Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První testy MotoGP: Jak se dařilo Karlu Abrahámovi? A co Lorenzo na Ducati?

Michal Štěpanovský
Diskuze (3)
Nováček továrního týmu Yamaha Maverick Viňales byl v Sepangu nejrychlejší při prvních letošních testech MotoGP. Karel Abraham obsadil osmnácté místo.

Letos bude startovat v mistrovství světa silničních motocyklů v královské kategorii MotoGP šest továrních značek. V Malajsii se objevilo na trati celkem 28 strojů: deset ducati, šest yamah, pětkrát byla zastoupena honda, dále tři suzuki a po dvou apriliích a KTM.

Nejlépe to rozjel exmistr

O pozdvižení se postaral hned úvodní den dvojnásobný mistr světa MotoGP 2007 a 2011 Casey Stoner. Testovací pilot Ducati zkoušel motorku na malajské trati již několik dní před zahájením testů. Když začal ofi ciálně, dosáhl Australan úvodní den nejrychlejšího času. V konečném součtu všech výkonů byl osmý z osmadvaceti pilotů, kteří jezdili.

Druhý den převzal roli lídra průběžného pořadí Ital Andrea Iannone, který po čtyřech letech strávených u Ducati přesedl na tovární suzuki. Poslední den patřil finiši Mavericka Viňalese a dvaadvacetiletý Španěl se stal nejrychlejším. O 0,221 sekundy překonal týmového kolegu, legendárního Valentina Rossiho, který byl nakonec v testech šestý. „Jsem spokojený, byl to dobrý test a čas 1:59,589 není špatný. Všichni vpředu jsme ovšem hodně blízko. Celkově je můj pocit pozitivní,“ byl stručný v hodnocení Viňales.

Když přestala bolet hlava

Rossi, který 16. února oslaví osmatřicáté narozeniny, si první den stěžoval na bolesti hlavy a na trati strávil nejméně času ze všech závodníků. Zbývající dva dny testů však už byl fit. „Jsem časem překvapený, motorka jezdí dobře. V tuto chvíli je těžké říct, který aspekt mě potěšil nejvíce. Během týdne se nám podařilo vyzkoušet řadu věcí. Na příští test na Phillip Island v Austrálii tak přivezeme takové úpravy, abychom dokázali ještě více zrychlit.“

Jedním z nejsledovanějších mužů v Sepangu byl Jorge Lorenzo. Po devíti sezonách strávených u Yamahy Španěl neodolal nabídce Ducati. Své časy

vylepšoval každý den až na konečnou desátou příčku. Společně s Viňalesem a Američanem Jackem Millerem (Honda) byli nejpilnějšími v počtu odjetých kol. Za tři dny jich každý ze jmenovaných zvládl 177, což představuje 981 kilometrů na osobu.

Mimochodem loňská závodní porce při Velké ceně Malajsie obnášela devatenáct kol. Nejrychlejšího času dosáhl během víkendu shodou okolností právě Maverick Viňales. Tehdejší hodnota 1:59,947 z října 2016 by stačila začátkem února 2017 na dvanácté místo na startu.

Lorenzo hodnotil své účinkování pozitivně, protože si na červenobílé desmosedici stále zvyká. „Nejlepším důkazem je skutečnost, že se mi povedlo poslední den stáhnout z předchozího maxima sedm desetin sekundy. Získali jsme spoustu konfigurací mezi rámem, kyvnou vidlicí, mapováním motoru a další věci. Dohromady vzato mám za sebou vydařený test. Doufám, že se to dále projeví v Austrálii,“ prohlásil Lorenzo.

Marc obětoval čas

Spokojeni mohli být také u Hondy. Třetí příčku obsadil obhájce titulu Marc Marquez, pátý byl Dani Pedrosa a do první desítky se vešel ještě Cal Crutchlow na polotovární mašině. „Dokončili jsme většinu svého pracovního plánu, i když ne všechno. Dařilo se nám při práci na elektronice i nastavení motorky. Obětoval jsem útok na rychlé kolo, mnohem důležitější bylo najít správné tempo na delší úseky,“ okomentoval situaci Marquez.

