Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot v Lipsku: nový motor 2.2 HDI (125 kW) Biturbo

Ondřej Láník
Diskuze (117)
Jednou z mála světových premiér, které se dnes představily na autosalonu v Lipsku je nový dvěma turbodmychadly přeplňovaný čtyřválec 2.2 HDI (125 kW) pro Peugeoty 407. V sedanech a kombi SW této řady se objeví i vznětový šestiválec 2.7 HDI.

Jednou z mála světových premiér, které se dnes představily na autosalonu v Lipsku (veřejnosti je přístupný od soboty 1.4.2006 do neděle 9.4.2006) je nový dvěma turbodmychadly přeplňovaný čtyřválec 2.2 HDI (125 kW) pro Peugeoty 407. V sedanech a kombi SW této řady se objeví i vznětový šestiválec 2.7 HDI.

Nový čtyřválec PSA-Ford, který je součástí čtvrté etapy spolupráce dvou výrobců, je určen zejména pro manažerské vozy střední a vyšší střední třídy. Jeho výrobu má na starost závod ve francouzském Trémery, které je, podle zprávy výrobce, v současné době největší motorárnou na světě, vyrábějící vznětové motory. Technické parametry motoru byly představeny již dříve, až nyní se však novinka dostává do konkrétního modelu.

Peugeot zdůrazňuje inovativní systém Extreme Conventional Combustion System (ECCS), který se podílí na snížení produkce škodlivin a současně ovlivňuje vysoký výkon a nízký hluk motoru. Spalovací prostor s velkým průměrem (o 25% větší průměr než u předchozí generace) a malým kompresním poměrem (16,6:1) umožňuje rovnoměrnější tvorbu směsi, omezen je také vír vzduchu ve spalovacím prostoru, což snížilo tepelné ztráty stěnami a nakonec i přispělo k celkovému zvýšení účinnosti motoru. Ta se projevuje dvouprocentním snížením spotřeby paliva a současně výrazným zvýšením točivého momentu v celém otáčkovém spektru. Vstřikovací systém common-rail třetí generace (Bosch) produkuje nejvyšší vstřikovací tlaky až 1800 barů. Palivo je vstřikováno sedmiotvorovými vstřikovači s otvory o průměru 135 µm. Piezoelektricky ovládané jehly jsou schopny až šesti otevření během jednoho pracovního cyklu.

Všechny vozy vybavené tímto motorem budou vybaveny filtrem pevných částic, značky koncernu PSA budou nadále využívat systému s aditivy, Fordovy značky se budou spoléhat na systém bez aditiv.

Vrcholná verze tohoto motoru bude prvním sériovým vznětovým čtyřválcem, který bude přeplňován dvěma turbodmychadly. V roce 2003 představená studie Opelu Twin Turbo se dosud nedočkala sériové produkce. Relativně malé turbodmychadlo je v novém čtyřválci naladěno na dodávku maximálních plnících tlaků v nízkých a středních otáčkách, od 2700 ot./min se k němu přidává druhé turbodmychadlo se shodnými rozměrovými parametry. Spolupráce turbodmychadel, opatřených elektricky ovládanými nastavitelnými rozváděcími lopatkami, je usměrňována řídící jednotkou motoru. Dodavatelem systému přeplňování je Honeywell Turbo Technology.

O nejvybranější chování se starají dva vyvažovací hřídele v bloku motoru, ale také rychlý systém ovládající škrtící klapku, která zabraňuje vibracím po vypnutí motoru.

Ford a PSA věří v úspěch nového motoru, protože dosavadní kapacita 70.000 motorů u předchozí generace motoru může být operativně zvýšena až na 200.000 kusů ročně.

V Peugeotu 407 dosahuje nový motor nejvyššího výkonu 125 kW při 4000 ot./min, točivý moment vrcholí již v 1500 ot./min hodnotou 370 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá jen 8,7 s, spotřeba se oproti slabší výkonové varinatě motoru 2.2 HDI zvýšila jen o 0,2 l na konečných 6,1 l / 100 km. Nejvyšší rychlost nyní činí 225 km/h, slabší verze umí jen 208 km/h.

Další lipskou novinkou je zavedení šestiválce 2,7 HDI z řady 607 a kupé 407 také mezi sedany a kombi 407 SW. 150 kW a 440 Nm dokáže ve čtyřistasedmičce vytvořit kultivovanou atmosféru a současně dovoluje velmi rychlé cestování: zrychlení z 0 na 100 km/h trvá jen 8,5 s, kombinovaná spotřeba činí 8,4 l/100 km.

Ondřej Láník
Diskuze (117)