Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prosinec na Veterán.auto.cz: V ostrovní režii

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Prosinec 2013 byl na serveru Veterán.auto.cz čistě v režii výrobců z Britských ostrovů, konkrétně Aston Martinu, Jaguaru a Roveru. Jedinou výjimku představovalo Porsche 959.

Aston Martin je slavnou značkou, která oslavila století, byť současný název získala až v roce 1920. První vůz „The Hybrid“ postavili Robert Bamford a Lionel Martin však už o sedm let dříve. Kombinace staršího šasi Isotta-Fraschini a motoru Coventry-Climax 1,4 l dokonce závodila. Právě závody jsou to, co Aston Martin proslavilo nejvíce. Závod 24 hodin Le Mans však vyhrál absolutně pouze jednou, a to v roce 1959 s typem DBR1. V té době se dokonce pokoušel i o úspěch ve dvouapůllitrové F1.

Jaguary XK a E jsou velmi dobře známé. Velké sedany Mark 1 až X, jakož i pozdější 420/420 G a S-Type stojí trochu ve stínu svých sportovnějších sourozenců. S-Type vznikl důkladným přepracováním Mark 2 jako jeho náhrada. Šestiválce pocházely původem ještě z poválečných a neustále vyvíjených roadsterů a kupé XK. Zajímavé je také to, že Jaguar jej chtěl brzy vystřídat zmíněnou řadou 420/420 G, ale nakonec všechny oblé limuzíny přežily až do příchodu první série XJ v roce 1968. Britská automobilka použila znovu název S-Type o tři dekády později u sedanu vyšší střední třídy v retrostylu.

Porsche 959 bylo původně zamýšleno jako speciál pro automobilové soutěže. Nakonec se objevilo na Dakaru a mohli si jej koupit dokonce i zákazníci. Odvozený typ 961 startoval dokonce v Le Mans, kde vyhrál svou třídu. Vzniklo jen 321 devětsetpadesátdevítek pro běžný provoz s plochým šestiválcem (jak jinak) 2,85 l/331 kW přeplňovaným dvěma turbodmychadly. Jednalo se prakticky o závodní techniku oblečenou do silně upravené karoserie 911, i výkony včetně rychlosti přes 310 km/h byly supersportovní Ač stálo auto na konci výroby 420 tisíc západoněmeckých marek, tvrdilo se, že Porsche na každém právě tolik prodělalo. Dnes jsou z nich vysoce ceněné youngtimery.

Rover řady P6 se stal prvním evropským Vozem roku. Zvítězil v úvodním ročníku novinářské ankety, kterou vyhlásil nizozemský časopis Autovisie. Čas letí, už je to půl století. Na svou dobu extravagantní britské sedany vynikaly technickou vyspělostí. Poháněly je čtyřválce 2,0 a později 2,2 litru s rozvodem OHC, respektive licenční V8 3,5 l od Buicku. Rover to s nimi zkoušel i za oceánem a oblíbili si je britští policisté. Po začlenění do koncernu British Leyland však kvalita vozů začala klesat. I tak vydržely na výrobních linkách bezmála čtrnáct let, vznikly dokonce necelé dvě stovky kombíků a vozy se montovaly také na druhé straně zeměkoule, u protinožců. Nástupcem se stala řada SD1.

Aston Martin DBR1 – vítěz Le Mans 1959

Aston Martin letos oslavil sté výročí od založení. 24hodinový závod v Le Mans ale vyhrál jen jednou: s šestiválcovým typem DBR1. Slavná anglická značka Aston Martin oslavila letos sto let svého působení řadou akcí. Na jaře se na Nürburgringu pochlubila studií dvoumístného speedsteru CC100 s číslem 100 na kapotě a v červenci představila v londýnském parku Kensington Gardens stovku automobilů představujících...

Celý článek: Aston Martin DBR1 – vítěz Le Mans 1959

Jaguar S-Type (1963–1968): ten první

Luxusnější alternativa k Jaguaru Mark 2 dostala nezávislé zavěšení zadních kol a jméno S-Type. To bylo znovu použito o 30 let později. V roce 1961 uvedl Jaguar na trh dva nové modely: reprezentační Jaguar Mark X s tříkarburátorovou verzí 3,8litrového šestiválce XK a sportovní Jaguar E-Type se stejným motorem. Jaguar Mark X přišel s řadou pokročilých technických řešení, především s nezávislým zavěšením...

Celý článek: Jaguar S-Type (1963–1968): ten první

Porsche 959 – král silnic

Vrcholem typové řady vozů Porsche s motory umístěnými vzadu se stal supersportovní typ 959 s pohonem všech kol, vycházející z modelu 911. Mezinárodní automobilová federace FIA zavedla počátkem 80. let minulého století upravenou verzi pravidel pro závodní vozy skupiny B s cílem povzbudit další výrobce k účasti v motorovém sportu. Vozy Porsche byly řadu let neporazitelné ve skupině C, skupina A vyžadovala výrobu...

Celý článek: Porsche 959 – král silnic

Rover P6 (1963-1977) – První evropský Vůz roku

Před padesáti lety se díky nizozemskému časopisu Autovisie uskutečnila první volba evropského Automobilu roku. Jejím vítězem se stal britský Rover P6. Je zajímavé, že dnes velmi prestižní novinářské hlasování zpočátku vyhrávaly hlavně automobily z Albionu. Pochopitelně to říká cosi o jejich tehdejší úrovni. A dnes? Produkce čistě britských vozů až na pár malých továren už neexistuje a do historie se odebrala...

Celý článek: Rover P6 (1963-1977) – První evropský Vůz roku

Aleš Dragoun
Diskuze (0)