Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche Cayman S – ostrý Boxster

Miroslav Kudělka
Porsche se snaží co může, aby zastavila propad prodejů svých sportovních kupé a tak představila uzavřenou variantu roadsteru Boxster, která dostala jméno Cayman S.

Přestože synonymem pro vozy Porsche je motor za zadní nápravou, v bohaté historii značky je i mnoho vozů s motorem před zadní nápravou, které jí vydobyly nejeden sportovní úspěch. Právě na tato kupé s označením 550 a 904 Carrera GTS se snaží navázat nejžhavější novinka s motorem před zadní nápravou, Cayman S. Kupé Cayman je sice ve výrobním programu Porsche novým modelem, ale technický základ má společným s již zavedeným roadsterem Boxster. Rozhodně se tedy nemusí obávat obstarožní techniky, protože Boxster přišel letos ve zcela novém provedení. Nový Cayman S se má svými výkony ve výrobním programu zařadit mezi Boxster S a základní model 911 Carrera.

Již letmý pohled jasně napovídá, z jakého vozu Cayman vychází, ale také lze velmi snadno odhalit drobné odlišnosti, nepočítáme-li samozřejmě pevnou střechu. První rozdíl je patrný hned na přídi vozu. Zde jsou sice také tři otvory jako u Boxsteru S, ale jejich tvar je pozměněn a nejpatrnější úpravou jsou kruhové mlhovky. Další změnou je přepracovaný tvar spodní hrany předního spoileru. Nejdramatičtější změnu ovšem vůz ukazuje v pohledu z boku. Zde je patrná výrazná linie střechy a také naprosto jasná příslušnost ke značce. Charakteristickým prvkem vozu bude bezesporu tvar malého druhého bočního okénka a především svisle žebrovaný vstup vzduchu do motorového prostoru před zadními koly. Hodně zajímavě působí oblast horní hrany zadních blatníků, která v kontrastu s novou střechou působí výrazně širší než u Boxsteru, přestože jsou oba vozy naprosto stejně široké. Pohled zezadu tento dojem šířky ještě umocňuje. Na spodní hraně vysoko otevíratelné výklopné zadní stěny je typové označení vozu. Pod touto hranou je umístěn výsuvný spoiler, který se v rychlostech nad 120 km/h vysouvá o 80 mm. Tento prvek se společně se zcela zakrytou spodní částí vozu podílí při maximální rychlosti 270 km/h na snížení vztlakových sil o 14 kg na každém kole. Naopak na solidní spotřebě paliva se podílí nízký koeficient odporu vzduchu cx=0,29.

Technicky je Cayman S na pomezí Boxsteru a nového vozu. Zatímco konstrukce přední i zadní nápravy McPherson je jen modifikovaným provedením stejného prvku z Boxsteru, pohonné ústrojí je novinkou. Základ motoru tvoří motor Boxsteru S o objemu 3,2 litru, který dostal hlavy válců z modelu 911. Při stejném zdvihu 78 mm má nyní s vrtáním 96 mm objem 3386 ccm. Novinkou mimo třídu 911 je použití variabilního časování VarioCam Plus ovládající jak sací tak výfukové ventily. Společně s variabilní délkou sacího potrubí se tento systém podílí na výborných výkonových parametrech motoru. Výkon je 217 kW (295 k) při 6250 ot/min a točivý moment má maximum 340 Nm v rozmezí 4400 až 6000 ot/min. Nejvyšší otáčky mají hodnotu až 7300 ot/min. Podmínkou je ovšem použití bezolovnatého benzínu s oktanovým číslem 98, kterého Cayman S zkonzumuje průměrně 10,6 l/100 km. O přenos této síly na zadní kola se starají dvě možné převodovky. Základem je ručně řazená šestistupňová, alternativu jí tvoří samočinná pětistupňová Tiptronic S. Vrátíme-li se k podvozku, ten dostal ještě tužší naladění než Boxster, což se ve spolupráci s tužší karosérií podílí na výrazně jistějších jízdních vlastnostech. Navíc lze na přáni získat aktivní odpružení PASM, které umožní ještě další ztužení a snížení podvozku o 10 mm. PASM nabízí dvě možnosti nastavení na komfortnější normal a drsnější sport. Brzdový systém je identický s vozy 911 či Boxster S a obsahuje na přední nápravě duté kotouče průměru 318 mm a vzadu jsou kotouče poněkud menší, průměru 299 mm. Svírají je na všech kolech jednodílné třmeny se čtyřmi pístky vyvedené v rudé barvě. Na přání je možno pořídit i keramické brzdy PCCB s kotouči o průměru 350 mm. Velká péče byla věnována nevadnoucímu účinku, který mimo správné konstrukce zajišťuje i správně navržené chlazení. Novinkou jsou také pětipaprsková hliníková kola průměru 18“, která mají svým vzhledem připomínat stejnou součást prestižního Porsche Carrera GT. Jsou obuta do pneumatik 235/40 ZR 18 na přední nápravě a 265/40 ZR 18 na zadní nápravě. Dalším doplňkem vylepšujícím sportovní vlastnosti Caymana je balíček Porsche Sport Chrono, který dokáže změnit charakteristiky motoru, řazení Tiptronicu či podvozku PASM. Jeho zásah se na severní smyčce Nürburgringu projevil zkrácením času potřebného k jejímu zdolání o tři sekundy.

