Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pohledy do historie - Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (1.díl)

Karel Haas
Prvním Volkswagenem s motorem vpředu a pohonem předních kol se stal model Passat vyráběný od roku 1973. Dodnes jich vzniklo více než 14 milionů.

Největší evropská automobilka Volkswagen se proslavila lidovými vozy se vzduchem chlazenými motory umístěnými vzadu. Prvním Volkswagenem s motorem vpředu a pohonem předních kol se stal model Passat vyráběný od roku 1973. Těchto vozů střední třídy se v šesti generacích vyrobilo přes 14 milionů.

Dlouho se ve stínu nesmrtelného „Brouka“ nemohl prosadit jiný typ osobního vozu se značkou VW na přídi. Až v roce 1961 se objevil sedan, kupé a kombi VW 1500/1600 a o sedm let později větší sedan se splývající zádí VW 411 (kombi neslo označení VW 412). Oba typy se držely koncepce se vzduchem chlazeným čtyřválcem za zadní nápravou, ale zdaleka nedosáhly popularity Brouka. Teprve když se součástí koncernu Volkswagen stala v roce 1969 automobilka NSU, převzal Volkswagen koncepci připravovaného typu NSU K70 se čtyřválcem 1,6 litru umístěným vpředu a pohonem předních kol. Od roku 1970 se model VW K70 vyráběl v Salzgitteru a posloužil k ověření moderní koncepce „všechno vpředu.“

Passat první generace (1973 – 1980)

passat design golf vw passat design golf vw
 

První vlastní konstrukcí Volkswagenu s předním pohonem se stal v červenci 1973 model Passat, jehož výroba byla zahájena v závodě v Emdenu. Úspěch nového modelu s kódovým označením B1 měla kromě moderní koncepce zajistit i karoserie navržená italským designérem Giorgettem Giugiarem. Střízlivé linie dvoudveřového Passatu začínaly širokou maskou chladiče, do které byly zakomponovány obdélníkové světlomety. Splývající záď vozu osvěžovala trojice větracích otvorů. Současně s dvoudveřovou verzí se Passat dodával i jako čtyřdveřový s třetím bočním oknem a od října 1973 i ve verzi kombi, nazvané Variant. Postupně docházelo k menším úpravám na karoserii, obdélníkové světlomety byly například nahrazeny kruhovými a chromované nárazníky dostaly plastové koncovky. V roce 1975 dostal Passat větší výklopné víko v zádi a o dva roky později došlo k výraznému faceliftu. Passat dostal celoplastové nárazníky, směrová světla v rozích přídě a nižší masku chladiče, opět s obdélníkovými světlomety. Lepší chlazení olejové vany zajišťoval spoiler pod předním nárazníkem.

passat design golf vw passat design golf vw
 

Technicky byl první Passat spřízněn s typem Audi 80. Používal stejné čtyřválcové karburátorové motory s rozvodem OHC a objemem 1,3 litru (40 kW/55 k) a 1,5 litru (55 kW/75 k), uložené podélně před přední nápravou. Silnější motor měl ve verzi TS výkon 63 kW (85 k), takže Passat s ním uháněl rychlostí až 170 km/h. V březnu 1978 se Passat představil se vznětovým motorem 1,5 litru (37 kW/50 k), který již byl úspěšně použit v dalším bestselleru s předním pohonem, typu Golf, vyráběném od roku 1974.

Úspěch Passatu potvrzovaly prodejní výsledky. Už v prvním roce výroby dosáhl počet prodaných kusů čísla 133 tisíc a v prosinci 1976 byl prodán miliontý vůz. V dubnu 1980 překročila výroba Passatů dvoumilionovou hranici a když byl na podzim téhož roku představen nástupce, dosáhl celkový počet vyrobených Passatů první generace 2,6 milionu.

