Povinné ručení konkrétních řidičů v čase: O kolik zaplatí zkušený řidič míň?
Svět motorů sleduje vývoj sazeb povinného ručení dlouhá desetiletí. Díky tomu třeba víme, že v roce 1978 řidič auta zaplatil za roční pojistné buď 60, nebo 144 korun – to podle obsahu motoru svého vozu, tehdy jediného kritéria.
Dnes se sazby počítají podle mnoha hledisek: nezáleží na objemu, ale spíš na jeho výkonu motoru, ale také na stáří, někdy dokonce i značce auta. Především však na samotném šoférovi: jeho věku, kde bydlí a samozřejmě jak řídí – s nehodami, nebo bez.
Zatímco muž jezdící ve starší fabii skoro deset let a nepotkal ho na silnici žádný problém, nemusí mít s výběrem těžkou hlavu: za roční pojištění zaplatí mezi 1831 a 2771 korunami. U Allianzu, pokud využije ručení s omezením najetých kilometrů, pak dokonce necelých patnáct stovek.
Zato dívka před červeným listím! Ta se musí za svou nehodu vážně červenat. Některé pojišťovny ji sazbami typu 26.058, či dokonce 57.046 Kč naznačují, že o ni nestojí. Jinde se přece jen dostane alespoň „jen“ nad 10.000 Kč za rok. „Jde totiž o typickou ukázku velmi rizikového segmentu, proto je její roční pojistné tak extrémně vysoké,“ vysvětluje Jiří Cívka z pojišťovny Axa.
Co z toho pro ni a obecně mladé šoféry plyne? Že musejí pojišťovnu pro své povinné ručení hledat složitěji. „Sazby bývají šité na míru konkrétním skupinám řidičů a mnohdy to chce opravdu trochu přemýšlení a hledání,“ říká Miroslav Matějka z Generali. Ta nově nabízí mladým, kteří nebourají, hned padesátiprocentní slevu.
Sleva při sjednání na webu | |
Allianz | Ne, hlásá rovné podmínky |
Axa | 10 % |
Česká pojišťovna | 20 % |
ČPP | 20 % |
ČSOB Pojišťovna | 20 % |
Direct | Ne, hlásá rovné podmínky |
Generali | 20 % |
Hasičská | 10 % |
Kooperativa | až 30 % |
Slavia | 2-15 %. |
Uniqua | 10 % při souběhu havarijka |
Jak to mají s přímou likvidací?
Podstata tohoto produktu je v tom, že se v případě dopravní nehody zaviněné řidičem jiného vozidla nemusí poškozený dohadovat s pojišťovnou viníka, ale obrátí se na svou pojišťovnu, u které má sjednané povinné ručení. Ta pak svému klientovi zaplatí opravu. „Vždy celou, bez ohledu na stáří vozidla. V případě zapůjčení náhradního auta navíc nezkoumáme účelnost zapůjčení, délku opravy a rovněž neodečítáme pevné náklady na kilometr ujetý náhradním vozidlem,“ vysvětluje princip přímé likvidace Renata Čapková z ČPP. Kdo ji kromě ČPP nabízí?
Allianz: Ano, jako připojištění, kryje škody na majetku i na zdraví a ušlém zisku – vždy s limitem 70 milionů, nebo si klient může
k povinnému ručení vybrat přímou likvidaci jen na plechové škody.
Axa: Ano, pokud máte povinné ručení sjednané v kombinaci s havarijním pojištěním, pak zlikviduje škodu bez vlivu na bonus a bez
odpočtu spoluúčasti.
ČPP: Ano, jako připojištění Servis pro.
Česká pojišťovna: Ano, automaticky zdarma všem retailovým a nově i flotilovým klientům.
ČSOB Pojišťovna: Na výslovnou žádost klienta jako součást povinného ručení.
Direct: Ne, ale plánuje ji.
Generali: Ne.
Hasičská: Ne.
Kooperativa: Ano, lze uzavřít i bez.
Slavia: Ne.
Uniqa: Ano, automaticky.
Lineární, nebo progresivní bonus?
Víte, jak vaše pojišťovna, u které máte uzavřeno povinné ručení, počítá bonus za bezeškodní jízdu? Že je to vlastně docela jasné? Možná se budete divit, ale přístupy jsou minimálně dva.
Obvykle se za každých 12 měsíců jízdy bez nehody poskytuje řidičům sleva 5 % z ceny povinného ručení. To je lineární počítání bonusu. Za 10 let, respektive 120 měsíců jízdy bez karambolu tak řidič může dosáhnout na obvykle maximální bonus 50 %.
Jsou ale také pojišťovny, které pracují s takzvaným progresivním bonusem. „V našem případě to znamená, že řidič za prvních 12 měsíců bez nehody získává bonus 27 %, za dalších 12 měsíců bez nehody už je na stupnici bonusu s 37 %,“ říká o bonusových výpočtech Jan Marek, tiskový mluvčí
pojišťovny Generali.
Podstatné je, že měsíce vyjezděné bez nehody se evidují v České kanceláři pojistitelů, kam si pro ně pojišťovny sahají, když vypočítávají cenu pojištění pro své klienty.
Telematika umí zachránit život i vrátit ukradené auto
Auta dnes hlídají únavu řidiče a posílají ho na kávu, pomáhají parkovat, sama přizpůsobí rychlost nebo zastaví před překážkou. Odborníci spočítali, že dnešní auto má výkon dvaceti běžných osobních počítačů. Pojišťovny zkoumají možnosti vyspělých technologií pro bezpečnější provoz a spravedlivější kalkulaci pojistného. Jednou z cest je zapojení telematiky.
Jak to funguje? Motorista si nechá namontovat do vozu palubní jednotku – zařízení velikosti krabičky od mýdla a aktivuje si její funkce propojené s GPS. Pokud mu někdo vůz odcizí, má vysokou šanci na vrácení. A ušetří na pojistném.
Pomoc v nouzi: každý asi ocení rychlou a přesnou pomoc v nouzi. To je asi nejdůležitější stránka využití telematiky v autech. Při nehodě totiž člověk nereaguje pod stresem často racionálně. Nárazové čidlo spojené s jednotkou přenáší informaci o kolizi hned a automaticky do asistenční centrály. Operátoři vědí rázem sílu nárazu, jaký klient boural, a znají díky GPS rovnou i místo nehody.
Proti zlodějům: Stačí do asistenční centrály nahlásit, že postrádáte vůz, a operátoři mohou přes GPS lokalizovat jeho aktuální polohu. Nahlásí případ i s polohou policii.
Pay As You Go: Jednou z nejdiskutovanější oblastí dneška je platba pojistného podle ujetých kilometrů. Vedle prosté porce kilometrů umí telematika měřit průměrnou délku cest, typ komunikací, na nichž se řidič pohybuje, zda jezdí ve městě nebo na venkově, v jakou denní či noční dobu. To může vést k další individualizaci pojistné kalkulace.
Pay As You Drive telematika dokáže dokumentovat i styl jízdy, data o průměrné rychlosti, akceleraci, způsobu projíždění zatáček nebo intenzitě brzdění. To by se mohlo do pojistného také promítnout. V některých zemích se tak děje, jinde to zatím zkouší. Asi nejdál jsou ve využití v Itálii, kde telematika umí zpětně prokázat, jak vypadala jízda bezprostředně před kolizí a kdo je viníkem střetu.
České překážky U nás má systém stále psychologickou bariéru, lidé často odmítají to, co je monitoruje. Syndrom „velkého bratra“ je za socialismu zakořeněný. Zatím si proto asi nelze představit jiné než dobrovolné využití této funkce – k prokázání neviny při nehodě v zájmu zachování bonusu. Nejdál se dostala ve využití telematiky Uniqa. Pod názvem SafeLine ji nabízí sedmým rokem. „Zhruba každé páté nové auto klienta s havarijním pojištěním máme vybaveno telematikou,“ prozrazuje Eva Svobodová z Uniqy. „Nový produkt oslovil různé skupiny. Pořizují si ho maminky s dětmi, rodiče pro děti po autoškole, senioři kvůli věku i každodenní řidiči s velkou porcí kilometrů,“ dodává.