Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

PSG: Další cesta k redukci NOx v dieselech

Ondřej Láník
Diskuze (1)
Dodavatelé žhavících svíček již nyní nabízí výrobcům dieselů novou generaci svíček s integrovanou funkcí měření tlaku ve válci. V roce 2007 by se měl na trhu objevit první motor s touto novinkou, čímž se výrazně zvýší jeho šance na úspěch v USA.

Dodavatelé žhavících svíček již nyní nabízí výrobcům dieselů novou generaci svíček s integrovanou funkcí měření tlaku ve válci. V roce 2007 by se měl na trhu objevit první motor s touto novinkou, čímž se výrazně zvýší jeho šance na úspěch na automobilovém trhu v USA.

PSG nebo-li Pressure Sensing Glow Plug (žhavící svíčka citlivá na tlak) je cestou, jak získat informaci o tlaku ve válci. Tato veličina je dobrým ukazatelem kvality spalování ve vznětovém motoru. V zážehových motorech dává dobrou představu o průběhu spalování tzv. lambda sonda ve výfukovém potrubí, zatímco ve vznětových motorech žádná podobná zpětná vazba neexistovala.

Svíčka PSG by měla zachovat počáteční vlastnosti nového vznětového motoru i při vyšších opotřebeních vstřikovacího systému. Přínosem bude také možnost redukce nežádoucích NOx. Některé zdroje dokonce uvádějí, že pro plnění nových norem nebude třeba zavádět složitá DeNOx zařízení, podobná tomu v Toyotě D-CAT. Informace o tlacích poslouží k individuálnímu řízení spalování v jednotlivých válcích, což již dnes není technicky nereálné, ale dosud scházely přesné informace, na jejichž základě by se mohla exaktní regulace provádět. Výledek: nejen dokonalejší spalování a menší emise NOx, ale i rovnoměrnější chod motoru, odstraněním nevyrovnaných spalovacích tlaků ve válcích motoru.

Citlivým prvkem bude piezoelektrický člen, zabudovaný do žhavící svíčky. Hrot umístěný ve spalovacím prostoru je uložen pružně a v závislosti na tlaku se pohyb přenáší na membránu umístěnou mimo extrémně agresivní prostředí.

Emisní limit Euro V (od r. 2010), zatím nemá definitivní podobu, ale návrh říká, že diesely osobních automobilů budou moci emitovat maximálně 0,08 g/km NOx, americká norma omezuje od roku 2007 produkci NOx na 0,07 g/km. Navíc bude vyžadováno, aby automobil plnil tyto limity i po 192000 kilometrech provozu.

Podobné technologie mají připraveny například firmy Beru a Siemens VDO. První z nich již má kontrakt s významným výrobcem vznětových motorů, který bude realizován v polovině příštího roku, Siemens VDO zahájí sériové dodávky v roce 2008.

Ondřej Láník
Diskuze (1)