Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak Německo splní ambiciózní cíle v elektromobilitě? Špičky vlády jednaly s automobilovým průmyslem i odbory

Marek Bednář
Diskuze (81)

Jednání špiček německé vlády, odborů a autoprůmyslu o tom, jak zvýšit počet elektromobilů na německých silnicích, přineslo předvídatelný výsledek. Chce to širší nabídku levnějších elektromobilů a lepší veřejnou nabíjecí infrastrukturu.

Německo si před nějakou dobou stanovilo poměrně ambiciózní cíl, aby po jeho silnicích do roku 2030 jezdilo 15 milionů elektromobilů. Jenže od začátku letošního roku zrušilo dotace na nákup plug-in hybridů a citelně snížilo dotace na pořízení elektromobilů.

To má zcela předvídatelný výsledek – zatímco jako celek německý trh nových aut oproti loňsku roste, auta do zásuvky (bateriové elektromobily a plug-in hybridy) zaznamenaly do konce září pokles z 32 % celkového trhu na 21 %, tedy o 34 %. Samotné bateriové elektromobily klesly z necelých 20 % celkového trhu na 14 %, což je třicetiprocentní pokles.

Na začátku roku 2024 má navíc dojít k dalšímu snížení dotací na pořízení elektromobilů, a to na 3 tisíce eur (73 tisíc korun) na všechny vozy s ceníkovou cenou do 60 tisíc eur (1,46 milionu korun). Dosud zájemci dostanou na auta s cenou do 40 tisíc eur (974 tisíc korun) dotaci 4.500 eur (110 tisíc korun), na auta s cenou mezi 40 a 60 tisíci eury je dotace již dnes třítisícová. Dražší auta nejsou a nebudou z peněz daňových poplatníků podporována vůbec.

Video se připravuje ...

Německý automobilový trh tedy může očekávat další propad poptávky po elektrických autech, nebo alespoň odliv od těch dražších vozů. Přitom už v lednu 2022, kdy ještě mohli lidé získat až 6 tisíc eur na pořízení elektromobilu a až 4.500 eur na nový plug-in hybrid, německý ministr dopravy Volker Wissing ony patnáctimilionové ambice trochu zmírnil. Kromě bateriových elektromobilů má tento počet zahrnovat také hybridy.

Například koncern Volkswagen již dopady poklesu zájmu pociťuje docela výrazně – v říjnu na dva týdny stála výroba VW ID.3 a Cupry Born kvůli nízkému zájmu zákazníků.

Navzdory tomu se Německo očividně nechce svých ambicí vzdát zcela. V pondělí se kancléř Olaf Scholz a další političtí lídři sešli s vrcholnými představiteli odborů, automobilového průmyslu a energetiky, aby začali hledat cesty, jak se k cíli přiblížit. Rok 2030 se totiž blíží a aktuálně dle Úřadu pro motorová vozidla v Německu jezdí 2,2 milionu elektrifikovaných aut, z čehož je 1,3 milionu bateriových elektromobilů.

Podle mluvčího Steffena Hebestreita je kancléř přesvědčen, že patnáctimilionového cíle je možné dosáhnout, pokud budou automobilky vyrábět vozy levnější a s delším dojezdem na jedno nabití. Takový byl podle webu Automobilwoche také hlavní závěr jednání – zlevnit elektromobily a rozšířit jejich nabídku. Tedy nic, co by nebylo jednoznačnou potřebou už před jednáním.

Jednou z cest, jak se dostat k onomu cíli, také má být rychlé rozšiřování veřejné nabíjecí infrastruktury. Do té se zavázal investovat také automobilový průmysl.

Koncern Volkswagen už dříve oznámil, že plánuje v rámci své divize Volkswagen Osobní vozy ušetřit 10 miliard eur (zhruba 244 miliard korun). I zde může být cesta k tomu, aby automobilka dokázala nabídnout levnější elektromobily. Kromě toho pracuje na platformě MEB Entry, určené pro levnější elektrická auta.

Jak naznačuje přístup francouzských a z Francie řízených značek, cesta může být také v použití platforem původně vzniklých pro rozvojové země. Právě takovou cestou mohla Dacia nabídnout model Spring, který je nejlevnějším elektromobilem na evropských trzích a který je navzdory obrovským kompromisům, které musejí jeho majitelé udělat, prodejně velmi úspěšný.

