Prodeje Škody na Ukrajině se v Kyjevě a dalších městech zastavily
Prodej aut značky Škoda se v Kyjevě a dalších ukrajinských městech prakticky zastavil, potíže Škoda vnímá i se zásahy tamní centrální banky. Informoval o tom dnes týdeník odborů automobilky Škodovácký odborář. Škoda už dříve uvedla, že snižuje objem výroby vozů v ukrajinském Solomonovu, kam se dovážejí z Mladé Boleslavi sady dílů, ze kterých se tam montují auta pro ukrajinský trh.
Díly a příslušenství automobilů Škoda tvořily v roce 2012 asi 11 procent českého vývozu na Ukrajinu. "Snažíme se navázat styky s novou vládou na Ukrajině, ale nevíme, jak se situace vyvine, zda bude nálada proevropská či proruská," řekl podle týdeníku Bohdan Wojnar z personálního oddělení Škody. Problémy údajně nastanou také v Rusku kvůli prudkému poklesu rublu. "Doufám, že ztráty, které z toho vyplývají, nebudou trvalé," dodal Wojnar.
Rusko je pro Škodu Auto po Číně a Německu třetím největším trhem. Automobilka tam v únoru dosáhla meziročního nárůstu prodejů o jedno procento na 6400 prodaných vozů. Prodej nových osobních a lehkých užitkových automobilů v Rusku přitom v únoru dál klesal. Spotřebitelé tam podle podnikatelského svazu AEB odkládají velké nákupy včetně nákupů aut, protože ekonomika stagnuje a očekává se, že letos se její stav příliš nezlepší.
Situace na Ukrajině má negativní dopad i na další české firmy, negativní dopad do vývoje obratu na tamním trhu registruje například i společnost Hamé.
Automobilka Škoda Auto chce do roku 2018 prodávat 1,5 milionu aut ročně. V roce 2012 dosáhla Škoda Auto obratu 262,6 miliardy korun, na celkovém exportu země se podílela 7,3 procenta. Loni Škoda dodala zákazníkům 920.800 vozů, což je druhý nejlepší výsledek v historii. Letos by měla poprvé prodat přes milion vozů a výroba v Česku má překročit rekordních 600.000 aut.