Portugalská rallye po 1. dnu: Tänak v Ogierem v patách
Lídrem Portugalské rallye je po prvním dnu Estonec Ott Tänak (Hyundai i20 N Rally1). V pátém podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích je za ním o sedm sekund Francouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1), který zde minulý rok zvítězil.
V pátek čekal účastníky rallye maraton, který se skládal ze čtyř rychlostních zkoušek kolem Arganilu, které se jely dvakrát se dvěma vzdálenými servisními zastávkami. K tomu přibyly dvě nové rychlostní zkoušky poblíž Aveira na cestě zpět na sever do Porta. Program obnášel dohromady 149,42 měřených kilometrů.
Budou mít čas na spánek?
Hodně diskutovanou otázkou portugalské soutěže je velmi našlapaný harmonogram, který výrazně snižuje čas na spánek a regeneraci. „Máme spoustu kilometrů, což je v pořádku, ale pak máme super dlouhé dny, což už tak v pořádku není. Stejně jako v pátek máme jen pár přeskupení, nějaký vzdálený servis, kde musíme na autě něco dělat sami. Takže budou asi desetiminutové přestávky na jídlo a odpočinek. Myslím, že na den, kdy jsme v autě asi třináct hodin, je to trochu málo,” říká Kalle Rovanperä, dvojnásobný mistr světa.
Statistiky hovoří za vše. Deset rychlostních zkoušek, 150 měřených kilometrů, dvě vzdálené servisní zóny a šestnáct hodin strávených v závodním voze. V pátek odevzdávají první posádky vozy do uzavřeného parkoviště v deset večer a v sobotu v šest ráno do automobilů znovu usedají.
Se šesti výhrami rekordman Portugalské rallye Sébastien Ogier si položil otázku zda fanoušci opravdu vstávají tak brzy, aby sledovali WRC v televizi. „Je to hodně extrémní. Nejsem jistý, jestli fanoušci sledují rallye v sedm hodin ráno. Je to ovšem součást výzvy, které musíme tento víkend čelit, a musíme ji přijmout,” konstatoval obhájce loňského prvenství.

Mistr světa z roku 2019 Ott Tänak souhlasil se svými soupeři a zjevně byl frustrovaný z toho, že se zpětná vazba od jezdců nebere v úvahu. „Je škoda, že se tohle občas stane, ale dobře, nakonec jsme jen jezdci a můžete si stěžovat, jak chcete, ale stejně musíte jet, takže nic jiného s tím dělat nemůžeme,“ řekl. Na otázku, zda je tohle problém, který by WoRDA mohla pomoci vyřešit, Tänak dodal: „Tohle se probíralo po každé rallye v debriefingu a myslím si, že zájem by měl přijít odjinud.“
Pneumatiky hodně klouzaly
Čtvrteční superspeciální etapu vyhrál sice Velšan Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1), ale to bylo z jeho strany všechno. Ještě při vstupu do pátečního programu byl v RZ2 třetí, ale v dalším průběhu dne se mezi nejrychlejší nedostal. Ze sedmého místa ztrácí 69 sekund na prvního.
Na první místo se prosadil Tänak, který se na něm, udržel až do pátečního večera a k tomu vyhrál tři rychlostní zkoušky. „Celý den to hodně klouzalo, nezvolil jsme úplně dobře pneumatiky. Druhé průjezdy byly odpoledne hodně náročné se spoustou uvolněných kamenů a jeden nám poškodil přední sklo. Teprve poslední dvě zkoušky dne byly čisté,” komentoval Tänak deset erzet páteční etapy.
Ogier vyhrál dvě zkoušky a na zrádném kluzkém povrchu dokázal prodat své bohaté zkušenosti z téměř dvou stovek absolvovaných soutěží v mistrovství světa. „Čistit trať bylo místy peklo, některé drsné úseky byly nad moje očekávání. Na naší jízdě se podepsala volba pneumatik, protože ty měkké jsme šetřili na zbývající dny soutěže. Uvidíme, zda to byl dobrý nápad,” zhodnotil jedenačtyřicetiletý Francouz situaci.
