Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodeje elektromobilů v Evropě rostou pomalu, někde dokonce výrazně padají

Ondřej Šámal
Diskuze (122)

Navzdory všeobecnému trendu se elektrická auta prosazují mnohem pomaleji než se čekalo. V Evropě sice tenhle segment roste, ovšem jen nepatrně. Některé velké trhy dokonce evidují silný pokles.

Segment lokálně bezemisních aut měl být od roku 2035 v EU dominantní. Zatím to ovšem vypadá, že zákaz spalovacích motorů se z roku 2035 posune na neurčito. Ostatně za dva roky by mělo dojít k revizi tohoto termínu, který automobilkám nařídili politici. Trh je ovšem evidentně jiného názoru.

Elektrická auta přitom jsou v mnoha ohledech vynikající alternativou klasickým pohonům a pro velkou část řidičů představují ideální volbu. Místo na slunci si ovšem musejí vybojovat sama, bez „tlačenky“ politiků, kteří automobilovému trhu ani nerozumějí.

Video se připravuje ...

Ostatně data ACEA (Evropská asociace výrobců automobilů) z letošního roku ukazují, že elektrická revoluce bude podstatně slabší. S koncem dotací v Německu, které je nadále největším evropským trhem pro elektromobily, registrace od ledna do května klesly o výrazných 16 procent. Propad zaznamenává také Norsko (-10,5 %), jediná země, kde lokálně bezemisní auta mají v registracích většinu. Nedaří se ani v Itálii, ve Švédsku či v Rakousku. U našeho jižního souseda bylo přesto do května registrováno přes 19 tisíc elektromobilů, o tisícovku více než ve Španělsku s pětkrát větším počtem obyvatel (zhruba 9.105.000 vs. 48.345.000)

Registrace nových elektromobilů na vybraných evropských trzích (1-5/24)
Země Meziroční změna (%)
Německo -15,9
Francie 22,9
Velká Británie 9,7
Nizozemsko 10
Norsko -10,5
Švédsko -20,7
Belgie 47,1
Itálie 18,7
Rakousko -6,8
EU 2
Evropa 2,1

Naproti tomu Francie za prvních letošních pět měsíců registruje téměř o 23 procent vyšší čísla než loni. Zde je to ale dáno dotací až 7000 eur (asi 225 tisíc korun) na nákup elektrického vozu. Z významnějších evropských trhů je na tom procentuálně nejlépe Belgie, kde elektromobily meziročně rostou skoro o polovinu. V Evropské unii tenhle si tenhle segment celkově připsal dvě procenta, spolu s Norskem, Švýcarskem a Velkou Británie pak 2,1 %.

Největší evropské trhy pro elektromobily (1-5/24)
Země Počet aut
Německo 167.000
Velká Británie 121.000
Francie 105.000
Nizozemsko 44.000
Norsko 42.000
Švédsko 41.000
Belgie 34.000
Itálie 26.000
Rakousko 19.000

V Česku kategorie elektromobilů letos zaznamenala 2643 registrací (podíl 2,73 %), díky dotaci až 200 tisíc korun bez DPH na nákup bateriového vozu se ovšem předpokládá, že druhá polovina roku 2024 bude výrazně lepší. Přesto se celkové číslo ani tak nedostane přes 10 tisíc exemplářů a pětiprocentní podíl na celkovém trhu.

Ondřej Šámal
Diskuze (122)

Doporučujeme

Avatar - speedfred
26. 6. 2024 10:26
Re: je to o ceně
Narážal som na toho chudáka čo býva v paneláku.
Avatar - twistedTSD
26. 6. 2024 06:39
Re: je to o ceně
Pokud mluvím o plnohodnotné alternativě, tak tím myslím, že budu schopen ji používat bez větších ústupků.
Avatar - twistedTSD
26. 6. 2024 06:35
Re: je to o ceně
"Já doma nenatankuju a ani nenabiju."
25. 6. 2024 17:36
Re: Tesla Y v květnu - 18 místo
Tak určitě :-[] Jen žádný v dohledné době nebude ;-)
25. 6. 2024 17:35
Re: je to o ceně
Prosim tě a kde? Novostavby ano, ty už tu možnost mají, ale ty staré se rozhodně ne. Btw to mi řekni, Když se tak moc staví a dodělávají přípojky u bytových domů, proč je pořád podíl prodejů EV v ČR pořád pod 3% ;-)