Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha chce dokončit Radlickou radiálu. Budeme na nové tunely čekat jako na Blanku?

David Bureš
Diskuze (22)
Pražský magistrát pracuje na dalším tunelovém komplexu. Spojí dálnici D5 se Smíchovem.

Tunelový komplex Blanka je po letech čekání konečně otevřen, pražský magistrát tak upírá pozornost k dalším dopravním stavbám. Hodně se mluví o postavení nové linky metra D vedoucí z Pankráce do Písnice, pro řidiče pak bude určena dokončená Radlická radiála.

Řidiči jedoucí od Plzně ten pohled jistě dobře znají. Přivaděč od dálnice D5 před Novými Butovicemi náhle končí a automobily jsou prudkou pravotočivou zatáčkou svedeny do ulice Bucharova. Do budoucna se však počítá s tím, že přivaděč bude pokračovat dál, až směrem do Radlic.

Podle náměstka pražské primátorky pro dopravu Petra Dolínka je dokončení tzv. Radlické radiály jedna z nejdůležitějších plánovaných investic magistrátu. Zahájení stavby je podle jeho slov dokonce nejblíže ze všech chystaných projektů.

Radlická radiála je plánována už od 70. let, důraz kladený na její rychlé dokončení je reakcí na dopravní komplikace na Smíchově a Barrandově po otevření tunelu Blanka. Automobily se štosují hlavně u Plzeňské po výjezdu ze Strahovského tunelu nebo u Zlíchovského tunelu, už dlouhodobě kolony hlásí Strakonická. I té by nová radiála měla pomoci, protože by řidiči dostali alternativní trasu. U Zbraslavi by mohli vjet na Pražský okruh a do města se dostat právě po Radlické radiále.

Zatím není jasné, kdy by se Radlická radiála mohla otevřít. Dříve než v roce 2020 to ale určitě nebude, se zkušenostmi s Blankou je pak potřeba být spíše pesimisty. Celý projekt se navíc nyní přepracovává kvůli připomínkám veřejnosti a městských částí Praha 5 a 13. Ty měly výhrady hlavně k odhlučnění silnice. Finální projekt by mohl být hotov v příštím roce, pokud bude schválen, mohlo by se začít stavět v roce 2018.

Magistrát však již loni zahájil průzkum podloží nutný pro zahájení stavby, který bude dále rozšířen. Ke stávající štole přibude další. Důvodem je problematické podloží v místě stavby.

Radiála bude dlouhá 5,5 kilometru, z toho téměř polovina povede v tunelech. Tunel Radlice bude ražený a dlouhý 2220 metrů, tunely Jinonice a Butovice budou hloubené, každý z nich bude mít po 299 metrech. Součástí stavby bude i 12 mostních objektů nebo tři lávky pro pěší. Místní uliční síť bude napojena prostřednictvím pěti mimoúrovňových křižovatek. Kvůli výstavbě radiály se bude také upravovat železniční trať Praha Smíchov – Hostivice. Podle odhadů bude dokončení radiály stát asi 14 miliard korun. Komplex Blanka mimochodem měl stát asi 17 miliard korun, nakonec se ale jeho cena zvedla na více než 43 miliard.

Na západním okraji města bude radiála napojená na Pražský okruh a dálnici D5 a v prostoru Zlíchova bude zaústěna na Městský okruh s pokračováním na Barrandovský most, ulici Strakonickou nebo do tunelů Mrázovka.

David Bureš
Diskuze (22)
16. 12. 2015 14:55
Re: A co sever?
Bohužel v Praze je tolik staveb co hoří a měly již stát, že se neví kam dřív skočit. To platí o okruhu, radiálách, metru, rozvoji železnice... :-!

Bohužel stavební pokrok je příliš pomalý.
16. 12. 2015 14:51
Re: A co sever?
Břevnovská radiála je již vyškrtnuta. Na její trase vznikl park za přispění fondů EU.

Nějaké zkapacitnění Karlovarské je potřeba, ale zda to měla být radiála v plánovaném stavebním stavu o tom dost pochybuji. Myslím, že Praha druhé Hodkovičky nepotřebuje. Problém Prahy je, že nechce příliš stavět radiály v podzemí. Přitom to je jediný způsob jak vést kapacitní silnice v zastavěném území.
16. 12. 2015 14:47
Re: Radlická radiála
Přesně jak říkáš. Na druhou stranu je to jen a jen vina těch lidí. Prostě základem je podívat se do územního plánu. V tomto dost fandím změně procesu přípravy staveb. kdy ohled se bude muset brát pouze na stavby nově zadávané do územního plánu. Ty co tam již jsou zeneseny desítky let, tak tam by měla být potlačena možnost házení klacků pod nohy.

Nikdy jsem nepochopil, proč v ČR všechny dálnice ústí přímo do radiály a ne do obchvatu města jak je často vidět na západ od nás. V ČR se předpokládá, že člověk na obchvat sjede, což je až stupidní uvažování. Krapet jsem doufal, že při stavbě obchvatu u D5 a R7 se poučili a tyto praktiky změní, ale plánuje se stále stejně..

15. 12. 2015 10:56
Re: A co sever?
Jako rozhodně by bylo lepší dokončit městský okruh nejdříve, ale Radlická je podle mého velmi důležitá a byla by škoda nevyužít přívětivý situace a hlavně co nejdrříve kopnout. Situace v téhle části Prahy je fakt bídná, ona navíc sekundárně pomůže i Břevnovu a okolí. A navíc po jejím dokončení bude zase o kousíček zřejmější, že se musí dokončit i vnitřní okruh. Každopádně já ale doufám, že se pohne i ten. Dolínek slíbil, že se to pokusí dotlačit do stavebka a zadání. To sice nestihne, ale aspoň územní rozhodnutí by bylo velkej úspěch. Stavba má navíc platnou EIU. Zato rozšíření Libeňáku za půldruhý miliardy je kravina za strašný peníze. Přitom by stačil trochu naleštit (hlavně statiku) za zlomkovou cenu.
15. 12. 2015 09:21
Re: A co sever?
Faktem je, že Radlická radiála je téměř doprojektovaná, pozemky jsou v držení města a fakticky stačí jenom začít kopat. To se o zbytku okruhů říct nedá...