Dvacet sekund za Ogierem je na třetím místě Japonec Takamoto Katsuta (Toyota GR Yaris Rally1) v čele skupinky tří jezdců, kteří aktuálně bojují o třetí stupínek vítězů. O 1,2 sekundy zpět je dvojnásobný mistr světa Fin Kalle Rovanperä (Toyota GR Yaris Rally1) a dalších 4,4 sekundy ztrácí obhájce titulu Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1).
Smolařem dne se stal Francouz Adrien Forumaux (Hyundai i20 N Rally1). Vyhrál dvě erzety a od čtvrté do sedmé zkoušky se držel o desetiny sekund za vedoucím Tänakem. Pak však přišla polovina osmé erzety (14,41 km) a ve stoupání v levé zatáčce se jeho vůz dostal náhle mimo stopu a Fourmaux zůstal stát uprostřed silnice s poškozeným levým předním zavěšením. Problémy měl také Estonec Martin Sesks (Ford Puma Rally1), který nezopakuje šesté místo z letošní Švédské rallye. Hned v RZ m,usel měnit kolo a bylo z toho 3:31,9 minuty ztráty. Aktuálně otevírá třetí desítku pořadí.
V sobotu se opakují tři klasické rychlostní zkoušky severovýchodně od Porta dopoledními a odpoledními průjezdy. Končí se superspeciálkou na rallycrossovém okruhu Lousada. Účastníky čeká celkem 122,92 měřených kilometrů.
Průběžné pořadí Rallye Portugalsko 2025 (po RZ11 z RZ24)
1. Tänak, Järveoja (Est./Hyundai i20 N Rally1) 1:41:26,2; 2. Ogier, Landais (Fr./Toyota GR Yaris Rally1) +7,0; 3. Katsuta, Johnston (Jap., Irl./Toyota GR Yaris Rally1) +27,1; 4. Rovanperä, Halttunen (Fin., Toyota GR Yaris Rally1) +28,3; 5. Neuville, Wydaeghe (Niz./Hyundai i20 N Rally1) +32,7; 6. Pajari, Salminen (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) +1:01,4; 7. Evans, Martin (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) +1:09,0; 8. Munster, Loukka (Luc., Bel./Ford Puma Rally1) +1:50,2; 9. McErlean, Treacy (Irl./Ford Puma Rally1) +1:54,3; 10. Solberg, Edmondson (Švéd., Brit./Toyota GR Yaris Rally2) +3:38,2; 11. Grjazin, Aleksandrov (Bul./Škoda Fabia RS Rally2) +4:21,8; 12. Greensmith, Andersson (Brit., Švéd./Škoda Fabia RS Rally2) +4:31,7; 13. Rossel, Dunand (Fr./Citroën C3 Rally2) +4:33,7; 14. Korhonen, Viinikka (Fin./Toyota GR Yaris Rally2) +4:58,1; 15. Solans, Sanjuan (Šp./Toyota GR Yaris Rally2) +5:02,0; 16. Cachón, Rozada (Šp./Toyota GR Yaris Rally2) +5:38,9; 17. Daprá, Beltrame (It./Škoda Fabia RS Rally2) +5:48,9; 18. Kajetanpvicz, Szczepaniak (Pol./Toyota GR Yaris Rally2) +6:18,0; 19. Heikkilä, Temomen (Fin ./Škopda Fabia RS Rally2) +6:35,8; 20. Jürgenson, Oja (Est./Ford Fiesta Rally2) +7:14,5. Výsledky jsou neoficiální.
Zbývající program Portugalské rallye 2025
Sobota 17. 5. - 8.35 RZ12 (17,69 km), 9.35 RZ13 (19,91 km), 11.25 RZ14 (22,10 km), 16.05 RZ15 (17,69 km), 17.05 RZ16 (19,91 km), 18.55 RZ17 (22,10 km), 20.05 RZ18 (3,52 km). Etapa celkem 122,92 km.
Neděle 18. 5. - 7.43 RZ19 (16,09 km), 8.48 RZ20 (8,81 km), 9.35 RZ21 (11,18 km), 10.58 RZ22 (16,09 km), 12.03 RZ23 (8,81 km), 14.15 RZ24 (11,18 km) - Power Stage. Etapa celkem 72,16 km.