Pininfarina: Slavná karosárna vznikla před 80 lety
Z karosárny vzniklo během let celé designérské centrum, které se nezabývalo jen návrhy automobilů, ale i jiných dopravních prostředků, zejména kolejových vozidel a od začátku 80. let minulého století také průmyslovým designem obecně. Ale co naplat, automobilová tvorba je pro něj hlavním a stěžejním oborem.
Giovannimu Battistovi se přezdívalo Pinin a právě tady hledejme původ názvu firmy. Později odpadla mezera a vše skončilo v roce 1961 prezidentským dekretem, který úředně posvětil změnu příjmení. Ze zakladatele firmy se tak stal signore Pininfarina.
Výčet automobilů, které společnost za osm desítek let své existence navrhla a postavila, je přebohatý. Byly mezi nimi prototypy, které vznikly v jediném exempláři, i vozy, které sjížděly a stále sjíždí z výrobních linek. Na počátku své existence oblékal Farina vozy domácích značek, zejména Lancie, Fiaty a Alfy Romeo.
Po druhé světové válce přibyly Ferrari a Maserati, ale také například kupé a kabriolety Cisitalia 202, nebo americký Nash Healey. Od poloviny padesátých let začala velmi úspěšná spolupráce s Peugeotem. Druhá polovina šedesátých let znamenala nejen slavnou Alfu Romeo Spider, která se vyráběla až do roku 1993, ale také příspěvek pro bezpečnost formule 1.
V roce 1969 se objevil projekt tzv. bezpečného monopostu Sigma Grand Prix. Rodina Farinů byla se závoděním v této kategorii úzce spjata, vždyť Giuseppe Nino Farina byl v roce 1950 prvním mistrem světa! O devatenáct let později však již nežil ani on, ani jeho strýc Giovanni Battista. Oba zemřeli v roce 1966, Nino navíc tragicky.
Přímo se značkou Pininfarina vznikaly i sériové automobily, byť jen krátce, v letech 1983-1985. Pod názvem Pininfarina Spidereuropa se ukrývala poslední verze Fiatu 124 Spider pro americký trh. V USA ještě na chvíli zůstaňme. Dnes pozapomenutým dílem je kabriolet Cadillac Allanté z roku 1986, který vznikl ve 22 tisících exemplářích.
O Ferrari jsme se již krátce zmínili. Ve výčtu legend se vzpínajícím se koníkem ve znaku by určitě neměly chybět modely 365 GTB/4, kterému dnes neřekne nikdo jinak než Daytona, F40, či F50. Také přece jen modernější Enzo už má kultovní status. Na severu Itálie se nikdy nebáli ani luxusních a věhlasných značek, tvary Bentleye Azure vznikaly právě zde. Opačný protipól představuje například lidový Peugeot 205, který se vyráběl patnáct let.
Celá historie by vydala na hodně tlustou knihu, podrobněji se ji budeme věnovat na veteran.auto.cz. Přímo v sídle firmy byla otevřena u příležitosti jubilea výstava Pininfarina Collection. Představuje průřez činností včetně nejnovější kreace, spideru 2uettottanta z letošní Ženevy. Je přístupná veřejnosti, ale objednávka předem je nutná.
Po nešťastné smrti Andrey Pininfariny před dvěma lety vede společnost jeho mladší bratr Paolo. V italských továrnách San Giorgio a Bairo se v současnosti vyrábějí Alfy Romeo Brera a Spider, Ford Focus CC a Mitsubishi Colt CZC.
Od roku 2003 existuje rovněž Pininfarina Sverige AB, jedná se o joint-venture se švédským Volvem. Tento podnik produkuje v Uddevalle kupé-kabriolety Volvo C70.
Rukopis studia nesou kromě jiného i moderní Ferrari 599 GTB Fiorano, 612 Scaglietti a 458 Italia. Visačkou Designed by Pininfarina se chlubí také celá současná produkce značky Maserati.