Passat druhé generace (1980 – 1988)

passat design golf vw passat design golf vw
 

V listopadu 1980 byla představena veřejnosti druhá generace úspěšného vozu střední třídy VW Passat. Vůz dostal elegantnější a prostornější (délka přesáhla 4,5 metru) karoserii s tvary, které vycházely z modernizovaného passatu první generace. Nezaměnitelné rysy původního Giugiarova návrhu ale téměř vymizely. Modernizací prošel i vnitřní prostor s rozměrným přístrojovým panelem před dvouramenným volantem. Passat se vydal vlastní cestou, odlišnou od Audi 80. Od začátku se Volkswagen Passat druhé generace dodával s třídveřovou a pětidveřovou karoserií typu hatchback a nechybělo ani oblíbené kombi Variant. Od roku 1981 se k nim přidala také verze se stupňovitou zádí, která dostala název Santana (v USA Quantum). Tento model se později začal licenčně vyrábět v Číně (společnost Shanghai Automotive).

Široká nabídka motorů Passatu druhé generace zahrnovala zážehové čtyřválce s objemem 1,3 litru (40 kW/55 k), 1,6 litru (55 kW/75 k) a 1,8 litru (66 kW/90 k) a pětiválce 1,9 litru (85 kW/115 k). Ze vznětových motorů byly v nabídce 1,6litrové čtyřválce s výkony 40 kW/54 k a 51 kW/70 k (turbodiesel). V září 1983 se objevil první Passat s pohonem všech kol nazvaný Syncro. V následujícím roce obohatila nabídku nejvýkonnější pětiválcová verze s objemem 2,3 litru a výkonem rovných 100 kW. Na jaře 1985 prošel druhý Passat lehkou modernizací a na trh byl uveden první motor s katalyzátorem. V březnu 1987 se slavilo vyrobení čtyřmiliontého Passatu.

Díky prostorné karoserii a vcelku úspornému provozu byly vozy Passat a zvláště verze Santana oblíbené u taxikářů. Byl pro ně dokonce nabízen tzv. Taxi-Paket, který obsahoval vše potřebné k zabudování taxametru a radiového spojení.

Passat třetí generace (1988 – 1993)

passat design golf vw passat design golf vw
 

Na ženevském autosalonu v březnu 1988 slavil premiéru Passat třetí generace. Proti předchůdci se prodloužil rozvor o více než 7 cm na 262,3 cm. Sedan se stupňovitou zádí a pětidveřové kombi (hatchback už v nabídce nebyl) měly zcela nový design s hladkou přídí bez obvyklé masky chladiče. Přídi tak dominoval jen rozměrný znak VW a obdélníkové světlomety, spojené do jednoho celku se směrovými ukazateli. Plastové nárazníky byly doplněny širokou boční lištou ze stejného materiálu, takže vůz byl chráněn před drobnými nárazy ze všech stran. Existovalo i provedení GT s plastovým obložením podběhů kol a prahů. Do zvýšené zádi sedanu, často doplněné spoilerem, se vešel rozměrný zavazadlový prostor s objemem 495 litrů.

Paletu pohonných jednotek, umístěných tentokrát napříč, tvořily zpočátku ještě zážehové karburátorové čtyřválce 1,6 litru, ale později převládly čtyřválce s objemem 1781 cm3, vybavené jednobodovým vstřikováním paliva (66 kW) nebo s komplexně řízeným vstřikováním a zapalováním Digifant (79 kW). Úplnou novinkou byl dvoulitrový šestnáctiventilový motor s výkonem 100 kW (136 k). Od září 1989 se začal vyrábět Passat GT Syncro G60 s pohonem všech kol a motorem 1,8 litru, přeplňovaným spirálovým dmychadlem (118 kW/160 k). Vrcholem nabídky se od modelového roku 1991 stal 2,8litrový vidlicový šestiválec VR6 s úhlem rozevření válců pouhých 15 stupňů a výkonem 128 kW (174 k). Sedan Passat VR6 dosahoval s tímto motorem maximální rychlost 224km/h.

V červnu 1990 slavili v Emdenu vyrobení pětimiliontého Passatu a v březnu 1991 uzavřel Volkswagen smlouvu s Bratislavskými automobilovými závody (BAZ) o montáži Passatů. Tato spolupráce dodnes úspěšně pokračuje. Pokud vás zajímají další osudy Passatu od roku 1993 až po dnešek, počkejte si na druhou část tohoto článku.

Karel Haas