Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Průměrná spotřeba nových aut v EU loni klesla, v ČR ale rostla

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
17 Fotogalerie
redakce AUTO.CZ
Diskuze (17)
Česko a Rumunsko byly jediné dvě země EU, kde se spotřeba a tedy i průměrné emise prodávaných aut zvýšily.

Průměrná spotřeba pohonných hmot u osobních automobilů prodaných loni v Evropské unii klesla meziročně o pět procent. Česko a Rumunsko byly jediné dvě země EU, kde se spotřeba a tedy i průměrné emise prodávaných aut zvýšily. Uvedla to bruselská nevládní organizace Transport & Environment.

Ve srovnání průměrných emisí z automobilů registrovaných v jednotlivých zemích dopadli za loňský rok nejlépe Francouzi se 134 gramy oxidu uhličitého na kilometr. Na konci žebříčku se naopak umístilo Lotyšsko se 177 gramy. Česká republika s průměrem 156 gramů CO2/km zaujímá v Evropské unii 18. místo.

Auta s nejnižšími emisemi vyrábí Fiat, který měl průměr 131 gramů CO2 na km. Na opačném konci žebříčku se nachází společnost Daimler se 167 gramy CO2/km. Skupina Volkswagen zahrnující i Škodu Auto obsadila 12. místo se 153 gramy oxidu uhličitého na kilometr.

"Z výsledků studie je zřejmé, že loňské šrotovné v mnoha evropských zemích podpořilo nejen produkci automobilek, ale přispělo i ke snížení emisí, neboť podpořilo výměnu vozového parku a nákup vozidel s nižší spotřebou. ČR však stále ještě doplácí na stáří vozidel, která jezdí po jejích silnicích. Mimo jiné i proto, že šrotovné u nás nebylo zavedeno," řekla ČTK Petra Šafková z automobilové expertní skupiny PwC.

Podle Transport & Environment lze více než polovinu z průměrného snížení emisí přičíst technologickým inovacím. Další snížení bylo způsobeno tím, že lidé kupovali menší a méně výkonná auta. Většina evropských výrobců aut uvedla do výroby takzvané ekologické modely, u kterých byla spotřeba díky inovativním technologiím snížena až o 30 procent.

V roce 2008 schválila Evropská unie závazné cíle zvyšování efektivnosti provozu osobních automobilů. V roce 2015 by už průměrné emise vozů prodávaných v EU neměly přesáhnout 130 g CO2/km.

Průměrné emise v CO2 [g/km] OA prodaných v EU v roce 2009
Poř.VýrobceEmise CO2 [g/km]
1.Fiat131
2.Toyota132
3.PSA136
4.Renault140
5.Hyundai141
6.Suzuki142
7.Ford144
8.Honda147
9.General Motors148
10.Mazda149
11.BMW151
12.Volkswagen153
13.Nissan154
14.Daimler167
-Průměr145,7

Vstoupit do diskuze (17)