Praha chce dokončit Radlickou radiálu. Budeme na nové tunely čekat jako na Blanku?
Tunelový komplex Blanka je po letech čekání konečně otevřen, pražský magistrát tak upírá pozornost k dalším dopravním stavbám. Hodně se mluví o postavení nové linky metra D vedoucí z Pankráce do Písnice, pro řidiče pak bude určena dokončená Radlická radiála.
Řidiči jedoucí od Plzně ten pohled jistě dobře znají. Přivaděč od dálnice D5 před Novými Butovicemi náhle končí a automobily jsou prudkou pravotočivou zatáčkou svedeny do ulice Bucharova. Do budoucna se však počítá s tím, že přivaděč bude pokračovat dál, až směrem do Radlic.
Podle náměstka pražské primátorky pro dopravu Petra Dolínka je dokončení tzv. Radlické radiály jedna z nejdůležitějších plánovaných investic magistrátu. Zahájení stavby je podle jeho slov dokonce nejblíže ze všech chystaných projektů.
Radlická radiála je plánována už od 70. let, důraz kladený na její rychlé dokončení je reakcí na dopravní komplikace na Smíchově a Barrandově po otevření tunelu Blanka. Automobily se štosují hlavně u Plzeňské po výjezdu ze Strahovského tunelu nebo u Zlíchovského tunelu, už dlouhodobě kolony hlásí Strakonická. I té by nová radiála měla pomoci, protože by řidiči dostali alternativní trasu. U Zbraslavi by mohli vjet na Pražský okruh a do města se dostat právě po Radlické radiále.
Zatím není jasné, kdy by se Radlická radiála mohla otevřít. Dříve než v roce 2020 to ale určitě nebude, se zkušenostmi s Blankou je pak potřeba být spíše pesimisty. Celý projekt se navíc nyní přepracovává kvůli připomínkám veřejnosti a městských částí Praha 5 a 13. Ty měly výhrady hlavně k odhlučnění silnice. Finální projekt by mohl být hotov v příštím roce, pokud bude schválen, mohlo by se začít stavět v roce 2018.
Magistrát však již loni zahájil průzkum podloží nutný pro zahájení stavby, který bude dále rozšířen. Ke stávající štole přibude další. Důvodem je problematické podloží v místě stavby.
Radiála bude dlouhá 5,5 kilometru, z toho téměř polovina povede v tunelech. Tunel Radlice bude ražený a dlouhý 2220 metrů, tunely Jinonice a Butovice budou hloubené, každý z nich bude mít po 299 metrech. Součástí stavby bude i 12 mostních objektů nebo tři lávky pro pěší. Místní uliční síť bude napojena prostřednictvím pěti mimoúrovňových křižovatek. Kvůli výstavbě radiály se bude také upravovat železniční trať Praha Smíchov – Hostivice. Podle odhadů bude dokončení radiály stát asi 14 miliard korun. Komplex Blanka mimochodem měl stát asi 17 miliard korun, nakonec se ale jeho cena zvedla na více než 43 miliard.
Na západním okraji města bude radiála napojená na Pražský okruh a dálnici D5 a v prostoru Zlíchova bude zaústěna na Městský okruh s pokračováním na Barrandovský most, ulici Strakonickou nebo do tunelů Mrázovka.