Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche ukázalo svůj archiv. Prohlédněte si technické výkresy klasiků!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
Porsche v letošním roce oslavuje 70 let od představení prvního prototypu modelu 356 a následného zrodu vlastní automobilky. Ta se může pochlubit úctyhodným archívem.

Vývojové centrum automobilky Porsche ve Weissachu samozřejmě pracuje na vzniku nejnovějších modelů slavné německé značky. Zároveň ovšem ve svém suterénu ukrývá poklad v podobě výkresů, dokumentujících 70 let vývoje automobilů Porsche.

Archív obsahuje více než 100.000 listů a uchovává dokumentaci prakticky ke všem vozům značky Porsche od roadsteru, z nějž se vyvinula řada 356 až po její nejnovější modely.

Automobilka Porsche nyní prostřednictvím několika snímků poodhalila i některé ze vzácných výkresů. Nejen příznivci značky se díky tomu mohou pokochat například pohledem na plány volantu, řízení a karoserie pro vozy modelové řady 356.

Samozřejmostí je dokonalý systém organizace uložení a vedle výkresů pro zmiňovanou řadu 356 jsou zde uschovány i dokumenty které souvisí se všemi generacemi modelové řady 911 a nechybí ani dokumentace k transaxle modelům 924, 944, 968 a 928 či svou technikou a výkony dodnes ohromujícímu Porsche 959.

Uwe Geisel, který tomuto úžasnému archivu vládne, uvedl, že vedle již zmiňovaných více než 100.000 listů výkresové dokumentace je zde uloženo více než přes jeden milion děrných štítků. Od roku 2002 se pak plynule pracuje na digitalizaci všech zde uložených materiálů, aby bylo zajištěno, že budou zachovány i pro budoucnost.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
Avatar - palix
28. 6. 2018 07:31
Re: Tak to je paráda
Tie výkresy sú perfektné. Ale dnes už nie je Nemec tým čo býval. V práci máme plno výkresov z Nemecka a je to nanič - stále tam niečo chýba, plno chýb, konštruktér často akoby nič nevedel o technológii, ktorou sa daný diel vyrobí... Buď to robil nejaký čerstvý absolvent školy, alebo...
Rovnako ako u nás ani v Nemecku nie je veľký záujem o technické smery, pretože ich štúdium nie je jednoduché. Mladí idú radšej študovať nezmyselné odbory. Potom ani tam nemá kto robiť a berú každého. Tak to potom vyzerá.
Je to vidieť aj na vývoji. V poslednom čase idú do popredia áziske značky. EU napreduje pomalšie. U elektroniky je to dávno jasné, u áut "nás" značky ako Kia, Hyundai už dobehli. USA je na tom ešte horšie.

Kde bol kedysi automobilový priemysel v ČR? Dovolím si povedať, že boli svetovou špičkou. Keby neprišla vojna a sicializmus, tak neexistuje žiaden VW, ale svetovými automobilkami by boli Škoda, Tatra... Česi boli už pri zrodení automobilizmu, naneštastie vývoj tejto krajiny bol na 40 rokov umelo prerušený.

Minule som našiel v práci v archíve výkres z roku 1954 - dýchol na mňa závan histórie :). Mimochodom som milovníkom múzei - hlavne technických. Ak niekedy pôjdete do okolia Stuttgartu, nevynechajte múzeá v Sinsheime a Speyeri -ak máte radi starú techniku a lietadlá - je to pre vás ideálne strávený čas :-)
26. 6. 2018 16:20
Re: Tak to je paráda
Posměšek, že.
Ale zatímco Porsche při svém štěstí na západ od Šumavy dosud nepřekonalo motor za zadní nápravou (výjimka Boxter) a u civilních vozů (Panamera) před přední nápravou, tak Tatra přes svou smůlu v diktovaném řízeném hospodářství postavila civilní auto s motorem nad zadní nápravou a s převodovkou před ním (T613 - a také pod vedením Ing. Galii).
Avatar - rokyta.p
26. 6. 2018 16:04
Re: Tak to je paráda
Jojo, pan Galia byl poklad :yes:
26. 6. 2018 14:39
Re: Tak to je paráda
Kdežto výkresy vycházející z Tatry teď... >:D
26. 6. 2018 13:27
Re: Tak to je paráda
Takový, a mnohem mnohem starší, objemější a velmi velmi dobře vedený archív má i naše Tatra, z níž samotné Porsche dost dobře vyšlo. Archiv dlouho a pečlivě vedl pan Galia, tatínek pozdějšího hlavního konstruktéra Ing. Milana Galii. Oba jeho braři pracovali také v Tatře.
Z archívu se dnes staví repliky starých Tater, které se vyvážejí i do Ameriky. Tak dobrý archív to je.