Především jde o vyváženost. Překvapivá kombinace komfortního odpružení s dosti značnou agilitou v zatáčkách a velmi malými bočními náklony je v hezkém souladu ke zmíněnému povedenému interiéru. Vše má samozřejmě mouchy, řízení by mohlo poskytovat více kontaktu s vozovkou a brzdy by snesly přibroušení, přesto je podvozek vozu na špici značky a překonává i některé konkurenty. Jednoduchá zadní náprava občas na nerovnostech uskočí, nejde ale o nic dramatického.

Závěr aneb nový začátek

Dosavadní dojmy z provozu Peugeotu 3008 se dají shrnout jako mírné, nicméně pozitivní překvapení. Ubylo jednoznačných odsudků vnějšího designu, přibylo konkrétních zkušeností se specifiky modelu. Už nyní víme, že zájemci o prostornější hatchback (dejme tomu tříčlennou či čtyřčlennou rodinu bez kočárku) bychom jej určitě doporučili. Ale se sbíráním zkušeností nekončíme. Po dvou tisících kilometrech začínáme s ostrým provozem.

Držte nám palce a u článků z tohoto dlouhodobého testu na news.auto.cz můžete i diskutovat, ptát se nás na podrobnosti a dávat náměty, na co bychom se v testu měli zaměřit.

Peugeot 3008 - dlouhodobý test Auto.CZ
Moje.auto.cz: Peugeot 3008 Premium Pack 2.0 HDi
První cena vozu 479.900,- Kč Confort Pack, 1.6 16V VTi 88 kW
První cena vozu s testovanou motorizací 650.900,- Kč Premium, 2.0 HDI 110 kW
Základní cena testovaného vozu 700.900,- Kč Premium Pack, 2.0 HDI 110 kW
Cena testovaného vozu vč. příplatků 817.800,- Kč Premium Pack, 2.0 HDI 110 kW

Plusy

  • Prostornost ve všech směrech
  • Živý a točivý motor
  • Variabilita zavazadlového prostoru
  • Odpovídající vyvážený podvozek
  • Palubní deska orientovaná na řidiče
  • Výhled z vozu
  • Optimální komfort sezení
  • Odkládací prostory
  • Z pohledu posádky tichý provoz

Minusy

  • Cena vrcholné dieselové motorizace
  • Složité ovládání navigace
  • Obtížně využitelné držáky nápojů
  • Odskakování zadní nápravy
Ondřej Šuch
Peugeot 3008 2,0 HDI (110 kW)
Cena základní sestavy 700 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil, brzdový asistent EVA, samočinná aktivace výstražných světel, airbag řidiče a spolujezdce, přední boční airbagy, hlavové airbagy, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy na předních sedadlech s pyrotechnickými předpínači a omezovači tahu, tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech s omezovači tahu, 2 úchyty ISOFIX k upevnění dětské sedačky (na zadních bočních sedadlech), indikace nezapnutých nebo odepnutých bezpečnostních pásů během jízdy, stabilizační systém ESP, protiprokluzový systém ASR, automatická elektrická parkovací brzda + podpora při rozjezdu do kopce Hill Assist, Dynamic Rolling Control, Pack Info Drive = Head up displej + Distance Alert + impulzní ovladače Toggles Switches + indikátor podhuštění pneumatik, plechová kola 17” s ozdobnými kryty ATAX, elektrohydraulický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, regulátor a omezovač rychlosti, zadní parkovací asistent, denní světla, přední mlhové světlomety, elektrická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, pack VIDITELNOST 1 = automatické stěrače + automatické světlomety + funkce doprovodného osvětlení, osvětlení prahů předních i zadních dveří, přenosná lampička v zavazadlovém prostoru, osvětlení prostoru pro nohy cestujících vpředu, osvětlená zrcátka slunečních clon, 2 čtecí lampičky pro 2. řadu sedadel, centrální zamykání + dálkové ovládání, automatické uzamčení vozu při jízdě + signalizace otevřených dveří, 2 klíče plip k centrálnímu zamykání, elektrické ovládání předních oken sekvenční se systémem proti přiskřípnutí, elektrické ovládání zadních oken sekvenční se systémem proti přiskřípnutí, tónovaná boční skla + zatmavené zadní sklo, sluneční clony pro 2. řadu sedadel, zásuvky 12 V pro 1. a 2. řadu sedadel, 3. zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru, vrstvené atermické a akustické čelní sklo, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, dvouzónová automatická klimatizace, odkládací schránka mezi předními sedadly, osvětlená s ventilací, odkládací schránka u spolujezdce osvětlená, kožený sportovní volant nastavitelný výškově i podélně, zadní sedadlo dělené 60:40, výškově nastavitelné opěrky hlavy, středová loketní opěrka s odkládacím prostorem na nápoje a otvorem na převezení dlouhých předmětů, sklápění zadních sedadel do rovné polohy, dělené víko zavazadlového prostoru s výklopnou spodní částí, mobilní podlaha zavazadlového prostoru (3 pozice), odkládací schránka na brýle, odkládací schránky v podlaze 2. řady sedadel, síťka v zavazadlovém prostoru, Rádio + MP3 + 6 reproduktorů + ovládání pod volantem + zásuvka jack + oddělený displej, palubní počítač, WIP Plug - zásuvka USB v odkládací schránce středové konzole, zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě karoserie, přední chromovaná mřížka otvoru vstupu vzduchu, černé boční ochranné lišty, přední a zadní nárazník typu Outdoor, chromované kryty zpětných zrcátek, chromované zdobení prahů dveří s logem Peugeot, prosklená střecha Cielo s elektrickou clonou. Kč
Cena testované sestavy 817 800 Kč
Výbava testované sestavy Hliníková kola 18“ (10.000,-), Alarm a superzymykání (12.300,-), Přední a zadní parkovací asistent (12.0000,-), Pack VIDITELNOST 3 = Samonatáčecí bi-xenonové světlomety + automatické výškové nastavení světlometů + ostřikovače světlometů (+21.000,-Kč), Vrstvená zatmavená boční skla (+14.600,-Kč), metalický lak (+12.000,-Kč), navigační systém RNEG s barevnou výsuvnou obrazovkou a kartografickými daty na SD kartě + funkce HF Bluetooth (+22.000,-Kč), audiosystém JBL (+13.000,-Kč), Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.8 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 432 / 1241
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1604 / 476
Rozměr pneu: 225/50 R17
Peugeot 3008 2,0 HDI (110 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4365
b) šířka (mm): 1837
c) výška (mm): 1625
d) rozvor (mm): 2613
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 62
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano