Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot Boxer 2. HDI 100 furgon - Městský běžec

AutoProfi
Diskuze (1)
Krátce na to, co jsme si mohli vyzkoušet v běžném provozu nejdelší a vysokou verzi furgonu Peugeot Boxer nové generace, dostali jsme příležitost konfrontovat poznatky s variantou nekratší a nejnižší.

Podobně jako konkurence, také Peugeot Boxer sází na pestrost nabídky motorů, podvozků a skříní tak, aby si vybral doslova každý. Zůstává věren pohonu kol přední nápravy. Jeho karoserie však není moderní pouze vzhledem ale i konstrukcí a koncepcí. Je postavena jako klasický samonosný furgon s vnitřními lisovanými přibodovanými výztuhami strukturovanými do formy integrovaného rámu.

Konkurence v tomto tržním segmentu je obrovská, Boxer však vyskočil ze 76 000 kusů prodaných v roce 1995 na 166 000 v roce 2005. Ve furgonech vzrostl prodej Peugeotu o 97 %! První generace dosáhla prodeje 530 000 ks. Tlak na exhalace a další technické parametry stoupal, takže musel vyjet pátý automobil tohoto jména. Nový vzhledově, konstrukčně i co do užitné hodnoty. Zůstal však věren rodinným poutům s Fiatem Ducato a Citroenem Jumper. S nimi se nadále rodí na jediné montážní lince v Sevel Sud.

Výrobce nabízí tři rozvory náprav (3000, 3450 a 4035 mm), čtyři celkové délky (4963,5413, 5998 a 6363 mm) a tři výšky karoserie (2254, 2524 a 2764 mm), tedy paletu různých objemů nákladového prostoru od 8,0 do 17,0 m3. A to je již hodnota s konkurencí více než srovnatelná. Navíc lze ještě diferencovat mezi karoseriemi prosklenými nebo pouze plechovými, respektive Minibus (devět cestujících) či Combi (šest cestujících)...

Peugeot postavil novou trojici agregátů. Jedná se samozřejmě o kapalinou chlazené vznětové přeplňované čtyřválce HDI se vstřikováním paliva systémem Common Rail, které s rezervou splňují limity normy Euro 4.

Prvním z nich je typ 2.2 HDI postavený ve spolupráci Peugeot/Citroen/Ford cíleně pro instalaci do užitkových vozidel. Jeho zdvihový objem činí 2198 cm3 a mírně nadčtvercová konfigurace vrtání a zdvihu 86 x 94,6 mm. Blok je z tenkostěnné litiny, hlava válců z lehké slitiny. Pro dosažení co nejnižší úrovně emisí využívá technologie EGR, recirkulace výfukových plynů s jejich chlazením kapalinovým okruhem motoru. Je k dispozici ve dvou výkonových variantách 74 kW a 88 kW, respektive 250 a 320 N.m. První z nich s pětistupňovou převodovkou MLGU s přímým řazením.

Nejvýkonnějším agregátem je 3.0 HDI o zdvihovém objemu 2998 cm3 s vrtáním a zdvihem 95,8 x 104 mm, který poskytuje největší výkon 115 kW/2800 min-1 (400 N.m/1700 min-1). Také v tomto případě se jedná o kombinaci litinového bloku a hlavy válců z lehké slitiny, vstřikování paliva systémem Common Rail. Tento motor je spojován s šestistupňovou převodovkou s přímým řazením.

Nejobvyklejší z obvyklých je skříňová karoserie, kterou jsme měli k dispozici. Tentokrát šlo o furgon s rozměry nákladového prostoru 2670 x 1870 x 1662 mm, respektive 8,0 m3. Kompaktnější stavbě a menší užitečné hmotnosti, která činí 1155 kg, odpovídala i instalace hnacího řetězce v základní sestavě. Tedy motoru o největším výkonu 74 kW (točivý moment 250 N.m) a pětistupňové převodovky s přímým řazením. Tato kombinace se později ukázala být jako výborně vyvážená a přinášející velmi dobré parametry nejen s přihlédnutím k pozitivně zajímavé prodejní ceně vozidla.

