Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Příběh génia Colina Chapmana: Jeho technická řešení fascinují dodnes

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 8. 12. 2022 • 15:22
47
8
Zobrazit náhledy (47)
Vášnivý kuřák a rychlý jezdec, takový byl Jochen Rindt (vlevo), který za volantem lotusu vyhrál a také zemřel Přítlačná křídla koncem šedesátých let, když s nimi začal slavný konstruktér experimentovat Přítlačná křídla Graham Hill (v kokpitu) po výhře v 500 milích Indianapolis. Chapman stojí třetí zleva. Výjimečná chvíle, když si Colin Chapman sedl do svého závodního vozu. Tentokrát jen symbolicky kvůli fotografům. Colin Chapman Colin Chapman Colin Chapman Colin Chapman Colin Chapman Chapmanův zkrut Lotus 12 Lotus 18 Lotus Climax MK12 Lotus Eleven Lotus Eleven Lotus Elite Lotus Elite Logo Lotus Lotus MK 1 Lotus MK VI Lotus MK VI Lotus MK VI Lotus MK VIII Lotus MK VIII Lotus MK VIII Lotus MK VIII Lotus MK VIII Lotus MK VIII Lotus MK6 Lotus MK12 Lotus MKIIb Lotus MKIII Lotus MKIX Lotus MKIX Lotus MKIX Lotus Seven Lotus Seven Lotus Seven Lotus Seven Lotus VW56 Tým Lotus

Před čtyřiceti lety zemřel legendární konstruktér formule 1 Colin Chapman, zakladatel ikonické značky Lotus. Proslul odvážnými konstrukčními řešeními. V jeho vozech získali slavní jezdci tituly mistrů světa, ale také se v nich zabili.

Pokud začnete pátrat po čemkoliv technickém, co se dnes v monopostech F1 používá, historicky byste se dopracovali ke jménu Colina Chapmana. Člověka, který výrazně ovlivnil dějiny tohoto sportu.

Vznikl lotosový květ

Na svět přišel Anthony Colin Bruce Chapman v sobotu 19. května 1928. Jeho rodiče neměli žádné technické vzdělání a měli se co ohánět ve vlastním hotelu Railway v městečku Richmond, ležícím jen patnáct kilometrů jihozápadně od Londýna. V roce 1948 dokončil Chapman studium stavebního inženýrství, následně vstoupil do Britského královského letectva, ale záhy jeho řady opustil. Začal se věnovat automobilům. Přestavěl Austin Seven a přejmenoval ho na Lotus Mk I. S vylepšenou verzí Mk II dokonce vyhrál v roce 1950 v Silverstonu svůj jediný závod v životě jako jezdec.

V sezoně 1952 založil firmu Lotus Engineering. Z teorií, proč zvolil takové jméno, se nejvíce ujala přezdívka jeho tehdejší přítelkyně a později manželky Hazel, které říkal Lotosový květ. Významným momentem jeho konstruktérské činnosti byl Lotus Mk VI, o který byl mezi závodníky velký zájem. Chapman ho začal nabízet jako kit a na požádání si mohli zájemci říci o specifikaci a vybavení. Celkem vyrobil takových vozů osmdesát.

Video se připravuje ...

Počátkem července 1956 přišla jeho první a současně poslední jezdecká zkušenost s monopostem formule 1. Ve francouzské Remeši sice dosáhl pátého nejlepšího času, ale poškodil vůz týmového kolegy a na start se nakonec nepostavil. Soustředil se proto na stavbu vozů a v sedmapadesátém poprvé zažil smrt jezdce, jenž odstartoval s jeho vozem.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata
Avatar - Barrichello
9. 12. 2022 22:40
Re: To je ten pán,...
JOJO, ten jestli to vidí z nebíčka či peklíčka, tak se v hrobě obrací...
8. 12. 2022 19:44
Re: To je ten pán,...
:-) Čínany nezastavíš no. Ale alespoň nám ještě zaplatili vývoj té EMIRY a ta je stále úžasná a naprosté BUY, pokud máte možnost. Jedno z nejlepších sportovních aut všech dob, GT možnosti, zároveň ultra řidičské stále... Já svůj Lotus nikdy neprodám.
Avatar - Mokrous
8. 12. 2022 17:23
Re: Zajímavé, premium nemám,
Jo tááák... :-!
Avatar - KANKUNEN
8. 12. 2022 17:13
Re: Zajímavé, premium nemám,
Nasel jsem si clanek z roku 2019
Avatar - Mokrous
8. 12. 2022 15:07
To je ten pán,...
... co si vždycky přál postavit dvouapůltunový SUV na baterky?