Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poptávka po elektromobilech zpomalí, myslí si špičky autoprůmyslu i analytici

Marek Bednář
Diskuze (203)

Neexistující nabídka levných elektromobilů, pomalý rozvoj nabíjecí infrastruktury či rychlý pokles hodnoty dnes nově koupených elektrických aut budou v příštích několika letech znamenat slabou poptávku. Některé automobilky už nyní pociťují propady a omezují výrobu.

Elektrická auta, podle mnohých nevyhnutelná budoucnost automobilového světa, v současnosti na prodejích rostou. Meziročně, alespoň v období od ledna do září, to je aktuálně o 47 %. Jenže v blízké budoucnosti to podle řady výrobců včetně Tesly, Volkswagenu či Mercedesu-Benz bude vypadat jinak.

Prodeje mají zpomalit, jak budou zájemci čekat na lepší či levnější modely, které se na trhu očekávají během dvou, tří let. Tomu také napomáhají vysoké úroky a je to vidět například na počtu objednávek nových aut u Volkswagenu, který je oproti loňskému roku poloviční.

Ten už se na snížení poptávky připravuje – nejprve odstavil výrobu modelů ID.3 a Cupry Born ve Cvikově v říjnu na dva týdny, před několika dny přišla od magazínu Automobilwoche zpráva o tom, že výroba má být opět zastavena v posledním měsíci letošního roku. Také se má v příštím roce snížit počet zaměstnanců továrny, a to o necelých pět stovek.

Video se připravuje ...

Nejen vysoké úroky však stojí za poklesem zájmu o elektrická auta. Podle agentury Reuters se přidává také fakt, že spotřebitelé nejsou přesvědčeni o vhodnosti elektromobilů pro své potřeby z hledisek bezpečnosti, dojezdu a ceny.

„Hlavním problémem je nejistota. Řada lidí předpokládá, že se technologie zlepší, takže radši počkají tři roky na nový model, než aby koupili teď auto, které bude rychle ztrácet na hodnotě,“ myslí si Thomas Niedermayer, bavorský prodejce automobilů.

„Člověk chce udělat něco pro životní prostředí, ale má dojem, jako by si podrážel nohy drahou investicí, která učiní jeho život komplikovanějším,“ cituje agentura Flaviu Garciovou, žijící ve Skotsku, kterou odrazuje od nákupu elektromobilu kromě vysoké ceny také obava o životnost baterie či nedostatek nabíjecí infrastruktury.

Podle webu AutoTrader jsou ve Velké Británii elektromobily pořád v průměru o třetinu dražší než srovnatelná auta se spalovacím motorem. Řada nových modelů, která bude cílit na nejnižší cenové kategorie nových aut, se nedostane na trh dřív než v roce 2025. A tehdy už budou v řadě evropských států soupeřit s čínskými značkami BYD či Nio.

Kritici varují už dlouhou dobu, že nedostatek cenově dostupných elektromobilů zastaví rychlý růst, poháněný pionýry a flotilovými prodeji. Přitom nejen v Evropě chybí širší nabídka levných elektromobilů, které by zároveň dokázaly naplnit potřeby jejich zákazníků – také Severní Amerika začíná pociťovat problémy. Ford a General Motors nedávno oznámily odložení příchodu levných elektrických aut na trh kvůli slabší poptávce a vyšším nákladům, popohnaným mimo jiné novými kolektivními smlouvami s odborovými organizacemi.

Nejen tito dva giganti, ale např. i Tesla nebo Rivian, značky, které se na elektromobily specializují, podle agentury omezují investice. Přijetí elektromobilů většinovými spotřebiteli není tak rychlé a pro automobilky tak ziskové, jak špičky automobilového průmyslu očekávaly.

Důvody jsou podobné – vysoké úrokové sazby znamenají, že elektromobily nejsou cenově dostupné lidem se středními příjmy, a nedostatečná dobíjecí infrastruktura zase odradí lidi, kteří jsou zvyklí během pár minut natankovat palivo na několik set kilometrů jízdy. Právě proto, alespoň podle Jeffa Parenta, provozního ředitele amerického řetězce prodejen aut AutoNation, „budou následující tři nebo čtyři roky náročné“.

Podobně jako Volkswagen v Evropě, i Ford v USA přistupuje opatrněji k růstu poptávky po elektromobilitě. Počáteční zájem o pick-up F-150 Lightning ho přiměl na jeho výrobní lince vytvořit třetí pracovní směnu, aby ročně vyráběl 150 tisíc kusů. V říjnu ji však zase zrušil a propustil zhruba 700 zaměstnanců.

