Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Působivý motor Porsche 959: Jak pracovala někdejší technická senzace?

Tomáš Dusil
Diskuze (0)

Porsche 959 je spolu s Ferrari F40 nejrychlejším „sériově“ vyráběným vozem osmdesátých let. Auto původně zamýšlené pro závody ve skupině B se zároveň stalo technickou senzací.

Poprvé se Porsche 959 coby koncept představilo ve Frankfurtu v roce 1983 pod názvem Porsche „skupina B“. O dva roky později výrobce předvedl sériovou verzi s novým označením 959. Pod aerodynamicky navrženou karoserií, která neomylně připomínala tehdy už dvacetiletý slavný typ 911, se ukrývala technika, nad kterou laik žasl a odborník se divil.

Voda i vzduch

Vzhledem k tomu, že 959 vycházelo z řady 911, sdílelo s ní i koncepci pohonu s motorem, ležatým šestiválcem s protiběžnými písty uloženým podélně za zadní nápravou. Tím však podobnost s 911 končila. V rámci pravidel závodní asociace FISA zvolili konstruktéři nezvyklý objem 2,85 litru, dosažený vrtáním 95 mm při krátkém zdvihu 67 mm. Tyto parametry byly plně v souladu se závodními požadavky, kdy motor točil až 8400/min, přičemž krátký zdvih znamená nízkou střední pístovou rychlost, s jejímž zvyšováním obecně roste tření ve válci.

Technika motoru vycházela z pohonu závodního Porsche 956, což bylo patrné třeba z chlazení. Na klikovou skříň z hliníkové slitiny navazovaly jednotlivé válce chlazené vzduchem, a tedy s typickým žebrováním. Ten dodávalo u vzduchem chlazených motorů obvyklé řemenem poháněné axiální dmychadlo. Naproti tomu hlava pro každou řadu válců byla vcelku a obsahovala dva vačkové hřídele ovládající 24 ventilů (4 ventily na válec). Chlazení hlav bylo na rozdíl od bloku kapalinové právě za účelem použití čtyřventilového rozvodu (u chlazení vzduchem by se sem ventily nevešly). Chladič umístili konstruktéři vpředu, stejně jako oba chladiče oleje. Ve snaze usnadnit údržbu zvolilo Porsche přímé ovládání ventilů přes hrníčková zdvihátka s hydraulickým vymezováním ventilové vůle. Pohon vačkových hřídelů zajišťovaly dva dvouřadé řetězy (každá řada měla vlastní pohon). Motor používal elektronické vstřikování paliva Motronic se snímačem tlaku v sání a čidlem klepání s dvěma vstřikovači na válec. Oba ústily do sacího potrubí.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)

Doporučujeme