Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Představujeme: Motory Volvo Trucks - Kladivo na krizi

Ivo Semrád
Diskuze (0)
Švédský výrobce odhalil novou generaci agregátů s objemem 7, 11 a 13 litrů. Pod označením C přinášejí při úspoře paliva vyšší výkon.

Platnost emisní normy Euro 5 od října tohoto ropku je za dveřmi, ale motory splňující tento požadavek už dávno mají všichni výrobci. Posledních několik měsíců se tedy vývoj ubírá jiným směrem – ke snižování spotřeby paliva. Tento trend podtrhuje současný hospodářský útlum. Přesto je jasné, že například na novince, kterou Volvo Trucks nyní odahalilo, pracovalo již před začátkem krize.

Tři objemy a SCR

Nová řada motorů Volvo Trucks obsahuje jednotky o objemu sedmi, jedenácti a třinácti litrů. Ty vyhovují požadavkům normy Euro 5. Díky množství technických vylepšení zaměřených na zajištění optimálního spalování a novému katalyzátoru SCR bylo dosaženo zvýšení výkonu a současného snížení emisí a spotřeby pohonných hmot.

Jedenácti a třináctilitrové motory jsou nyní při volnoběhu o 2 dB tišší, což přispívá ke zlepšení komfortu řidiče a omezení hlučnosti vůči životnímu prostředí. Volvo Trucks v minulosti označovalo své agregáty písmeny A či B v závislosti na použité technologii dočišťování výfukových plynů SCR či EGR. Nová generace nese jednotné označení C, pod nímž se ukrývá výhradně selektivní katalytická redukce SCR.

Až o tři procenta

U vozů vybavených 13litrovým motorem Volvo v kombinaci se systémem I-Shift lze dosáhnout až tříprocentního snížení spotřeby paliva ve srovnání s předchozí verzí (kompatibilita s budoucí normou Euro 5).

Modernizované agregáty nabízejí nejen nižší spotřebu pohonných hmot, ale také vyšší výkon a točivý moment. Výkonové rozpětí pokrývá oblast od 176 kW (240 k) do 515 kW (700 k).

Více síly, méně paliva

Motor Volvo D13 používaný v řadách FH a Volvo FM se nyní dodává ve výkonových verzích až do 397 kW (540 k), tedy o 20 koní více než u jeho předchůdce. Maximální točivý moment vzrostl o 100 N.m na 2600 N.m a je k dispozici již od 1000 otáček za minutu, zatímco plochá část křivky točivého momentu staršího motoru D13A520 začínala při 1050 ot. za min. Díky tomu novinka nabízí bohatší možnosti využití než dříve, plynulejší jízdu a rychlejší reakce. V kombinaci s vyšším točivým momentem agregát umožňuje méně časté řazení a poskytuje nižší spotřebu pohonných hmot.

Jednotky D13C a D11C jsou nyní dodávány ve specifikacích splňujících normu Euro 5 nebo v úpravách vyhovujících normě EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) pro vozy obzvláště šetrné k životnímu prostředí.

Zájemci o ekologickou ultra verzi EEV mohou volit z variant D13C 420, 460 a 500. Doufejme, že se legislativa i v Česku natolik posune, aby se dopravci díky bonusům ze strany státu vyplatilo koupit a provozovat verzi EEV. Výrobce dokázal splnit emisní normu EEV díky upravené selektivní katalytické redukci.

Více verzí jedenáctilitru

Minulý rok společnost Volvo Trucks uvedla pro řadu FM nový 11litrový motor. Byl určen především pro využití v oblasti dopravy těžkých nákladů, například cisteren nebo objemných břemen. Škála ”C” motorů nabízí více výkonových verzí: 330, 370, 410 a 450 koní. Dosud byly k dispozici jen dvě o 390 a 430 k. Díky úpravám poskytuje nový agregát D11C Euro 5 snížení spotřeby paliva o dvě procenta, maximum točivého momentu vzrostlo o 50 N.m.

Rovněž motor D11C bude k dostání v provedení EEV, které zajistí technologie SCR. V nabídce najdeme všechny varianty kromě nejsilnější.