Kratší a nižší stavba se také odráží na torzní tuhosti karoserie, která je vynikající. Stejně jako její odolnost vůči vibracím a rezonancím. Až se dokonce vnitřní žebrování skeletu zdálo být možná až zbytečně masivní. To je však zase příslib větší odolnosti při kolizích a haváriích, ale také předpoklad pro dosažení dlouhé životnosti. Pozoruhodně kladný vliv má také na jízdní vlastnosti, protože podvozek má pevnější oporu v nosné struktuře.

Uživatel nového boxera ocení robustnost celé konstrukce, ale především promyšlenost detailů usnadňujících posádce život. Velmi dobrý je například velký úhel otevření dveří, příjemný schůdek v nich, velmi dobré vlastnosti má také potahový textil i tvar a čalounění sedadel, zvuková izolace kabiny není formalitou...

Po zkušenosti s velkou variantou jsme si pozorněji všímali detailů a charakteristik chování boxera. Nejslabší motor bohatě vyhovoval. Absolvovali jsme dokonce jízdu do Jablonce s plným zatížením velmi svižně a s překvapivou spotřebou paliva. Při rychlostním průměru 84 km/h totiž činila jen 9,1 l/100 km.

Stejně přiměřeným prvkem je pětistupňová převodovka s přímým řazením. Má odpovídající odstupňování, velmi lehký a přesný krok páky a lehkou, účinnou synchronizaci. Snad jen pátý stupeň by mohl být ještě trochu „delší“, aby v dálničním provozu a při rychlosti okolo 120 km/h poklesly otáčky. Ale to by na druhou stranu mohlo zase vadit v městském provozu, kam testovaná verze směřuje především.

Z kritických připomínek nutno opakovat, že ve výhledu do levého zpětného zrcátka řidičům vyšší postavy trochu překáží lišta mezi pevnou a posuvnou částí zasklení levých dveří. Daní eleganci přídě je příliš vysoké umístění světlometů, které v městském provozu oslňuje řidiče vozidel jedoucích před boxerem (i při maximálním sklopení ovladačem sklonu).

Na českém trhu může nový Peugeot Boxer výhodně těžit z vynikající pověsti předchozích generací, všeobecně známého velmi dobrého poměru mezi cenou a užitnou hodnotou a kvalitativního posunu novinky na špičku konkurence.

Technické parametry
Motor2.2 HDI 120
Typpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů4/16
Rozvod ventilůDOHC
Vrtání a zdvih86 x 94,6 mm
Zdvihový objem2198 cm3
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivaCommon Rail
Největší výkon74 kW/2900 min-1
Točivý moment250 N.m/1500 min-1
Převodovkapětistupňová
Brzdykotoučové
Provozní hmotnost1845 kg
Celková hmotnost3000 kg
Rozvor náprav3000 mm
RozchodP/Z
Karoserietřímístný furgon
Vnější rozměry4963 x 2050 x 2254 mm
Rozměry nákl. prostoru2670 x 1870 x 1662 mm
Objem náklad. prostoru 8,0 m3
Pneu215/70 R 15 C
Objem nádrže paliva90 l
Spotřeba paliva8,1 l/100 km
Největší rychlost125 km/h
Cena základní589 400 Kč bez DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Alena Nosková

peugeot novemodely ceniky profi ceskytrh dodavky peugeot novemodely ceniky profi ceskytrh dodavky

AutoProfi
Diskuze (1)
30. 4. 2016 16:42
Na Fordy to nemá
Tento vůz mě zprvu zaujal, ale po vyzkoušení jsem nebyl moc spokojen. Asi to bude otázka vkusu. Byl mezi mými favority, když jsem se rozhodoval, jakou dodávku si koupím. Nakonec jsem ale koupil Transita, kterého jsem si hnedka zamiloval. Pokud váháte, doporučuji vyzkoušet u firmy www.pujceni-dodavky-praha.cz, poskytují skvělý servis za velmi přijatelnou cenu. :-)