Praha 5 zavede na Smíchově nový systém parkování
Parkovací karty pro rezidenty bude úřad vydávat zdarma. Radnice tak chce zlepšit možnost parkování pro místní obyvatele a zamezit „přespolním“ řidičům, aby na Smíchově pouze odstavili vůz a dál pokračovali MHD.
„Rozhodli jsme se nesedět s rukama v klíně a nečekat na celoměstský systém parkování, který pražský magistrát neustále jenom slibuje," prohlásil starosta Prahy 5 Miroslav Zelený s tím, že podle jeho informací zavedení celopražského systému do jednoho roku není aktuální.
Parkování na Smíchově budou od začátku března 2014 omezovat dopravní značky a dodatkové tabulky, a to v oblasti zhruba od Újezdu po Lihovar. Dotčené území je ohraničeno levým břehem Vltavy, ulicemi Vítězná, Újezd, Rošických, částí ulice Holečkova po ulici Drtinovu, přes Kartouzskou, Radlickou, Dobříšskou a Strakonickou.
Na 650 místech budou moci nechat automobily od 08:00 do 18:00 pouze obyvatelé Prahy 5, přes noc pak budou na těchto místech moci stát pouze auta lidí s trvalým bydlištěm na regulovaném území. Asi 2300 parkovacích stání bude vymezeno od 08:00 do 10:00 a od 16:00 do 18:00 pouze pro obyvatele Prahy 5. Po zbytek dne bude moci volná místa využít kdokoli. Radnice tak chce znemožnit parkování lidem, kteří do Prahy přijíždějí za prací. „Předpokládám, že se budou přesouvat na záchytná parkoviště," řekl Zelený. Radnice zároveň vyčlenila 300 parkovacích míst, kde může zaparkovat kdokoli i bez parkovací karty.
Radnice plánuje zahájit výdej parkovacích karet od poloviny prosince. Čím dříve si lidé pro karty přijdou, tím delší jejich platnost budou mít. Prvním z nich bude platit rok a půl, standardní platnost bude rok. „Chceme se tak příští rok vyhnout jednorázovému návalu žadatelů o prodloužení platnosti,“ poznamenal Zelený. Náklady na zavedení systému odhadl na tři až čtyři miliony korun, zaplatí je radnice.
Po dvou měsících provozu chce vedení městské části systém vyhodnotit. Pokud by se ukázalo, že se automobily přesunuly na další místa Prahy 5, radnice přijme potřebná opatření a parkování změní podle požadavků obyvatel. Starosta dodal, že chce jednat se starosty dalších městských částí, které mají na svém území parkovací zóny. Do budoucna by chtěl, aby si jednotlivé radnice uznávali parkovací karty. „Pražan by měl mít možnost se po městě volně pohybovat,“ poznamenal Zelený.
Podobný systém parkování plánuje i Praha 8. Rezidenční zóny zavede od počátku příštího roku v Karlíně, ve středu Libně a v okolí stanice metra Kobylisy. Radnice vymezí úseky, kde bude parkování vyhrazené pouze držitelům karet, a to od 11:00 do 14:00. Ve vybraných lokalitách to bude až do 22:00.
Zóny placeného stání platí v Praze 1, 2, 3 a 7, přičemž jejich rozšíření bylo plánováno i do dalších městských částí. Magistrát rozšiřování ale letos na jaře zastavil a plánuje vytvořit zcela novou koncepci. Poprvé se zóny objevily v devadesátých letech minulého století v Praze 1.