Prodej aut v Evropě (červen 2009): Golf nejžádanější model prvního pololetí, VW dominuje mezi značkami
Prodej aut v Evropě – Výsledky za 1. pololetí 2009
Golfů se od začátku roku 2009 prodalo celkem 286.243 kusů. Na druhém místě je Ford Fiesta (243.430), třetí Peugeot 207 (193.778), bramborová medaile patří Corse (pod značkami Opel a Vauxhall) se 181.751 vozem a pátý je Fiat Punto (170.641).
Prodeje Fiesty jsou v meziročním srovnání opět vysoké, polepšila si o 34,2 %. Hodně získala též Panda (+28,3 %, letos celkem 159.976 aut). Zlatý VW Golf má již +12,7 %. Všichni ostatní zatím zaznamenali propady, největší Astra (-28,8 %), následuje Clio s -28 %, Focus má -24,2 % a bronzová 207 -20,6 %. Poklesy se tak oproti květnovým výsledkům zmírnily.
Evropský trh v červnu 2009 – Pořadí modelů | |||||||
- | Značka/model | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Změna [%] | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Změna [%] |
- | Období | 6/2009 | 6/2008 | 6/09-6/08 | 1-6/2009 | 1-6/2008 | 1-6/09 – 1-6/08 |
1. | Volkswagen GOLF | 59 628 | 44 912 | 32,8% | 286 243 | 254 023 | 12,7% |
2. | Ford FIESTA | 43 338 | 30 394 | 42,6% | 243 340 | 181 285 | 34,2% |
3. | Peugeot 207 | 37 361 | 39 584 | -5,6% | 193 778 | 244 078 | -20,6% |
4. | Opel/Vauxhall CORSA | 34 540 | 36 442 | -5,2% | 181 751 | 211 578 | -14,1% |
5. | Renault CLIO | 32 314 | 37 571 | -14,0% | 144 512 | 200 768 | -28,0% |
6. | Fiat PUNTO | 32 369 | 26 502 | 21,8% | 170 641 | 174 612 | -2,3% |
7. | Ford FOCUS | 31 744 | 35 082 | -9,5% | 160 800 | 212 144 | -24,2% |
8. | Fiat PANDA | 30 346 | 21 178 | 43,3% | 159 976 | 122 563 | 30,5% |
9. | Opel/Vauxhall ASTRA | 28 903 | 32 700 | -11,6% | 137 832 | 193 666 | -28,8% |
10. | Peugeot 308 | 23 786 | 23 927 | -0,6% | 118 654 | 124 052 | -4,4% |
Volkswagen je první i celkově od ledna mezi značkami, prodal 842.787 vozů, druhý Ford má takřka o 180 tisíc aut méně (přesně 666.548), následují Opel/Vauxhall, Fiat, Renault a Peugeot. Ostatní v čele s Citroënem jsou pod hranicí půl milionu kusů, nejprodávanější japonskou značkou v Evropě je Toyota, byť většina produkce pro starý kontinent vzniká právě na něm.
Meziroční srovnání za prvních šest měsíců vypadá nejlépe opět pro Volkswagen, který se dostal do kladných čísel – má +0,7 %. Ostatní velcí hráči evropského trhu jsou i nadále ve ztrátě. Nejmenší má Fiat (-1,4 %), Ford (-3,6 %) a Audi (-4,3 %). Nejhlubší propad zaznamenali ve Stuttgartu: rovných -20 %. Trojcípá hvězda se do žebříčku vrátila po květnové absenci. Přes dvacetiprocentní hranici tedy už nikdo jiný není, Renault má -18,4 %, Opel/Vauxhall -16,8 % a Toyota -15,4 %.
Tyto výsledky by mohly značit to, že trh se začíná pomalu uzdravovat, v červnu došlo k jeho dalšímu výraznému oživení. Zapomínat bychom ale neměli na to, že právě před rokem došlo k prvním prudkým propadům velkých trhů v Evropě a loňská srovnávací základna je tedy zatížena tímto vlivem.