Osvědčený sedmilitr

Motor Volvo D7, který je vhodný pro střední nákladní vozy Volvo FL a Volvo FE, se nyní dodává ve více výkonových verzích. Všechny splňují emisní normu Euro 5.

Upravená převodovka

Velkou roli v možné úspoře paliva hraje převodové ústrojí. Automatizovaná získávají čím dál větší oblibu. Ta vychází nejen z menších nároků na kvalitu řidiče(a také nákladů na něj), ale také z postupného vylepšování těchto ústrojí. Počátky automatizovaných převodovek nebyly oslnivé. Většinou potřebovaly spoustu času ke změně stupňů, což zejména ve stoupáních přineslo vyšší spotřebu paliva ve srovnání s přímo řazenými ústrojími. Volvo Trucks s převodovkou I-Shift urazilo velmi dlouhou trasu a na základě našich zkušeností ji můžeme jen chválit.

Více než polovina nákladních vozů Volvo FH a Volvo FM prodaných v Evropě používá I-Shift. Nyní byl přizpůsoben tak, aby vyhovoval vyššímu výkonu nových motorů a zajišťoval co nejnižší ztráty energie v hnacím ústrojí. Převodovka nyní dostala řadu praktických funkcí pro snížení spotřeby paliva.

Jedná se především o vylepšený volnoběh I-Roll, jenž se automaticky aktivuje, pokud není vyžadován tah motoru či jeho spoluúčast na brzdění.

Řidič může předat I-Shiftu informaci, zda je nákladní vůz zatížen, či ne. Tomuto nastavení se pak přizpůsobí systém řazení. Není-li vozidlo naloženo těžkým nákladem, je spotřeba pohonných hmot stejně nízká jako u nákladních vozů vybavených softwarovou sadou „Dálková přeprava a úspora paliva“.

V obtížných situacích řidičům pomáhá několik nových funkcí. Patří mezi ně například lepší přenos točivého momentu na hnaná kola na silnicích s kluzkým povrchem. Převodovka v těchto případech snižuje nutnost změny stupně a přispívá tak k lepšímu rozjezdu a ovladatelnosti na špatných silnicích. Tyto funkce jsou určeny pro různé oblasti použití, například stavebnictví nebo svoz dřeva.

I-Shift nově nabízí možnost jízdy v dopravních kolonách s použitím regulátoru volnoběhu, který snižuje nutnost zbytečného podřazování a zajišťuje snazší regulaci rychlosti.

Ke snížení spotřeby paliva přispívají rovněž nové převodové poměry náprav s redukcí v náboji kola.

TECHNICKÉ PARAMETRY D13C Euro 5 D13C EEV D11C Euro 5 D11C EEV
Verze pro FM 380, 420, 460, 500 420, 460, 500 330, 370, 410, 450 330, 370, 410
Verze pro FH 420, 460, 500, 540 420, 460, 500 - -
Dočišťování výfukových plynů SCR SCR SCR SCR
Největší točivý moment (N.m) 1900–2600 2100–2500 1600–2150 1600–1950
Největší výkon brzdy VEB (kW/ot. za min) 300/2300 (verze 380 a 420) 300/2300 (verze 420) 290 kW/2400 (všechny verze) 290/2400 (všechny verze)
Největší výkon brzdy VEB+ (kW/ot. za min) 375/2300 (všechny verze) 375/2300 (všechny verze) - -
Největší točivý moment pomocného pohonu (N.m) 1000 N.m v klidu a 650 za jízdy 1000 v klidu a 650 za jízdy 1000 v klidu a 650 za jízdy 1000 v klidu a 650 za jízdy
Interval výměny oleje (km) 100 000 (olej kvality VDS4) 100 000 (olej kvality VDS4) 100 000 (olej kvality VDS4) 100 000 (olej kvality VDS4)
TECHNICKÉ PARAMETRY D7F Euro 5
Verze pro FL 240, 260, 290
Verze pro FE 240, 260, 300, 340
Největší točivý moment (N.m) 940–1300
Motorová brzda (kW/ot. za min) 188/2800 (všechny verze)
Největší točivý moment pomocného pohonu (N.m) 600
Interval výměny oleje (km) 100 000 (olej kvality VDS3 nebo VDS4)
Ivo Semrád
Diskuze (0)