Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche: Vzácné závodní a sportovní vozy míří do aukce

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Na Amelia Island Auction nabídne společnost Gooding & Company začátkem března k vydražení 18 převážně závodních vozů značky Porsche z let 1973 až 1997.

Všech osmnáct vozů značky Porsche pochází ze soukromé sbírky, kterou založil Matthew Clayton Drendel. Tento velký fanoušek německých sportovních vozů zemřel 24. listopadu roku 2010 ve svých pětatřiceti letech náhle na výduť břišní aorty.

Matthew Clayton Drendel údajně vytvořil největší soukromou sbírku přeplňovaných vozů značky Porsche, které doplňovaly i vozy s atmosférickými motory. Kromě sbírání slavných i méně slavných závodních i civilních vozů Porsche s nimi i závodil a pravidelně se účastnil značkového poháru i závodů historických vozů.

Na Amelia Island Auction má být 9. března nabídnuto celkem 18 vzácných vozů Porsche. Nejvzácnějším z nich a zároveň také nejdražším bude Porsche 917/30 z roku 1973. Tento konkrétní vůz s číslem podvozku 004 byl automobilkou původně prodán australskému importérovi značky Alanu Hamiltonovi.

Později se vůz vrátil do továrny a následně se stal součástí sbírky Matthewa Drendela. Ten jej nechal důkladně zrenovovat a nalakovat v barvách Penske-Sunoco, v nichž se 917/30 proslavilo s Markem Donohuem v seriálu Can-Am. Očekává se že se částka za tento vůz může v aukci vyšplhat až na 4 miliony amerických dolarů.

Dalším slavným závodním Porsche ve sbírce je Porsche 962. To je zastoupenou rovnou dvěma exempláři. První z roku 1984 má číslo podvozku 103 a jedná se o vítězný vůz 24 hodinového závodu v Daytoně v barvách Löwenbräu. Druhý vůz je z roku 1985 má číslo podvozku HR1 a nese stejné barvy jako jeho starší dvojče. U prvního z této dvojice se počítá s částkou až 2,225 milionu amerických dolarů a u druhého 1,2 milionu amerických dolarů.

Vedle čistokrevných závodních prototypů nechybí v nabídce ani slavné závodní deriváty Porsche 911. K těm nejproslulejším patří Carrera RSR Turbo 2,14 ve stříbrném laku doplněném o barvy Martini & Rossi. Kupé s extrémně velkým zadním spoilerem z roku 1974 má za sebou úspěšnou kariéru na závodních tratích Nürburgring, Imola a Zeltweg. Cena tohoto kupé by se mohla vyšplhat k 2,25 milionu amerických dolarů.

Na Carreru RSR Turbo 2,14 navazuje oranžové Porsche 934 z roku 1975, které je závodním derivátem silničního Porsche 911 Turbo (930). Následuje Porsche 935/76 z roku 1976 v barvách Martini & Rossi pro Skupinu 5. Starší z těchto dvou by mohl být vydražen za 1 milion amerických dolarů a cena mladšího by se mohla dostat ke 2 milionům amerických dolarů.

Mezi nejnovější vozy ve sbírce patřilo Porsche 911 GT1 Evolution z roku 1997 s předními partiemi ve stylu modelové řady 996 a v barvách, v nichž tento model závodil v Le Mans. Tento konkrétní automobil je jedním ze čtyř, které používal ve druhé polovině devadesátých let tovární tým a očekává se, že by mohl být vydražen za 1,2 milionu amerických dolarů.

Kromě závodních prototypů a kupé měl Matthew Clayton Drendel ve své sbírce i formulové vozy s motory Porsche. První z nich je Porsche Indy Car z roku 1980. Tento vůz, který by mohl být vydražen za 550.000 amerických dolarů pochází z vývojového programu automobilky zrušeného pouhý měsíc před Indianapolis 500 z důvodu změny pravidel.

Mnohem více štěstí měl vůz Formule 1 McLaren-Porsche MP4/3 z roku 1987, který je úspěšným výsledkem spolupráce německé a britské značky. Tento konkrétní automobil s číslem podvozku MP4/3/1 je údajně první postavený MP4/3 a jediný, který byl součástí soukromé sbírky. Jeho cena by se mohla dostat k 600.000 amerických dolarů.

Především fanoušky vozů Porsche s koncepcí transaxle nadchne dvojice Porsche 924 Carrera GT Le Mans z roku 1980 a 924 GTP Le Mans z roku 1981. S prvním jmenovaným dojela posádka Derek Bell a Al Holbert v Le Mans 1980 na celkově 13. místě. Částky za které by mohly být vydraženy tyto závodní speciály se mohou pohybovat okolo 600.000 a 450.000 amerických dolarů.

K závodním vozům se slavnou minulostí patří i Porsche 911 GT2 Evolution z roku 1995, které zvítězilo v roce 1996 ve své kategorii v závodě na 12 hodin v Sebringu. Jeho cena by se mohla vyšplhat k 425.000 amerických dolarů.

Ve srovnání s přehlídkou závodních speciálů působí poměrně levně civilní modely 911 Turbo 3,6 z roku 1994 nebo 944 Turbo S, u nichž se očekávají částky okolo 90.000, resp. 65.000 amerických dolarů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)