Jediným negativním momentem pro značku byl pád Španěla Tita Rabata na polotovárním stroji v průběhu druhého dne. Utrpěl zranění levého kolena, dvou prstů na levé noze a narazil si pravé zápěstí. Po dohodě s týmem odletěl do Barcelony, aby se podrobil léčbě a rehabilitaci před dalšími testy.

Andrea nikam nespěchal

Druhé místo pro Andreu Iannoneho a dvanáctá pozice nováčka Alexe Rinse – taková je bilance tovární sestavy Suzuki. Podle slov prvně jmenovaného

však už poslední den nešlo o nejlepší čas za každou cenu.

„Snažili jsme se soustředit na závodní tempo, správné vyvážení motorky a stabilní výkon. Dařilo se nám zapracovat na přední části stroje, kde se objevovaly problémy s vibracemi, ale i to se nám povedlo zvládnout. Můj pocit z modelu GSX-RR je zatím hodně pozitivní, ale naši inženýři už analyzují získaná data a vymýšlejí, co vylepšíme v Austrálii,“ pochvaloval si situaci Dovizioso.

Nováček se namlsal

Náramně spokojeni s prvními letošními testovacími kilometry jsou u stáje KTM, která bude v nadcházející sezoně nováčkem mezi startujícími. Ještě před oficiálními jízdami v Sepangu absolvoval Mika Kallio soukromý test. Pak už roli převzali piloti týmu Bradley Smith a Pol Espargaro. Ve výsledkové listině skončili na 21. a 22. místě s naprosto shodným časem 2:01,338!

„Všichni na to v Sepangu tlačili. Ostatní výrobci mají spoustu zkušeností na trati, která je jednou z nejnáročnějších v kalendáři. Pro nás bylo důležité přivést všechny nápady, které jsme měli. Časy nebyly sice excelentní, ale máme dobrý přísun informací od jezdců. Můžeme být spokojeni,“ tvrdil manažer rakouské tovární stáje Mike Leitner. Než přišel do této funkce, byl inženýrem Daniho Pedrosy u tovární Hondy.

Bažant vytáhl do boje

V průběhu testů jezdili také čtyři nováčci, kteří přestoupili ze střední kategorie Moto2, kde jsme je vídali loni. Z těchto zelenáčů dokázal být nejrychlejší dvojnásobný mistr světa Moto2 Johann Zarco. Francouzův čas byl navíc natolik dobrý, že stačil ve zúčtování prvních testů na jedenáctou příčku absolutně: o pouhé čtyři desetiny za nejlepším Viňalesem a jen pět tisícin sekundy za Lorenzem.

„S novou pneumatikou se mi povedlo dostat pod dvě minuty, což byl můj cíl. Bylo vidět, že se to podařilo mnoha jezdcům, ale patřím mezi ně, takže jsem spokojený. Teď se těším na to, co můžeme udělat na Phillip Islandu,“ netajil se dobrou náladou Zarco.

Nyní už se budou všichni účastníci šampionátu připravovat na další předsezónní test, který proběhne od 15. do 17. února na australském okruhu Phillip Island. Třetí a závěrečná série zkušebních jízd je naplánována od 10. do 12. března na katarské trati Losail, kde poslední víkend březnu světový šampionát odstartuje.

„Je to okruh v těsné blízkosti pouště, takže díky testu MotoGP i kategorií Moto3 a Moto2 se asfalt vyčistí od písku. V Losailu máme také závěrečnou šanci udělat poslední změny před zapečetěním motorů, které budeme v sezoně používat,“ říká Jorge „Aspar“ Martinez, týmový šéf Karla Abrahama.

Karel Abraham v Sepangu 2017: Povedlo se toho dost

Český jezdec Karel Abraham má za sebou pět let a 67 startů v MotoGP. Loni absolvoval sezonu ve světovém šampionátu superbiků a pro letošní rok se vrátil mezi elitu. Pojede s Ducati modelu GP15 v týmu Pull & Bear Aspar Team. Z času 2:01,926, kterého dosáhl během prvního testovacího dne v Malajsii, se vypracoval na konečných 2:00,445. V průběhu tří dnů zvládl 127 kol, což obnáší 704 kilometrů. „Shrnutí mého malajského účinkování je pozitivní. Každý den jsem si zlepšil čas na kolo. Dosažený výsledek je hodnotnější, než se dalo očekávat před mým příletem do Malajsie. Testovali jsme spoustu věcí a vypadá to, že všechny fungovaly správně. Z toho mám dobrý pocit. Vracím se z prvního testování šťastný. Už se těším, až budu

pokračovat ve fyzickém tréninkovém programu, abych byl připraven na příští test. Okruh v australském Phillip Islandu mám rád a moc se tam těším,“

zhodnotil své první letošní účinkování brněnský závodník.

