Proč skončila spolupráce mezi Volkswagenem a Suzuki?

Když Volkswagen a Suzuki oznámily na konci roku 2009 vzájemné partnerství, zdálo se to jako oboustranně výhodná spolupráce. Již o dva roky později však na povrch vytanuly spory mezi partnery, které znamenaly konec dřívějších dohod. Server Automotive News hledal důvody konce této zajímavé spolupráce.
Dohodnutá aliance měla být navenek výhodná pro oba partnery. Volkswagen měl dát k dispozici svoji techniku (např. turbodiesely a hybridní pohon), na oplátku by mu Suzuki pomohlo expandovat na asijských trzích (třeba v Indii), kde se mu tolik nedařilo. Navíc mělo pomoci ve vývoji malých a levných aut. Dohoda byla zpečetěna výměnou akcií mezi oběma výrobci. Volkswagen získal 19,9 % akcií Suzuki, zatímco japonská značka dostala jen 1,5 % akcií svého německého partnera.
Právě nesoulad výše akcií byl jedním z problémů. Suzuki v roce 2011 oznámilo, že chce kvůli porušování dřívějších dohod svůj podíl zpět, což však Volkswagen odmítl. Japonská automobilka následně svého partnera zažalovala u arbitrážního soudu Mezinárodní obchodní komory (ICC) v Londýně. Výsledek soudu měl být podle předpokladů Suzuki znám do roka, dodnes ale soudní kauza neskončila.
Představitelé japonské automobilky jsou z dlouhého trvání soudu roztrpčeni a tvrdí, že výsledek zveřejní hned poté, co se jej sami dozvědí. Dnes pětaosmdesátiletý šéf automobilky Osamu Suzuki chtěl dokonce předat své funkce až poté, co soud skončí. Jeho dlouhé trvání ale znamená, že pozici prezidenta automobilky Osamu Suzuki opustil před rozhodnutím soudu, v červnu funkci předal svému synovi Tošihirovi. Nadále však zůstává předsedou představenstva firmy a jejím generálním ředitelem.
Nespokojenost s partnerstvím dávalo v minulých letech najevo hlavně Suzuki. To v roce 2011 svého německého partnera obvinilo, že podkopává jeho nezávislost. Výkonný viceprezident značky Jasuhito Harajama si rovněž stěžoval, že Volkswagen nedal Suzuki k dispozici slibovanou techniku pro hybridní automobily. Německý výrobce ale kontroval tím, že dohodu porušilo Suzuki, když se rozhodlo nakoupit naftové motory od Fiatu a ne od Volkswagenu.
Nyní kvůli pokračujícímu arbitrážnímu soudu nechtějí obě strany celou záležitost komentovat, aby jeho výsledek neovlivnily. Magazín Automotive News se však dostal k interním dokumentům Suzuki, které některé spory mezi oběma značkami detailněji vysvětlují.
Hybridní Swift výměnou za Škodu Wagon R
Suzuki plánovalo uvést v roce 2012 na trh modely Swift a SX4 s hybridním pohonem, přičemž techniku pro tyto vozy chtělo získat právě od Volkswagenu. Nejdůležitějším důvodem tohoto partnerství pro Suzuki je snaha o přežití, píše se v jednom z interních dokumentů. Časem však představitelé Suzuki zjišťovali, že mu Volkswagen svoji vyvíjenou techniku nedává k dispozici.
Japonský výrobce se tak začal obávat toho, že na něj tímto způsobem německá automobilka tlačí, aby nad ním postupně získala kontrolu. Představitelé Suzuki se báli, že Volkswagen chce navýšit svůj podíl ve firmě, aby se stal nejvýznamnějším akcionářem.
Představitelé Volkswagenu ale viděli problém v selhání komunikace mezi oběma firmami a nedostatkem trpělivosti pracovníků Suzuki. Volkswagen dokonce tvrdil, že citlivá data o technice hybridů neposkytuje ani Audi, které je součástí koncernu VW Group.
Snahu o navýšení podílu ale Volkswagen potvrdil, automobilka chtěla ze Suzuki udělat hlavní vývojové středisko pro minivozy, bálo se však toho, že by v budoucnu mohl na japonskou značku získat vliv někdo jiný. Volkswagen chtěl získat až 33% podíl v japonské firmě, kterou však nadále hodlalo chápat jako nezávislý subjekt. Tato slova však už byla vyřčena v době začínajících sporů mezi značkami, a tak jim Suzuki příliš nevěřilo.
Volkswagen chtěl v kategorii levných aut prorazit pomocí přepracovaných modelů Suzuki. Minivůz Wagon R se údajně měl prodávat se znaky Škody, kompaktní crossover SX4 měl být nabídnut jako Seat, zatímco upravený A-Star (Alto) by nabízel přímo Volkswagen.
Suzuki se projektem A-Staru se znaky VW navzdory malé pracovní síle zabývalo, německá automobilka ale po několika měsících oznámila, že takový vůz vlastně nepotřebuje. Projekt přesto pokračoval, nově se „VW A-Star“ neměl prodávat v Indii i Evropě, ale jen v Indii.
Japonská značka si navíc slibovala, že Volkswagen ji poskytne pracovníky, kteří jí zoufale chyběli. Volkswagen ale místo snah o odsunutí zahájení produkce přeznačkovaného A-Staru trval na původním časovém plánu a navíc chtěl upravit konstrukci auta. Navíc si podle interních dokumentů vedení VW postěžovalo, že upravený A-Star je příliš drahý a nemůže zaručit, že bude výdělečný.
Z partnerství nakonec vycouvalo Suzuki, které dokonce Volkswagenu nabízelo možné vysvětlení konce spolupráce. Jedním z vysvětlení mohla být výmluva, že Suzuki nemůže ve spolupráci pokračovat, protože se musí zotavit z následků zemětřesení a vlny tsunami, které Japonsko postihlo v březnu 2011.
Hans Demant, který se v té době staral o mezinárodní projekty VW Group, si ale nechal otevřená vrátka k možnému pokračování partnerství, když na jedné schůzce se zástupci Suzuki prohlásil: „Byla zde nějaká nedorozumění mezi VW a Suzuki, Volkswagen však chce pochopit, jaká nedorozumění to byla a jaké myšlenky k nim vedly.“
Následky konce partnerství dnes dokazují, že Suzuki i Volkswagen na něj významně spoléhaly. Volkswagenu se dodnes na indickém trhu moc nedaří, Suzuki pak chtělo hybridními auty prorazit na severoamerickém trhu. Z něho se ale nakonec postupně v roce 2013 stáhlo. I kvůli tomu někteří analytici v minulosti Volkswagenu a Suzuki doporučovali, ať se snaží o usmíření a v alianci navzdory dřívějším sporům pokračují.