Průměrnému čínskému majiteli vozu Škoda je 35 let a má první auto
Škoda loni v Číně vyrobila asi 230.000 vozů, za prvních devět měsíců letošního roku se již dostala na číslo 200.000. Podle Bohdana Wojnara, člena představenstva Škoda Auto, by se do roku 2018 měla produkce zvýšit na půl milionu exemplářů.
"Samozřejmě těch půl milionu je cíl ambiciózní, ale myslím si, že žádná světová automobilka nemůže stát stranou a těch 500.000 vozů v roce 2018 je pro nás nezbytností," poznamenal Wojnar.
Aby toho Škoda Auto dosáhla, bude podle Wojnara muset dále zlepšovat obchodní síť v čínských městech mezi třemi až sedmi miliony obyvatel. "Samozřejmě to je i o tom, abychom přesvědčili čínské zákazníky, kteří nejsou úplně stejní a totožní s těmi evropskými, ať už to je věk nebo vnímání designu," řekl. Zatímco v Česku a v Evropě lidé vnímají dlouhou historii škodovácké továrny, v Číně musejí výrobky odpovídat především modernímu životnímu stylu.
Typický čínský zákazník je podle Wojnara mladší než evropský zákazník. Je mu kolem 35 let, má rád moderní věci, sleduje trendy, zajímá se o elektroniku a má stále více individuální nároky. Kupuje si často své první auto a se Škodovkou dosud neměl žádnou zkušenost. Cílem firmy je přesvědčit je a získat jejich loajalitu ke značce.
Škoda Yeti – Srovnání rozměrů | ||
Model | Škoda Yeti pro Evropu | Škoda Yeti pro Čínu |
Délka [mm] | 4.223 | 4.275 |
Šířka [mm] | 1.793 | 1.793 |
Výška [mm] | 1.691 | 1.682 |
Rozvor [mm] | 2.578 | 2.638 |
Číňané také mají trochu jiný vkus než evropští zákazníci. Škodovka se jim podle Wojnara snaží vyjít vstříc lehkými designovými úpravami.
Příkladem může být Yeti alias Ye Di, který se v Číně vyrábí od začátku roku. Oproti evropské verzi je o 52 mm delší (4275 mm) a zdobí ho více chromování. Technologicky jsou ale všechny škodovácké vozy nabízené na čínském trhu stejné a vycházejí z dílny mladoboleslavských konstruktérů. Wojnar ale zároveň připustil, že by do budoucna nevylučoval vývoj nového vozu určeného ryze pro čínský trh.
Škoda Auto do Číny vysílá i své české zaměstnance, v současné době jich tam pracuje kolem 50. "Obsazují pozice, které jsou důležité pro značku," poznamenal Wojnar s tím, že v zemi obvykle zůstávají nejméně tři roky, někteří i déle.