Podíl Suzuki ve Volkswagenu koupilo Porsche
Hodnota akcií Volkswagenu v posledních dnech kvůli kauze Dieselgate výrazně poklesla, jestliže na začátku minulého týdne měla akcie hodnotu asi 130 euro, dnes se prodává za zhruba 100 eur. Rodiny Piëch a Porsche se však tohoto propadu nebojí a svůj podíl v koncernu navýšily.
Rodiny potomků Ferdinanda Porscheho koupily 1,5% podíl v koncernu, který doposud vlastnila japonská automobilka Suzuki. Ta se k tomuto podílu dostala v roce 2010, krátce po tehdy oznámeném partnerství mezi Suzuki a Volkswagenem. Spolupráce ale kvůli sporům skončila, arbitrážní soud v srpnu rozhodl, že Volkswagen musí svůj podíl v japonské značce prodat. Akcií v bývalém partnerovi se zbavilo i Suzuki.
Podíl ve firmě rodiny Porsche a Piëch koupily prostřednictvím své společnosti Porsche Automobil Holding SE. Díky ní nyní vlastní už 52,2% VW Group. Firmu založil již v roce 1931 Ferdinand Porsche a zeť Anton Piëch, tehdy pod názvem Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH. Zajímavostí je fakt, že předsedou představenstva Porsche Automobil Holding SE je Martin Winterkorn, který donedávna šéfoval koncernu VW Group.
Provedená transakce odpovídá 4,397 milionům kmenových akcií. Obě strany se dohodly na tom, že nezveřejní kupní cenu akcií. Kvůli tomu není jasné, zda se Porsche Automobil Holding SE povedlo využít aktuální krizi a nakoupit akcie za nízkou cenu.
Porsche Automobil Holding SE ve vydaném prohlášení tvrdí, že nadále pokračuje ve své investiční strategii a zkoumá další možnosti k investování v celém výrobním řetězci automobilového průmyslu.
Volkswagen a Suzuki se na vzájemném partnerství v oblasti vývoje a výroby dohodly v roce 2009. Německý koncern chtěl využít znalostí japonské značky v segmentu nejmenších vozů, Suzuki naopak plánovalo získat techniku Volkswagenu pro vozy s hybridním pohonem.
Oba partneři ale nakonec nerealizovaly žádný společný projekt, v roce 2011 pak vyšly najevo spory mezi oběma automobilkami. Suzuki tehdy svého německého partnera obvinilo, že podkopává jeho nezávislost. Volkswagen kontroval s tvrzením, že Suzuki porušilo dohodu rozhodnutím nakupovat naftové motory od italského konkurenta Fiat.
Spolupráce tak byla ukončena, definitivní tečkou za ní bylo letošní oznámení arbitrážního soudu, že Volkswagen musí prodat zpět svůj podíl v Suzuki. Na soud se obrátil japonský výrobce, kterému se nelíbilo, že mu Volkswagen nechce tyto akcie zpět prodat.