MotoGP v České republice: Budou v minusu?

Město Brno dá na letošní motocyklovou Grand Prix stejně jako v minulých letech deset milionů korun. Jihomoravský kraj poskytne dvacet, shodně jako v předchozích ročnících. Loni poprvé uspořádal velkou cenu spolek založený městem a krajem za finanční podpory ministerstva školství. Akce skončila ve ztrátě bezmála třiceti milionů korun. Město má ve společnosti spravující Masarykův okruh pětiprocentní podíl. Automotodrom Brno pořádal závod až do roku 2015, ale kvůli ztrátě a dluhům od toho upustil. Zdůvodnil to vysokým zalistovacím poplatkem na získání licence. Jeho výše dosáhla loni 100 milionů korun, v roce 2020 to bude okolo 130 milionů.

Zajímavosti ze zákulisí

  • Vicemistr světa MotoGP z roku 2003 Sete Gibernau bude letos poradcem španělského krajana Daniho Pedrosy, pilota stáje Repsol Honda.
  • Tovární tým KTM chce letos získat pro svého testovacího jezdce Fina Miku Kallia povolení ke startům na divokou kartu v několika závodech.
  • Seriál mistrovství světa zřejmě příští rok rozšíří finský Kymiring. Od roku 2019 by měl do seriálu vstoupit závod na okruhu v thajském Burinamu.
  • Jezdci týmu Movistar Yamaha Valentino Rossi a Maverick Viñales se při cestě na testy zastavili na Filipínách. Setkali se tam s médii a prodejci Yamahy. Našli si také čas na pobavení fanoušků ve speciálním závodě.

Testy MotoGP v Sepangu
Poř. Jezdec Nejlepší čas Počet kol
1. Viňales (Šp./Yamaha) 1:59,368 177
2. Iannone (It./Suzuki) +0,084 133
3. Marquez (Šp./Honda) +0,138 174
4. Dovizioso (It./Ducati)) +0,185 127
5. Pedrosa (Šp./Honda) +0,210 155
6. Rossi (It./Yamaha) +0,221 143
7. Bautista (Šp./Ducati) +0,260 166
8. Stoner (Aus./Ducati) +0,271 78
9. Crutchlow (Brit./Honda) +0,360 159
10. Lorenzo (Šp./Ducati) +0,399 177
11. Zarco (Fr./Yamaha) +0,404 164
12. Rins (Šp./Suzuki) +0,689 148
13. A. Espargaro (Šp./Aprilia) +0,740 125
14. Petrucci (It./Ducati) +0,942 107
15. Folger (Něm./Yamaha) +0,944 137
16. Barbera (Šp./Ducati) +0,984 121
17. Miller (Aus./Honda) +1,071 177
18. Abraham (ČR/Ducati) +1,077 127
19. Redding (Brit./Ducati) +1,277 154
20. Baz (Fr./Ducati) +1,505 136
21. P. Espargaro (Šp./KTM) +1,970 162
22. Smith (Brit./KTM) +1,970 143
23. Lowes (Brit./Aprilia) +1,973 140
24. Pirro (It./Ducati) +2,014 45
25. Nakasuga (Jap./Yamaha) +2,290 111
26. Tsuda (Jap./Suzuki) +2,244 201
27. Nozane (Jap./Yamaha) +2,819 70
28. Rabat (Šp./Honda) +2,821 67

Michal Štěpanovský
Diskuze (3)
11. 2. 2017 17:43
Abraham
Abraham jen vteřinu za nejlepším. To není zlé :).
11. 2. 2017 13:35
Re: Padája zase utrácí cizí peníze,škoda že nedají příležito
Utraci snad tvoje penize ? Muzes jmenovat ty talentovane jezdce s vyctem jejich uspechu ?
11. 2. 2017 12:27
Padája zase utrácí cizí peníze,škoda že nedají příležitost n
:no: