Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praga V3S slaví: Před 65 lety vyjela z bran továrny první sériová vejtřaska

redakce AUTO.CZ
Diskuze (20)
Praga V3S se nakonec stala velice úspěšným automobilem. Vyráběla se až do 80. let 20. století.

Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 65 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená "vejtřaska". Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S (vojenský třítunový speciál) vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu, která v té době postrádala lehké vozidlo schopné poradit si i v tom nejtěžším terénu. Automobil patřil k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby.

Konstrukce "véesky", jak se autu také přezdívá, sice vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, český konstrukční tým ale navrhl řadu vlastních vylepšení. Důležité jsou třeba redukce v nábojích kol, které zvyšují světlou výšku vozu a tedy jeho průchodnost terénem. Daní za výborné terénní vlastnosti je ale pohodlí. Automobil je hlučný a náročné je také jeho řízení. Pragovka má sice poměrně výkonné vzduchové brzdy, chybí jí ale posilovač řízení. Automobil se vyráběl až do 80. let 20. století.

Během dlouhých let výroby prošla Praga V3S jen lehkými modifikacemi, větší změny se uskutečnily až na počátku 80. let, když už se automobil vyráběl v Bratislavských automobilových závodech (BAZ). Poslední vozy vyjely z BAZ v roce 1990, i když výroba měla oficiálně skončit už o dva roky dříve.

Kariéra nezdolného vozu ale tím ještě nebyla ukončena - ještě později se nové vozy vyráběly ve Vojenském opravárenském podniku v Přelouči (kde dostaly vodou chlazené motory Avia), jinde zase procházely automobily rozsáhlými modernizacemi.

Československá armáda v minulosti používala až 25.000 kusů Pragy V3S a česká armáda dodnes ještě několik vozů v původním vzduchem chlazeném provedení provozuje. "Vejtřasku" však postupně nahrazují modely Tatra T 815, T 810 a Tactic.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (20)
Avatar - Floyd
4. 4. 2018 12:10
Re: OT: Dieselgate
Nejde, Auto.cz totiž zcela záměrně blokuje webovou adresu Afora, což už se ví delší dobu. Proto jsem napsal dodatek k tomu. Btw, koho zajímají věci kolem Dieselgate, doporučuji vyhledat zdroj, je to velmi zajímavé čtení.
Avatar - wakantanka
3. 4. 2018 18:27
Re: Byl v tom takový randál Re: Re: Re: Nikdy nezabudnem na
V nejakej krutej zomr som v tom nesoferoval. Inak bzdy som vystupil spoteny. Cez ten dekel to kurilo statocne. :-)
Avatar - cechblog
3. 4. 2018 17:48
Re: PLAGIÁT STUDEBAKERU US6
to jsou politické projevy, zdejších bolševiků, to nemá nic společného s auty
Avatar - cechblog
3. 4. 2018 17:47
Re: Byl v tom takový randál Re: Re: Re: Nikdy nezabudnem na
[odkaz]

[odkaz]

[odkaz]
Avatar - Stejsn
3. 4. 2018 13:08
Re: PLAGIÁT STUDEBAKERU US6
Jako něco na tom určitě je, ale je pravda že vejda měla proti US6 některé pokrokové zlepšováky. Např. sklopnou kabinu, krátkou kapotu a nárazníky které byly koncipované pro vzájemné tlačení vejtřasek, portálové nápravy pro větší světlost a tak.