Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot Boxer 2. HDI 100 furgon - Městský běžec

Peugeot Boxer
Peugeot Boxer
Peugeot Boxer
Peugeot Boxer
13 Fotogalerie
Diskuze (1)
Krátce na to, co jsme si mohli vyzkoušet v běžném provozu nejdelší a vysokou verzi furgonu Peugeot Boxer nové generace, dostali jsme příležitost konfrontovat poznatky s variantou nekratší a nejnižší.

Podobně jako konkurence, také Peugeot Boxer sází na pestrost nabídky motorů, podvozků a skříní tak, aby si vybral doslova každý. Zůstává věren pohonu kol přední nápravy. Jeho karoserie však není moderní pouze vzhledem ale i konstrukcí a koncepcí. Je postavena jako klasický samonosný furgon s vnitřními lisovanými přibodovanými výztuhami strukturovanými do formy integrovaného rámu.

Konkurence v tomto tržním segmentu je obrovská, Boxer však vyskočil ze 76 000 kusů prodaných v roce 1995 na 166 000 v roce 2005. Ve furgonech vzrostl prodej Peugeotu o 97 %! První generace dosáhla prodeje 530 000 ks. Tlak na exhalace a další technické parametry stoupal, takže musel vyjet pátý automobil tohoto jména. Nový vzhledově, konstrukčně i co do užitné hodnoty. Zůstal však věren rodinným poutům s Fiatem Ducato a Citroenem Jumper. S nimi se nadále rodí na jediné montážní lince v Sevel Sud.

Výrobce nabízí tři rozvory náprav (3000, 3450 a 4035 mm), čtyři celkové délky (4963,5413, 5998 a 6363 mm) a tři výšky karoserie (2254, 2524 a 2764 mm), tedy paletu různých objemů nákladového prostoru od 8,0 do 17,0 m3. A to je již hodnota s konkurencí více než srovnatelná. Navíc lze ještě diferencovat mezi karoseriemi prosklenými nebo pouze plechovými, respektive Minibus (devět cestujících) či Combi (šest cestujících)...

Peugeot postavil novou trojici agregátů. Jedná se samozřejmě o kapalinou chlazené vznětové přeplňované čtyřválce HDI se vstřikováním paliva systémem Common Rail, které s rezervou splňují limity normy Euro 4.

Prvním z nich je typ 2.2 HDI postavený ve spolupráci Peugeot/Citroen/Ford cíleně pro instalaci do užitkových vozidel. Jeho zdvihový objem činí 2198 cm3 a mírně nadčtvercová konfigurace vrtání a zdvihu 86 x 94,6 mm. Blok je z tenkostěnné litiny, hlava válců z lehké slitiny. Pro dosažení co nejnižší úrovně emisí využívá technologie EGR, recirkulace výfukových plynů s jejich chlazením kapalinovým okruhem motoru. Je k dispozici ve dvou výkonových variantách 74 kW a 88 kW, respektive 250 a 320 N.m. První z nich s pětistupňovou převodovkou MLGU s přímým řazením.

Nejvýkonnějším agregátem je 3.0 HDI o zdvihovém objemu 2998 cm3 s vrtáním a zdvihem 95,8 x 104 mm, který poskytuje největší výkon 115 kW/2800 min-1 (400 N.m/1700 min-1). Také v tomto případě se jedná o kombinaci litinového bloku a hlavy válců z lehké slitiny, vstřikování paliva systémem Common Rail. Tento motor je spojován s šestistupňovou převodovkou s přímým řazením.

Nejobvyklejší z obvyklých je skříňová karoserie, kterou jsme měli k dispozici. Tentokrát šlo o furgon s rozměry nákladového prostoru 2670 x 1870 x 1662 mm, respektive 8,0 m3. Kompaktnější stavbě a menší užitečné hmotnosti, která činí 1155 kg, odpovídala i instalace hnacího řetězce v základní sestavě. Tedy motoru o největším výkonu 74 kW (točivý moment 250 N.m) a pětistupňové převodovky s přímým řazením. Tato kombinace se později ukázala být jako výborně vyvážená a přinášející velmi dobré parametry nejen s přihlédnutím k pozitivně zajímavé prodejní ceně vozidla.

Kratší a nižší stavba se také odráží na torzní tuhosti karoserie, která je vynikající. Stejně jako její odolnost vůči vibracím a rezonancím. Až se dokonce vnitřní žebrování skeletu zdálo být možná až zbytečně masivní. To je však zase příslib větší odolnosti při kolizích a haváriích, ale také předpoklad pro dosažení dlouhé životnosti. Pozoruhodně kladný vliv má také na jízdní vlastnosti, protože podvozek má pevnější oporu v nosné struktuře.

Uživatel nového boxera ocení robustnost celé konstrukce, ale především promyšlenost detailů usnadňujících posádce život. Velmi dobrý je například velký úhel otevření dveří, příjemný schůdek v nich, velmi dobré vlastnosti má také potahový textil i tvar a čalounění sedadel, zvuková izolace kabiny není formalitou...

Po zkušenosti s velkou variantou jsme si pozorněji všímali detailů a charakteristik chování boxera. Nejslabší motor bohatě vyhovoval. Absolvovali jsme dokonce jízdu do Jablonce s plným zatížením velmi svižně a s překvapivou spotřebou paliva. Při rychlostním průměru 84 km/h totiž činila jen 9,1 l/100 km.

Stejně přiměřeným prvkem je pětistupňová převodovka s přímým řazením. Má odpovídající odstupňování, velmi lehký a přesný krok páky a lehkou, účinnou synchronizaci. Snad jen pátý stupeň by mohl být ještě trochu „delší“, aby v dálničním provozu a při rychlosti okolo 120 km/h poklesly otáčky. Ale to by na druhou stranu mohlo zase vadit v městském provozu, kam testovaná verze směřuje především.

Z kritických připomínek nutno opakovat, že ve výhledu do levého zpětného zrcátka řidičům vyšší postavy trochu překáží lišta mezi pevnou a posuvnou částí zasklení levých dveří. Daní eleganci přídě je příliš vysoké umístění světlometů, které v městském provozu oslňuje řidiče vozidel jedoucích před boxerem (i při maximálním sklopení ovladačem sklonu).

Na českém trhu může nový Peugeot Boxer výhodně těžit z vynikající pověsti předchozích generací, všeobecně známého velmi dobrého poměru mezi cenou a užitnou hodnotou a kvalitativního posunu novinky na špičku konkurence.

Technické parametry
Motor2.2 HDI 120
Typpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů4/16
Rozvod ventilůDOHC
Vrtání a zdvih86 x 94,6 mm
Zdvihový objem2198 cm3
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivaCommon Rail
Největší výkon74 kW/2900 min-1
Točivý moment250 N.m/1500 min-1
Převodovkapětistupňová
Brzdykotoučové
Provozní hmotnost1845 kg
Celková hmotnost3000 kg
Rozvor náprav3000 mm
RozchodP/Z
Karoserietřímístný furgon
Vnější rozměry4963 x 2050 x 2254 mm
Rozměry nákl. prostoru2670 x 1870 x 1662 mm
Objem náklad. prostoru 8,0 m3
Pneu215/70 R 15 C
Objem nádrže paliva90 l
Spotřeba paliva8,1 l/100 km
Největší rychlost125 km/h
Cena základní589 400 Kč bez DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Alena Nosková

peugeot novemodely ceniky profi ceskytrh dodavkypeugeot novemodely ceniky profi ceskytrh dodavky | Zdroj: acz

Vstoupit do diskuze (1)