Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První elektromobily smart ed v ČR

Ondřej Láník
Diskuze (4)
Krátce po tom, co své elektromobilní plány zveřejnil ČEZ, přichází E.ON se zprávou o zařazení první desítky elektromobilů do provozu.

Mercedes-Benz Česká republika v těchto dnech předává společnosti E.ON prvních 10 vozů smart ed (electric drive). Celkem hodlá E.ON provozovat flotilu 25 elektrických Smartů. Jedná se o první z elektromobilů, které budou v rámci společného projektu obou firem nasazeny v různých místech České republiky.

Smart vstoupil na pole elektromobilů v roce 2007, kdy vzniklo prvních 100 aut s elektrickým pohonem. Tehdy se jednalo ještě o vozy postavené na základě předchozí generace ForTwo a celá flotila zamířila k testovacímu programu do Londýna. Mezitím byl vyvinut elektromobil nový, odvozený od aktuálního provedení ForTwo.

Pohon zajišťuje elektromotor s maximálním výkonem 30 kW (dlouhodobě dává 20 kW) a nejvyšším točivým momentem 120 Nm. Tyto hodnoty jsou vždy dostupné prakticky okamžitě, proto ForTwo electric drive v akceleraci překonává auta se srovnatelným spalovacím motorem. Jeden z londýnských uživatelů elektrického Smartu výmluvně říká: „na semaforech ujedete úplně všem.“ V konkrétních číslech – zrychlení z 0 na 60 km/h trvá 6,5 sekundy a nejvyšší rychlost je omezena na 100 km/h.

Motor je, stejně jako jednostupňová převodovka a baterie, uložen u zadní nápravy. Vnitřní prostor proto ve srovnání se standardním ForTwo se zážehovým nebo vznětovým motorem není nijak omezen.

Akumulátory byly vyvinuty americkou Tesla Motors Inc., ve které má koncern Daimler majetkový podíl. Pojmou energii 16,5 kWh (dříve bylo udáváno 14 kWh), což stačí pro ujetí 135 km. Dobíjení je možné ze standardní 220V zásuvky v domácí rozvodné síti, nabití baterií proběhne přes noc.

Podle dostupných studií lidé ve velkých městech ujedou autem denně v průměru 30 až 40 km, na toto použití mají proto baterie Smartu ForTwo electric drive dostatečnou rezervu. Smart uvádí, že při průměrné rychlosti městského provozu (25-30 km/h) může elektrický smart jezdit v reálných podmínkách čtyři až pět hodin.

Ondřej Láník
Diskuze (4)
27. 12. 2010 17:02
Re: ČEZ
nikdo taky neceka ze si to lidi hned zacnou kupovat jak rohliky misto svich dosavadnich aut, zprvu bude elektroauto pro vyvolene bohatsi klienty, nebo lidi co to proste chtej jako fanousci technologie tak jak to je jiz dnes s elektrickyma uatama co jezdej

sak neni kam spechat a nez se vystavej po EU poradna dobijeci sit stanic u marketu, na parkovistich, parkovacich domech, garazich a podobne (prave energeticke spolecnosti a soukromnici), tak to jeste par let 5-15 klidanko zabere, pak teprve nastane ta spravna chvile kdy bude mit elektromobil vyznam i pro bezne pouziti a pomalu bude moct zacit nahrazovani aut s motorama na jina palyva

je zvlastni ze nekteri porad videj elektroauta jako neco co se zjevilo jak blesk z cisteho nebe a hned v tom videj neco, co asi prez noc nahradi vsechny auta na planete >:D
Avatar - DawQa
27. 12. 2010 15:31
Re: ČEZ
Děkuji, ale stejně si myslim, že než se v čechách začnou kupovat elektromobili ve vetšim měřítku, tak to párlet bude trvat a už jenom kvůli pořizovacím nákladům bude Fabie nebo Thalie vyhrávat, provoz sice vyjde dráž, ale největší kámen úrazu je dojezd. Když budu chtít tak i s tou Thalii dojedu na dovolenou byť ne moc komfortně.. a dát přes půl milionu za auto jen na nákupy, na to moc čechů nemá... :'-(
27. 12. 2010 15:02
Re: ČEZ
[odkaz]
Avatar - DawQa
27. 12. 2010 14:58
ČEZ
by mě spíš zajímali ty elektromobilní plány ČEZu ... :-)