Porsche nebude vyrábět auta mimo Německo
Porsche v současné době produkuje své modely v hlavním závodě v Zuffenhausenu, spřízněná řada Boxster/Cayman našla v generaci 981 prozatím místo v bývalé továrně Karmann v Osnabrücku, kterou Volkswagen koupil. Macan a Panamera se pak rodí u VW v Lipsku, stejně jako Cayenne. S ním je to trochu složitější. Pochopitelně nemůžeme zapomínat na Bratislavu, jenže velké SUV nevyjíždí z bran kompletní. Interiér se přidává až v Lipsku, kde také probíhá finální montáž a pečlivá výstupní kontrola.
Nedávno ovšem prestižní výrobce otevíral pro změnu severoamerické ředitelství v Atlantě a Autoblog vyzpovídal (po chatu) šéfa prodeje a marketingu Bernharda Maiera. Ohledně možného zahájení produkce kdekoli jinde mimo Německo (třeba ve zmíněných Spojených státech, případně v Číně) uvedl: „Není to v našich plánech. Na jedné straně se budeme držet kořenů a stabilizujeme naše výrobní závody v Německu. Na druhé straně chceme zůstat velmi exkluzivním producentem a postavit auto mimo Německo není z dnešního pohledu pravděpodobně možné.“ Neuvidíme ani vůz na koncernové platformě MQB. „V současnosti ho také neplánujeme. Bereme některé komponenty, pokud jsou skutečně vhodné pro naše auta.“ U větších řad je tomu samozřejmě jinak.
Porsche ale převezme od VW některé informační systémy, má navigaci dokonce i pro klasické modely 911! Propírá se také problematika elektronických asistentů, které mohou vyústit až v plně samočinné ovládání, jen s nutným zásahem řidiče. Což pochopitelně není nic pro Porsche, tady existuje spousta etických otázek, na které ani vysocí představitelé automobilky neznají odpověď. Bezpilotní porsche si přestavit dokáže málokdo, marketingový šéf se vyjádřil v tom smyslu, že pokud moderní technika přispěje bezpečnosti, bránit se jí nebudou. Už takové vyspělé pomocníky koneckonců mají. Ale vozy bude možné samozřejmě ovládat i nadále.
Hybridům, downsizingu a turbodmychadlům ale neuniknou, třeba už v modernizované 911. Porsche má s malými turbomotory obrovské zkušenosti v závodech, vždyť tuto techniku začalo vyvíjet už před takřka půlstoletím. Motor TAG pro formuli 1, se kterým v letech 1984 a 1985 dominoval McLaren ve formuli 1, také vznikl zde. „Zmenšování je nezbytně nutné. Zpravidla jsme měli závodech vždy menší motory než konkurence, ale vyhrávali jsme. Více než 30.000 vítězství je hodnotou, která mluví sama za sebe. Účinnost a efektivita jsou pro nás a naše inženýry velmi důležité. A myslíme si, že potřeby budoucí mobility jsou úzce spojeny s nižší spotřebou, zvláště když mluvíme o velkých městech. Plug-in hybrid k ní přispívá pozitivně a dokonale sedí k naší značce.“ Maier zmínil supersport 918 se stále ještě atmosférickým spalovacím motorem doplněným o dvě elektrické jednotky. Ano, ty fungují dokonale, systémy spolupracují hladce. Jenže současný vývoj je vynucen legislativou Evropské unie. A to je prostě špatně! Hybridy a turba půdou v Zuffenhausenu ruku v ruce, jejich další vývoj nebude oddělený.
A co ekonomická stránka věci? Hodně velký potenciál má samozřejmě Čína. I když je dnes největším světovým automobilovým trhem, motorizace v Říši středu zatím není na takové úrovni jako ve vyspělých a tradičních zemích, kupříkladu oproti USA je desetinová (70 aut na 1000 obyvatel). Ani roční dvacetimilionový odbyt prostě zemi s tak obrovským počtem obyvatel, aktuálně zhruba 1,36 miliardy, nemůže nasytit. A ne všichni Číňané samozřejmě mají na nové auto, o Porsche nemluvě. „V Číně působíme 14 let. Začali jsme v roce 2011 prodejem 226 vozů. Za loňský rok jsme na více než 27 tisících jednotkách,“ dokreslil situaci Maier konkrétními čísly.
Porsche roste i v USA a samozřejmě vstupuje do nových segmentů, viz zatím velmi úspěšné menší SUV Macan. Vyloženě sportovní modely značky včetně klasiky 911 jsou dnes jakýmsi bonusem. Ohledně další expanze Maier řekl, že nějaké nápady jsou, ale mluvit o nich v tuto chvíli nemůže. Pouze dodal, že v této věci nebylo dosud nic rozhodnuto. „Co se týče naší aktuální modelové sestavy, myslím, že je nejzajímavější za celou historii firmy.“ Maier považuje svou značku za nejúspěšnějšího výrobce exkluzivních sporťáků na světě a chce tuto pozici udržet. Jistě, ovšem těch pravých zbývá už jen málo...