Proč se na novém autě v roce 2022 objevují poklice? Jejich role je významnější než kdy dříve
V posledních letech se kryty kol opět vracejí do módy. Poklice však dnes neslouží jako ozdoba zakrývající nevzhledné „plecháče“, jejich úloha je mnohem důležitější.
Standardní poklice zakrývající plechové disky dnes na nových automobilech vídáme méně a méně, i základní výbavové stupně jednotlivých automobilů už počítají spíše se vzhlednějšími litými koly. V nabídce je však stále najdeme. Třeba taková Dacia využívá chytré řešení zvané FlexWheel, které je sice „pouhou“ poklicí, ale – jak dokazuje video přiložené níže – z dálky se tváří jako lité kolo. Tím majiteli ušetří nějakou tu korunu za dražší liťáky a zároveň neubírá nic z atraktivního vzhledu vozu.
Plastové kryty kol začala v poslední době na svých nových modelech hojně používat také Škodovka. Její přístup je však zcela jiný, obdobu poklic totiž nepoužívá na plecháče, ale litá kola. Že je to nesmysl? Ne tak docela…
Příkladem toho je omlazená Škoda Karoq, která v rámci faceliftu zůstala věrna svým tradičním motorům, avšak pouhými aerodynamickými úpravami karoserie se jí povedlo snížit koeficient aerodynamického odporu Cx na 0,30, tedy o 10 %. Jen samotné aerokryty pomáhají zredukovat emise o 0,7 g/km, což společně s dalšími úpravami (žaluzie v předním nárazníku, prodloužený zadní spoiler, zakrytovaný podvozek atd.) přináší u srovnatelné motorizace úsporu CO2 o 15 %. Škodovka jako příklad udává motor 1.5 TSI spojený s převodovkou DSG, kde v letech 2020-2022 srazila tabulkovou spotřebu o 0,7 litru.
Aerodynamické kryty dostává Karoq (podobně jako Kodiaq či Enyaq) takřka na všech kolech od šestnácti do devatenácti palců. „Samotná kola vytváří zhruba 25 % odporu vzduchu. Kola s kryty mají aerodynamický, nízkoprofilový, uzavřený design a zároveň dobře vypadají. Celkem vylepšená aerodynamika vozu snižuje emise CO2 až o 1,8 g/km,“ stojí v oficiální tiskové zprávě.
Názory na design aerodynamických kol se různí. Zatímco některým nevadí, jiným se vyloženě nelíbí. I tohle má své řešení, neboť aerodynamické kryty lze jednoduše sundat a pod nimi máte krásné lité kolo. Přesvědčili jsme se o tom před časem u omlazeného Kodiaqu: