Prodeje elektromobilů v Evropě rostou pomalu, někde dokonce výrazně padají
Navzdory všeobecnému trendu se elektrická auta prosazují mnohem pomaleji než se čekalo. V Evropě sice tenhle segment roste, ovšem jen nepatrně. Některé velké trhy dokonce evidují silný pokles.
Segment lokálně bezemisních aut měl být od roku 2035 v EU dominantní. Zatím to ovšem vypadá, že zákaz spalovacích motorů se z roku 2035 posune na neurčito. Ostatně za dva roky by mělo dojít k revizi tohoto termínu, který automobilkám nařídili politici. Trh je ovšem evidentně jiného názoru.
Elektrická auta přitom jsou v mnoha ohledech vynikající alternativou klasickým pohonům a pro velkou část řidičů představují ideální volbu. Místo na slunci si ovšem musejí vybojovat sama, bez „tlačenky“ politiků, kteří automobilovému trhu ani nerozumějí.

Ostatně data ACEA (Evropská asociace výrobců automobilů) z letošního roku ukazují, že elektrická revoluce bude podstatně slabší. S koncem dotací v Německu, které je nadále největším evropským trhem pro elektromobily, registrace od ledna do května klesly o výrazných 16 procent. Propad zaznamenává také Norsko (-10,5 %), jediná země, kde lokálně bezemisní auta mají v registracích většinu. Nedaří se ani v Itálii, ve Švédsku či v Rakousku. U našeho jižního souseda bylo přesto do května registrováno přes 19 tisíc elektromobilů, o tisícovku více než ve Španělsku s pětkrát větším počtem obyvatel (zhruba 9.105.000 vs. 48.345.000)
Registrace nových elektromobilů na vybraných evropských trzích (1-5/24) | |
Země | Meziroční změna (%) |
Německo | -15,9 |
Francie | 22,9 |
Velká Británie | 9,7 |
Nizozemsko | 10 |
Norsko | -10,5 |
Švédsko | -20,7 |
Belgie | 47,1 |
Itálie | 18,7 |
Rakousko | -6,8 |
EU | 2 |
Evropa | 2,1 |
Naproti tomu Francie za prvních letošních pět měsíců registruje téměř o 23 procent vyšší čísla než loni. Zde je to ale dáno dotací až 7000 eur (asi 225 tisíc korun) na nákup elektrického vozu. Z významnějších evropských trhů je na tom procentuálně nejlépe Belgie, kde elektromobily meziročně rostou skoro o polovinu. V Evropské unii tenhle si tenhle segment celkově připsal dvě procenta, spolu s Norskem, Švýcarskem a Velkou Británie pak 2,1 %.
Největší evropské trhy pro elektromobily (1-5/24) | |
Země | Počet aut |
Německo | 167.000 |
Velká Británie | 121.000 |
Francie | 105.000 |
Nizozemsko | 44.000 |
Norsko | 42.000 |
Švédsko | 41.000 |
Belgie | 34.000 |
Itálie | 26.000 |
Rakousko | 19.000 |
V Česku kategorie elektromobilů letos zaznamenala 2643 registrací (podíl 2,73 %), díky dotaci až 200 tisíc korun bez DPH na nákup bateriového vozu se ovšem předpokládá, že druhá polovina roku 2024 bude výrazně lepší. Přesto se celkové číslo ani tak nedostane přes 10 tisíc exemplářů a pětiprocentní podíl na celkovém trhu.