Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Porsche 959 Reimagined SC
Porsche 959 Reimagined SC
Porsche 959 Reimagined SC
Porsche 959 Reimagined SC
56
Fotogalerie

Modernizované Porsche 959 Reimagined SC může nabídnout až 800 koní

Porsche 959 je dnes sice především středem zájmu sběratelů, ale kalifornská společnost Canepa nabízí k jeho designu citlivé omlazení, projevující se ovšem o to výrazněji v jeho výkonech.

Porsche 959 představovalo v osmdesátých letech dvacátého století vyvrcholení vývoje evoluce vozů značky Porsche s motorem umístěným za zadní nápravou. První prototyp měl premiéru na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v říjnu roku 1983.

Finální provedení pro sériovou výrobu bylo představeno v roce 1985 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a do roku 1988, kdy byla ukončena výroba, mělo vzniknout 292 vozů. V letech 1992 a 1993 mělo být postaveno ještě osm vozů a včetně všech prototypů, předsériových exemplářů a závodních derivátů mělo vzniknout 337 zástupců typů 959 a 961.

Kupé, které vycházelo z modelové řady 911, se pyšnilo pohonem všech kol a přeplňovaným šestiválcem o objemu 2,85 l s výkonem 331 kW (450 k) a točivým momentem 500 N.m. Tyto hodnoty byly více než dostačující k dosažení maximální rychlosti 317 km/h a umožnění akcelerace z 0 na 100 km/h za 4,0 s.

Porsche 959 se svým elektronicky řízeným podvozkem ohromuje svými jízdními výkony i více než třicet let od svého vzniku, ale Bruce Canepa, který již více než tři desetiletí provozuje v kalifornském Scotts Valley svou vlastní společnost zaměřenou na závodní a klasické vozy z něj umí dostat ještě víc.

Bruce Canepa totiž vlastní bílé Porsche 959, které si pořídil ve druhé polovině osmdesátých let jako nové a v roce 2000 představil svou první úpravu s výkonem zvýšeným na 430 kW (584 k) a o pár let později následovalo naladění na 477 kW (648 k).

V pořadí třetí generace úprav přinesla v roce 2016 za pomoci nových turbodmychadel Borg-Warner, sání, hlav válců s ventily, nastavení řídící jednotky a výfukového systému zvýšení výkonu na 569 kW (773 k) a točivého momentu na 861 N.m. S těmito hodnotami má 959 zvládnout akceleraci z 0 na 96 km/h za 2,4 s a dosahovat maximální rychlosti okolo 386 km/h.

Kromě motoru byly provedeny úpravy i na podvozku a ten byl vybaven novými plynokapalinovými tlumiči v kombinaci s titanovými pružinami. Nová jsou navíc i kola, která zachovávají vzhled původních disků, ale lze na ně obout i současné moderní pneumatiky.

Od sériových Porsche 959 se pak tento exemplář odlišil i čalouněním a obložením interiéru. To sice působí dojmem, že spolu s vozem ve druhé polovině osmdesátých let opustilo výrobní linku v Německu a je velmi dobře udržováno, ale ve skutečnosti jsou kůže i koberce kompletně nové a jejich zpracování i instalace do interiéru se odehrálo plně v režii společnosti Canepa.

 

V současnosti nabízí Bruce Canepa majitelům vzácného zástupce německé značky jeho kompletní modernizaci, jejímž výsledkem je Porsche 959 Reimagined SC, u nějž zkratka v názvu znamená Sport Canepa a ukrývá se za ní kompletní proměna vozu. Ta má být ovšem provedena pouze u padesáti ze všech vyrobených zástupců typu 959.

Modernizace vozů je prováděna opravdu důkladně a s důrazem na každý detail. Canepa uvádí, že kompletní proměna si vyžádá více než 4000 pracovních hodin. Porsche 959 je během ní kompletně odstrojeno a jeho karoserie zbavena původního laku, který je nahrazen novým podle představ majitele. Mechanické skupiny čekají výše zmíněné úpravy a stejné je to i s interiérem, který je navíc vybaven novým audio a navigačním systémem z nabídky Porsche Classic.

Canepa uvádí, že renovační proces karoserie zabere více než 500 hodin práce a v případě interiéru se pak jedná o více než 400 hodin. Výsledkem je ovšem klasik z osmdesátých let dvacátého století s kondicí a výkony nového supersportu, protože jeho přepracovaný motor může prostřednictvím upravené převodovky na nová 18palcová kola s designem původních 17palcových kol posílat až 589 kW (800 k) a točivý moment 881 N.m. Dynamické schopnosti zmiňovány nejsou, ale budou velmi podobné jako u provedení s výkonem 569 kW (773 k).

Společnost, kterou Bruce Canepa založil před více než třiceti lety, v současnosti vedle modernizace Porsche 959 nabízí zakázkové úpravy a stavby i jiných vozů, prodej, servis a renovace luxusních, sportovních a závodních automobilů, motocyklů i nákladních vozidel. Vedle těchto aktivit vlastní i muzeum motoristického sportu, v němž je řada slavných a vzácných závodních vozů.

Zdroj: Canepa