Kromě toho v USA řada automobilek uzavřela dohodu s Teslou na používání jejího nabíjecího standardu, aby mohly i jejich elektromobily začít využívat Superchargery, dosud zejména kvůli jinému konektoru vyhrazené teslám. To je „jasný signál, že si uvědomují, že poptávku drží zpátky obava o dostupnost nabíjení,“ myslí si Mark Wakefield, vedoucí konzultant na poli autoprůmyslu u firmy AlixPartners.

Ve Spojených státech, stejně jako např. v Německu, budou navíc od příštího roku omezeny státní dotace na elektromobily. V Německu to bude snížením maximální výše dotace z 4.500 eur (110 tisíc korun) na 3 tisíce eur (73 tisíc korun), v USA zase omezením šíře aut, která dosáhnou na federální daňový kredit ve výši 7.500 dolarů (170 tisíc korun). Přijdou o něj např. auta, jejichž baterie mají díly s Číny nebo od firem, v nichž mají čínské vládní instituce nejméně čtvrtinový podíl.

„Tomu, čím budeme procházet v letech 2024–2027, říkáme ‚údolí smrti‘ – nízké zůstatkové hodnoty, silná nabídka, slabá poptávka,“ komentoval blízkou budoucnost Philip Nothard z firmy Cox Automotive, která se zabývá poskytováním služeb prodejcům aut.

Marek Bednář
Diskuze (203)

Doporučujeme

19. 12. 2023 08:30
Re: Re: Vývoj v Evropě spěje ke katastrofě
ale kulový jsem propadl Rusku. Jen se na to koukám objektivně a ne jako vy - Pražská kavárnička. Ukrajina se vůbec neměla dostat s Ruskem do křížku. Teď je jen otázka kdy si západní svět v čele s Ukrajinou přizná, že Rusko silou prostě nezlomí. Stojí to jen zbytečný životy na obou stranách. Zařvalo tam už odhadem asi půl milionu Ukrajinců a celý konflikt nemá vojenské řešení, které by pro Ukrajinu bylo pozitivní. Buď budou válčit do posledního Ukrajince a Rusko je zabere nebo se s Ruskem dohodnou a po letech uznají, že jim přeci jen nějaké bezpečnostní záruky dají a do NATO se cpát nebudou. Varianta, že Ukrajina válku vyhraje, s ohledem na početní a materiální převahu Ruska, vůbec není na stole. To jen vy naivové s ní pořád pracujete. Nechci mít Rusko na Slovenských hranicích, ale nejspíš to tak dopadne. Chtěl jsem mít Ukrajinu jako vojensky nezávislý nárazníkový stát kde bude klid, ale vy nezpracovaní propagandou jste to tak bohužel nechtěli.
18. 12. 2023 19:31
Re: Umweltbonus zrejme v DE končí k 31.12.2023
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
18. 12. 2023 19:29
Re: Hendly, Done... ?
:-[] :yes:
18. 12. 2023 15:22
Re: Re: Vývoj v Evropě spěje ke katastrofě
HDP samozrejme vojenskou vyrobou stoupa, ale co to prinasi realne?

Ty uz jsi uplne propadl rusku… :'-(
Orgán jediny zablokoval pomoc pro Ukrajinu. Ukrajinu ktera se brani agresivitě ruska.
Proboha to je pro evropu naprosto zakladni vec pomoc Ukrajine.
Rusko dela na mediální scéně v evrope maximální tlak aby tu pomoc zastavilo.
Ty tomu pomáhas. Proste dalsi co podlehnout ruske propagandě.
Ty chces mit skoro sousední zem kterou uchvátilo rusko zabíjením?
18. 12. 2023 09:51
Re: Re: Vývoj v Evropě spěje ke katastrofě
Díky válce šla ruská ekonomika dolů a je to celkem logické. Po válce se to spraví. Nicméně HDP Ruska roste, takže je to pro Rusko nepříjemné, ale nikoliv likvidační. Ano co udělalo Maďarsko pozoruju. Otázka je jak moc velké nadšení panuje v ostatních zemích a jak moc je stále velká ochota lít prachy do černé díry jménem Ukrajina. Orbán možná jen veřejně vyjádřil něco co se ostatní styděli říct nahlas.