Citroën se o něco podobného pokouší s modelem ë–C3, který stojí na platformě Small Car, určené původně pro nejmenší a nejlevnější auta prodávaná na rozvojových trzích.

Marek Bednář
Diskuze (81)

Doporučujeme

8. 12. 2023 13:00
Re: Budoucnost?
Jako příznivce nových technologií jsem z EV nadšen. Jen ty technologie chce trochu doladit. A co nejvíc mi vadí je to množství politiky v tom. Pokud je ta technologie super a lepší než nafta a benzín, tak se prosadí rychle sama a nepotřebuje politiky. Politické věci ale degradují mé nadšení pro EV a stává se ze mne radikální odpůrce. Vím, je to špatně - ne ode mne, ale od politiků !!!

EV funguji výborně jako akumulace přebytku OZE.
- Posledních několik dní jasně ukázalo, že OZE se mohou nazývat jako občasné zdroje energie. Výroba v DE ze solárů 0% a z větru cca 2%. Vše ostatní pokrylo uhlí a plyn. Jo a ještě asi 10% dovoz z 17té spolkové země Německa - Česko.
- Pokud nic OZE nevyrobí, tak se nemůže akumulovat.
- Česká republika má nějaké drobné rezervy na straně výroby energie. Ale aby to uneslo miliony EV, které se v 17:00 píchnou do zásuvky a očekávají, že ráno v 6:00 budou plně nabita ( v NOCI) - to rozhodně NE. Zase opakuji, že Česká republika potřebuje STRATEGII rozvoje energetiky - výstavbou dalších jaderných bloků !!!!!
- co přípojky pro EV na sídlišťích? Nic jsem nikde neviděl.

částečně to pokryje snizeni odlivu penez za ropu. Ale tohle neni aktualni problem. V ČR je 6,5 mil aut. Nez se teoreticky nahradí alternativou jde o cas v radu desitek let.
- 200 000 nových EV ročně až se přestanou prodávat spalovací auta. 90 miliard Kč na spotřební dani za benzín a naftu. Výpadky této daně se budou muset řešit.

Zřejmě dost lidi s ohledem na prodeje. A ceny neustale klesaji Trojnásobek to rozhodne u porovnatelneho auta neni.
Zaroven do ceny muzes promítnout mensi naklady na provoz a servis.
Máš pravdu. Je to dvojnásobek.

“- co bazarová auta? Budou ještě fungovat?” - to ukaze cas, zatim ukazuje ze funguji a koupe je mene riziková nez u spalovaciho auta, protoze baterii zde diagnostikovat na závady lepe nez spalovaci motor. Zaroven prijde rozšíření moznosti renovace baterii.
Renovace baterií je hodně drahá. 10 let starý EV už bude vyžadovat výměnu baterie.

- jak s podzemními parkovišti a hořením baterií?” - nove baterie jsou mene nebezpečné na vzplanutí. Statisticky hori EV násobné mene nez spalovak. A nedavno byl v ČR pripad zahoreni EV v podzemní garáži. Vse se vyřešilo jako u jinych požáru.
Ano. Stejně jako s hořením domu. Či střelbou v nemocnici. Vše se vyřešilo. :-) Poukazuji na nemožnost okamžitého uhašení EV.
1. 12. 2023 09:31
Re: Trochu nadhled...
Takze potvrzuješ to co jsem psal.
Nove technologie nastupují prvni do top modelu a pak propadavaji níže.

Proc to u EV ma byt jinak?
Avatar - Barrichello
1. 12. 2023 09:16
Re: Trochu nadhled...
Imperial byl dostupný na trzích celých USA + Kanada a netuším zda to vyváželi i mimo ameriku třeba do Arábie atd

Ano, nebyl to lidový vůz ale furt to bylo levnější jak Mercedes nebo Bentley atd
1. 12. 2023 09:08
Re: Trochu nadhled...
“. A prvním vozem v Evropě, který jej nabízel, byl Mercedes-Benz třídy S W126”
“ takže v modelovém roce 1972 jej nabídl coby příplatkovou výbavu luxusního modelu Imperial.”
To opravdu nebyl vuz pro vsechny..
Avatar - Barrichello
30. 11. 2023 23:00
Re: Trochu nadhled...
A?

ČLánek potvrzuje co sem psal, až na ten Jensen Interpector což byla britská malosériovka nedostupná na 70% světového trhu :-)