Prodej aut v Evropě (červen 2009)
Mezi modely je červnovým lídrem opět Golf, kterých se v šestém měsíci letošního roku prodalo 59.628 kusů (+32,8 %), Fiesta tentokrát zaostala o více než 16.000 (!) aut, skončila druhá se 43.338 novými vozy a také její meziroční nárůst +42,6 % není v červnu nejvyšší. Na bronzovém stupínku se opět umístil Peugeot 207 s 37.361 kusy, ten ovšem ve srovnání s loňskem ztratil 5,6 %. Čtvrtá je Corsa (jako Opel i coby britský derivát se značkou Vauxhall), první čtyři příčky jsou tedy shodné s květnem. Pátý je tentokrát Renault Clio, šestý Fiat Punto, sedmý Ford Focus a osmý Fiat Panda. Ten vyrval Fiestě titul Skokana roku, protože se letos v červnu prodalo 30.346 malých medvídků, zatímco před rokem jich bylo 21.178. To znamená +43,3 %. Na bezmála šest let starý vůz vynikající výsledek. Devátý je Opel/Vauxhall Astra a nejlepší desítku uzavírá tentokrát Peugeot 308. To znamená, že ji opustilo Polo, u kterého probíhá generační výměna.
Posledním modelem z Top 10, který si polepšil, byl druhý zástupce Fiatu Punto (+21,8 %). Propadáků je sice v první desítce stále většina, ale již nejsou tak velké. V červenci může být samozřejmě všechno jinak, ale pro pořádek: nejvíce oproti loňsku ztratilo Clio (-14 %), následuje Astra (-11,6 %) a Focus (-9,5 %).
Evropský trh v červnu 2009 – Pořadí značek | |||||||
- | Značka/model | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Změna [%] | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Změna [%] |
- | Období | 6/2009 | 6/2008 | 6/09-6/08 | 1-6/2009 | 1-6/2008 | 1-6/09 – 1-6/08 |
1. | Volkswagen | 166 636 | 146 692 | 12,9% | 842 787 | 836 921 | 0,7% |
2. | Ford | 126 919 | 118 889 | 6,8% | 666 548 | 691 698 | -3,6% |
3. | Renault | 112 714 | 117 528 | -4,1% | 520 763 | 637 846 | -18,4% |
4. | Opel/Vauxhall | 109 140 | 118 266 | -7,7% | 557 739 | 670 149 | -16,8% |
5. | Fiat | 100 446 | 88 852 | 13,0% | 542 115 | 550 070 | -1,4% |
6. | Peugeot | 100 418 | 96 902 | 3,6% | 502 721 | 583 109 | -13,8% |
7. | Citroën | 90 837 | 84 385 | 7,6% | 440 243 | 485 990 | -9,4% |
8. | Mercedes-Benz | 64 174 | 62 024 | 3,5% | 301 283 | 376 701 | -20,0% |
9. | Toyota | 63 621 | 65 719 | -3,2% | 361 066 | 426 651 | -15,4% |
10. | Audi | 63 027 | 58 965 | 6,9% | 327 037 | 361 767 | -4,3% |
Mezi značkami byl v červnu nejúspěšnější také německý Volkswagen (přes 166 tisíc vozů), před Fordem (bezmála 127 tisíc) a Renaultem (necelých 113 tisíc aut). Čtvrtý je Opel/Vauxhall (109 tisíc), pátý Fiat a šestý Peugeot, tito výrobci těsně přesáhli stotisícovou hranici a navíc je mezi nimi rozdíl jen 28 (!) kusů. První desítku doplňují Citroën, Mercedes-Benz, Toyota a Audi. Prodeje Fiatu ve srovnání s loňskem narostly o 13 %, Volkswagen tentokrát ztrácí desetinku procenta (tedy +12,9 %). V kladných číslech je celkem sedm výrobců z Top 10. Naopak největší propad má tentokrát Opel/Vauxhall (-7,7 %), následován Renaultem (-4,1 %) a poslední značkou, která si pohoršila, je Toyota (-3,2 %).