Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Plymouth Prowler

Vojta Jakeš
Plymouth Prowler je bláznivá hračka. Tento automobil patří do stejné kategorie, jako dálkově ovládaná letadla, či obrovské televize. Nikdo takovéto věci opravdu nepotřebuje, ale jsou středem zájmu mnoha z nás, především mužů.

Plymouth Prowler je drahá hračka

Plymouth Prowler je bláznivá hračka. Tento automobil patří do stejné kategorie, jako dálkově ovládaná letadla, či obrovské televize. Nikdo takovéto věci opravdu nepotřebuje, ale jsou středem zájmu mnoha z nás, především mužů.

V případě Prowleru, je tato hračka mířená na automobilové blázny, kteří vyrůstali v hot-rod éře v 50. letech, kdy největší frajeři jezdili v upravených Fordech ročníku 1932 nalakovaných křiklavými barvami a osmiválcem pod kapotou.

Prowler se zrodil asi před 8 lety, kdy Chrysler požadoval na svém designérském týmu v Kalifornii přijít s nejšílenějšími automobilovými výstřelky. V této době se připravovala výroba též šíleného Dodge Viperu, a tak mladí designéři věděli, že Chrysler to myslí vážně.

Tak Prowler byl rychle vyroben, stejně jako Viper, nejdříve jako prototyp na automobilové show s tím, že možná bude v budoucnosti k mání na automobilovém trhu. Jeho debut byl v lednu 1993 na detroitské auto show. Tento prototyp nabarvený na fialovo se okamžitě těšil velikému zájmu automobilových fanoušků; přesně 130 tisíc z nich zkontaktovalo Chrysler během dalšího roku.

Prowler se začal sériově vyrábět na stejné lince jako Vipery. Produkce byla značně nízká, v roce 1997 bylo vyrobeno jen 400 kusů, a to pouze ve fialové barvě. Nový, vylepšený model 1999 byl představen letos v lednu. Ten se vyrábí i ve žluté barvě.

Většina Prowlerů padla do rukou spekulantů, či byly věnovány dealery dobročinným aukcím, kde se pak prodaly za 2- až 3-násobek Chryslerem doporučené ceny (40,280 USD).

V srpnu 1998 už produkce přesáhla tisíc kusů a jenom v červenci 1998 bylo vyrobeno 200 kusů. Stejně jako v případě Vipera, Chrysler nemá zájem uspokojit nabídku po těchto automobilech. Ale čím více kusů se vyrobí, tím méně spekulantů bude zapojeno a tím pádem bude možné si tento automobil zakoupit témeř za doporučenou cenu.

Co je to za auto, za které zaplatíte 45,000 USD? Je to pozoruhodný automobil, který spojuje moderní technologii s tím co bylo populární v 50. letech a rozhodně se tak stane středem pozornosti.

Prowler je vyroben z velké části z hliníku, rám (frame), a také veškerá plechařina. Jeden z důvodů proč vyrábí Prowlera - který po léta nebude ziskový - Chrysler uvádí, že tímto získá velice důležité zkušenosti s použitelností hliníku při výrobě automobilu. Váha Prowlera je 1290 kg, což je o 25% méně než při použití klasických materiálů. Pod dlouhým nosem má 3,5 litrový šestiválec (též vyrobený z podstatné části z hliníku) s výkonem 253 koní při 6400 otáčkách, což umožňuje Prowlerovi akceleraci z 0 na 60 mph za rovných 6 sekund. Takovýto výkon rozhodně řadí Prowlera k pravému hot-rodovi!

Výkon motoru jde na zadní kola přes čtyřrychlostní automatickou převodovku vybavenou AutoStickem (obdoba Tiptronic u Audi). Klasická převodovka s řadicí pákou se jednoduše nevyrábí.

Interiér Prowleru je pozoruhodný stejnou barvou přístrojové desky, jako samotný automobil. Malý otáčkoměr je umístěn přímo ve volantu, stejně jako v šedesátých letech. Naleznete ale i spoustu moderních vymožeností, jako klima, elektrická okna, centrální zámek, CD + rádio se sedmi reproduktory. Standardní vybavení také zahrnuje 2 airbagy. Přesto pohodlná dlouhodobá jízda nepatří mezi přednosti Prowlera. Není ani příliš snadné, hlavně pro větší postavy, do Prowlera nastoupit. Když se to konečně podaří, jsou řidič a spolujezdec stísněni v úzké kabině. Ne příliš anatomická sedadla nepřidávají ke komfortu Prowlera.

Jelikož jsou sedadla umístěna značně nízko, cítíte se za vysokými dveřmi jako ve vaně. Prowler prakticky nemá žádné úložné prostory. Pouze s nataženou střechou můžete vzít s sebou jeden hubený kufřík. Pokud však potřebujete zavazadlový prostor, můžete si zakoupit stylový přívěsný vozík za 4,600 USD. Řízení je citlivé, ale jízdní vlastnosti nejsou tak dobré v porovnaní s jinými sportovními automobily. Veškeré nerovnosti na povrchu vozovky jsou značně cítit. Za zmínku stojí i obrovské zadní 295/40ZR Goodyeary na 20 palcových ráfcích.

Na uvedené nedostatky však okamžitě zapomenete při projížďce se staženou střechou.

Tento unikátní automobil není jen tak pro každého. Přesněji řečeno, je určen pro lidi, kteří mají spoustu "zbytečných" peněz a touhu po nejnovějších hračkách.



Vojta Jakeš