Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč se na novém autě v roce 2022 objevují poklice? Jejich role je významnější než kdy dříve

Jan Zajíc
Diskuze (29)

V posledních letech se kryty kol opět vracejí do módy. Poklice však dnes neslouží jako ozdoba zakrývající nevzhledné „plecháče“, jejich úloha je mnohem důležitější.

Standardní poklice zakrývající plechové disky dnes na nových automobilech vídáme méně a méně, i základní výbavové stupně jednotlivých automobilů už počítají spíše se vzhlednějšími litými koly. V nabídce je však stále najdeme. Třeba taková Dacia využívá chytré řešení zvané FlexWheel, které je sice „pouhou“ poklicí, ale – jak dokazuje video přiložené níže – z dálky se tváří jako lité kolo. Tím majiteli ušetří nějakou tu korunu za dražší liťáky a zároveň neubírá nic z atraktivního vzhledu vozu.

Plastové kryty kol začala v poslední době na svých nových modelech hojně používat také Škodovka. Její přístup je však zcela jiný, obdobu poklic totiž nepoužívá na plecháče, ale litá kola. Že je to nesmysl? Ne tak docela…

Obrovským tématem nejen posledních měsíců jsou emise CO2. Každý ušetřený gram je pro automobilky nesmírně důležitý, neboť plnit stále se zpřísňující emisní normy je čím dál těžší. Poklice na litém kole plní úlohu aerodynamického krytu, který usnadňuje obtékání vzduchu, snižuje odpory a tím i emise CO2 a ve finále spotřebu paliva. To všechno v praxi znamená lepší tabulkové hodnoty, aniž by automobilka musela třeba elektrifikovat pohonné jednotky.

Video se připravuje ...

Příkladem toho je omlazená Škoda Karoq, která v rámci faceliftu zůstala věrna svým tradičním motorům, avšak pouhými aerodynamickými úpravami karoserie se jí povedlo snížit koeficient aerodynamického odporu Cx na 0,30, tedy o 10 %. Jen samotné aerokryty pomáhají zredukovat emise o 0,7 g/km, což společně s dalšími úpravami (žaluzie v předním nárazníku, prodloužený zadní spoiler, zakrytovaný podvozek atd.) přináší u srovnatelné motorizace úsporu CO2 o 15 %. Škodovka jako příklad udává motor 1.5 TSI spojený s převodovkou DSG, kde v letech 2020-2022 srazila tabulkovou spotřebu o 0,7 litru.

Aerodynamické kryty dostává Karoq (podobně jako Kodiaq či Enyaq) takřka na všech kolech od šestnácti do devatenácti palců. „Samotná kola vytváří zhruba 25 % odporu vzduchu. Kola s kryty mají aerodynamický, nízkoprofilový, uzavřený design a zároveň dobře vypadají. Celkem vylepšená aerodynamika vozu snižuje emise CO2 až o 1,8 g/km,“ stojí v oficiální tiskové zprávě.

Názory na design aerodynamických kol se různí. Zatímco některým nevadí, jiným se vyloženě nelíbí. I tohle má své řešení, neboť aerodynamické kryty lze jednoduše sundat a pod nimi máte krásné lité kolo. Přesvědčili jsme se o tom před časem u omlazeného Kodiaqu:

Video se připravuje ...

Jan Zajíc
Diskuze (29)

Doporučujeme

Avatar - Ronault.
7. 5. 2022 23:57
Re: Je to humus
Nic si z toho nedělej, časem na ně našetříš.
Kola dělají auta.
16. 4. 2022 20:39
Re: Je to humus
Tak, tak. Ale ještě lepší je mít SUV i nizké auto a vybírat si dle chuti a potřeby! :-)
16. 4. 2022 20:38
Re: Je to humus
Protože se stále více propadáme do zeleného diktátu EU. To sis ještě nevšiml? :-[]
15. 4. 2022 20:21
Re: Je to humus
A to jako proč?
15. 4. 2022 18:25
Re: Fuj
Ten úsek poznám , tam je to fakt masaker .