Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Povinné prohlídky veteránů na STK: Zbytečná buzerace!

Kolik to bude stát? První informace – nebo spíše spekulace – říkají, že by návštěva STK neměla vyjít dráž než současné běžné prohlídky
Emise by se neměly měřit u historických vozidel se zážehovým nebo vznětovým motorem s katalyzátorem
Technická prohlídka u nejmladších historických vozidel by měla být ve stejných dimenzích jako u běžných vozidel se standardními značkami
Prohlídka aut uvedených do provozu do konce roku 1952 by se podle představ ministerstva měla soustředit hlavně na vizuální kontrolu jednotlivých technických celků
32 Fotogalerie
Diskuze (1)

Od 1. září 2023 budou muset majitelé historických vozidel absolvovat technickou prohlídku na STK, stejně jako běžná auta. Zjišťovali jsme, jak to bude vypadat, ale proč se to vůbec zavádí.

Oku státu už neuteče ani kolo – novela zákona 56/2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která vešla v platnost před koncem minulého roku, mimo jiné stanovila začátek platnosti novely vyhlášky 211/2018, o technických prohlídkách vozidel. Ta se nově týká i veteránů. Na povinnou prohlídku na STK budou muset od září letošního roku už všechna vozidla. Ministerstvo dopravy se ohání tím, že je to nařízení z Bruselu, ale skutečnost je trošku jiná.

Z nuly na pět

Lars Genild, předseda legislativní komise FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens, tedy Mezinárodní federace historických vozidel), už před bezmála třemi roky uvedl, že „… směrnice EU jasně stanovuje, že každá země má mít možnost historická vozidla buď přímo zcela vyjmout z režimu technických prohlídek na STK, nebo nastavit jinou než dvouletou četnost obvyklou u moderních vozidel“.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Zdroj: Auto.cz

Jak vidno, čeští ministerští úředníci si z toho vzali druhou možnost, konkrétně veteránistům novela přikazuje absolvovat technickou prohlídku po delší době než u současných vozidel s běžnými značkami, tedy po pěti letech. „Určitě se shodneme na tom, že každé vozidlo pohybující se po českých silnicích by měl mít stát možnost po technické stránce zkontrolovat,“ obhajuje postup Ministerstva dopravy jeho mluvčí František Jemelka. A dodává, že český přístup k věci je liberálnější než platná úprava.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (1)