Velkou změnu na rozdíl od techniky, zaznamenají pasažéři v interiéru. Porsche Cayman je prvním užitečným vozem Porsche, protože nabízí zavazadlový prostor větší než spousta malých rodinných vozů. Pod přední kapotou je obvyklých 150 litrů známých již dříve, ale pod výklopnou zadní stěnou je k dispozici ještě dalších až 260 litrů. To dává dohromady 410 litrů, což je na sportovní dvoumístný vůz hodnota vskutku nadstandardní. Jinak se v interiéru proti Boxteru prakticky nic nemění. Před klasickým tříramenným volantem s airbagem je trojice kruhových přístrojů. Pro horlivé majitele,kteří by se chtěli o zdraví svého motoru starat sami je za sedadly víčko, pod kterým jsou hrdla pro dolévání chladící kapaliny a oleje. O pasivní bezpečí posádky se standardně starají dva přední a dva boční airbagy společně s předpínači a omezovači tahu bezpečnostních pásů. Pokud se to zájemci zdá málo, může si doplnit vozidlo systémem POSIP (Porsche Side Impact Protection), který díky dalším dvěma airbagům pro hlavu a hrudník a dalšímu zpevnění boků karosérie zajišťuje posádce ještě vyšší míru pasivního bezpečí.

To, že se jedná o bezesporu plnohodnotné Porsche, dokazují hlavně výkonové parametry. Nejvyšší rychlost se dotýká hodnoty 275 km/h s ručně řazenou převodovkou a 267 km/h s Tiptronicem. Také hodnoty zrychlení se mírně rozchází, přičemž manuál vychází poněkud lépe. Z 0-100 km/h zrychluje za 5,4 (6,1) sekundy, na 160 km/h dosprintuje za 11,7, resp. 13,5 sekundy. Jak si s těmito hodnotami povede na trhu ukáže až budoucnost, ale předpoklady má velmi dobré.

Porsche Cayman S vs. Boxster S vs 911 Carrera
  Cayman S Boxster S 911 Carrera
Délka [mm] 4341 4329 4427
Šířka [mm] 1801 1801 1808
Výška [mm] 1305 1295 1310
Rozvor [mm] 2415 2415 2350
Rozchod vpředu [mm] 1486 1486 1486
Rozchod vzadu [mm] 1528 1528 1534
Počet míst 2 2 2+2
Zavazadlový prostor 410 280 135
Pohotovostní hmotnost [kg] 1340 1345 1395
Koeficient odporu vzduchu cx 0,29 0,3 0,28
 
Motor Boxer 3,4 Boxer 3,2 Boxer 3,6
Zdvihový objem [cm3] 3386 3179 3596
vrtání/zdvih [mm] 96/78 93/78 96/82,8
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 217/6250 206/6200 239/6800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 340/4400-6000 320/4700-6000 370/4250
Max. rychlost [km/h] 275 268 285
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,4 5,5 5
Zrychlení 0-160 km/h [s] 11,7 12,3 11
Komb. spotřeba [l/100 km] 10,6 10,4 11
Miroslav Kudělka