Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojeté elektromobily jsou levnější než spalovací auta, říká americká statistika. Jak je to v Česku?

Marek Bednář
Diskuze (24)

Vysoká pořizovací cena v USA není bariérou pro nákup elektromobilu, pokud se tamní zákazník dívá po rok až pět let starých ojetinách. V Česku je však ojetých elektromobilů málo, a tak jsou stále oproti spalovacím autům i hybridům dražší.

Vysoká pořizovací cena je jedním z hlavních problémů elektrických aut, resp. překážek, proč si je zákazníci nových aut bez významných dotací nekupují v tak velké míře, jako např. hybridy či klasické vozy. Pro ty motoristy, kteří se po svých nových autech dívají ve sféře mladých ojetin, už tohle neplatí – přinejmenším ve Spojených státech.

Podle společnosti iSeeCars, která se zabývá statistikami na trhu ojetých aut, jsou elektrické ojetiny ve stáří jednoho roku až pěti let levnější než ty spalovací, a to několikátý měsíc v řadě a docela výrazně. Za květen 2024 byl ojetý elektromobil v průměru o 2.657 dolarů (cca 61 tisíc korun), tedy o 8,5 % levnější než ekvivalentní ojeté auto se spalovacím motorem.

Srovnání cen ojetých elektromobilů a spalovacích aut v USA
Měsíc Prům. cena ojetého EV Prům. cena ojetého ICE Rozdíl
Květen 2024  28 767 $  662 274 Kč  31 424$  723 443 Kč -8,46 %
Duben 2024  29 066 $  669 157 Kč  31 391 $  722 684 Kč -7,41 %
Březen 2024 29 925 $  688 933 Kč 31 015 $  714 027 Kč -3,51 %
Únor 2024 30 904 $  711 472 Kč 31 169 $  717 573 Kč -0,85 %
Leden 2024 33 275 $  766 057 Kč 31 689 $  729 544 Kč 5,00 %
Prosinec 2023 33 572 $  772 895 Kč 29 789 $  685 802 Kč 12,70 %
Listopad 2023 34 275 $  789 079 Kč 30 116 $  693 331 Kč 13,81 %
Říjen 2023 34 994 $  805 632 Kč 30 906 $  711 518 Kč 13,23 %
Září 2023 34 926 $  804 066 Kč 31 147 $  717 066 Kč 12,13 %
Srpen 2023 36 161 $  832 499 Kč 31 446 $  723 950 Kč 14,99 %
Červenec 2023 38 797 $  893 185 Kč 32 251 $  742 483 Kč 20,30 %
Červen 2023 40 916 $  941 968 Kč  32 715 $  753 165 Kč 25,07 %
Částky přepočteny kurzem ČNB ze dne 12. 6. 2024: 1 USD = 23,022 Kč
Zdroj dat: iSeeCars.com

Oproti červnu loňského roku je to obrovská změna; tehdy byly ojeté elektromobily naopak o čtvrtinu dražší než spalovací vozy ve stejné kategorii stáří. Zlom nastal v únoru letošního roku, kdy byla auta podle pohonu zhruba nastejno, od té doby jsou na americkém trhu ojetin elektromobily oproti spalovacím autům čím dál levnější.

Video se připravuje ...

Pohyb je přitom zejména v ceně elektromobilů, která klesá. Nejvýše pětiletá ojetá auta se spalovacími motory si s jistými výkyvy za poslední rok drží průměr okolo 31 tisíc dolarů (714 tisíc korun), kdežto u elektromobilů průměr klesl z necelých 41 tisíc dolarů (944 tisíc korun) na necelých 29 tisíc dolarů (668 tisíc dolarů).

Český trh je na tom zásadně jinak, jak ukazují data o mediánech cen ojetých aut z tzv. barometru trhu ojetých aut, který sestavuje síť autobazarů AAA Auto. Průměrná cena ojetých elektromobilů u nás sice klesá, ale ne dost na to, aby byly levnější než auta se spalovacími motory či s hybridním pohonem.

Medián cen ojetých aut v ČR
Rok výroby Diesel Benzín Hybridy EV
2020 499 990 Kč 425 000 Kč 619 900 Kč 524 500 Kč
2019 449 000 Kč 369 000 Kč 595 000 Kč 610 000 Kč
2018 399 000 Kč 300 000 Kč 449 900 Kč 395 000 Kč
2017 373 000 Kč 289 000 Kč 419 435 Kč 489 800 Kč
2016 325 999 Kč 250 000 Kč 399 900 Kč 747 500 Kč
2015 289 000 Kč 222 500 Kč 320 000 Kč 380 000 Kč
Zdroj dat: Barometr trhu AAA Auto

„Ve Spojených státech je trh s ojetými elektromobily mnohem větší, takže i ceny klesají výrazně rychleji. V českých podmínkách se bavíme o jednotkách, maximálně desítkách kusů ojetých elektroaut starších 10 let, a protože je jich málo a zájem na trhu o ně je, drží si cenu celkem slušně. Z porovnání lze vidět, že lépe než stejně staré vozy se spalovacím motorem,“ komentuje situaci v Česku Petr Vaněček ze společnosti Aures Holdings, která výše zmíněnou síť autobazarů provozuje.

Marek Bednář
Diskuze (24)
17. 6. 2024 16:00
Re: Tak proč je teda nikdo nechce?
Áno, 500km bolo v tom roku max, dnes je max cez 1000km. Prvé Zoe, eUP alebo i3 mali dojazd do 200km, dnešné elektromini majú cca 400km. Za rovnaké peniaze máš dvojnásobný dojazd. Viď taký Scenic... rodinné auto s velkou baterkou do 45t€. Ešte donedávna nepredstavitelná vec.
17. 6. 2024 13:38
Re: moze za to Elon
Však ano. Zvyšují cenu nových aut. Ale my mluvíme o ojetých a tu snižují.
17. 6. 2024 10:37
Re: Tak proč je teda nikdo nechce?
Kolik umí po 12i letech ? ;-)
Avatar - twistedTSD
17. 6. 2024 09:37
Re: Tak proč je teda nikdo nechce?
500 km uměla TMS rok 2012. Ano, stála úplně jiné peníze než Enyaq. Ale šlo to. 5 let staré Zoe v poslední modifikaci má cca stejnou kapacitu baterie jako vrcholný Renault 5, liší se termomanagement + dobíjení a cena, když zohledníme inflaci.
17. 6. 2024 07:19
Re: Jednoduché - nikdo to nechce
Ak by bola výmena originál baterky výrobcom so zárukou garantovaná za 200 tis. Kč / 8000 Eur, tak to by bolo veľké plus pre sekundárny trh EV. Rôzne zdroje uvádzajú od 7-8 tis. USD do 20-30 tis. USD (v EU plus vyššia DPH). Napr. https://cars.usnews.com/…replacement-cost

Aké spoľahlivé budú tie prvé generácie EV nielen čo sa týka baterky uvidíme.