Rally Monte Carlo 2012 – Do nové sezóny nejlépe vstoupil Loeb
Mistrovský šampionát WRC vstoupil do sezóny 2012 a o jeho odstartování se nepostaral nikdo menší než legendární soutěž v Monte Carlu resp. její 80. ročník. Piloti i diváci jsou nadmíru spokojení, tuhle náročnou soutěž, která na 3 roky prchla do série IRC, chtějí mít na startu nové sezóny každého ročníku WRC snad všichni. A nechat si ujít klasiku v podání Saint-Bonnet-le-Froid či Col du Turini nechce nikdo. Sezónu 2012 bude provázet i několik větších či menších změn v pravidlech, pojďme se podívat na ty nejdůležitější.
Na šotolinových soutěžích se bude do první etapy startovat podle výsledků „kvalifikační zkoušky.“ Jezdci priorit P1 a P2 si budou moci tuhle zkoušku nejdříve dvakrát projet a pak budou absolvovat jeden měřený průjezd. Výsledný čas se nebude započítávat do výsledků soutěže, ale bude rozhodovat „pouze“ o startovním pořadí do první etapy aneb kdo bude komu čistit trať. Nejrychlejší si bude vybírat jako první atd. Ti co tuto kvalifikaci nepojedou budou startovat až za těmi co jeli. Podle tohoto pořadí budou soutěžící startovat až do prvního přeskupení.
Na asfaltových soutěžích budou mít soutěžící priorit P1 a P2 povinnost absolvovat shakedown a to rovnou čtyřikrát. Do soutěže se bude startovat podle aktuálního pořadí v šampionátu.
Závěrečná Power Stage zůstává, systém „znovunástupu“ do soutěže doposud zvaný Superally se přejmenuje na Rally 2 a zůstává v platnosti. Výměn pneumatik během soutěže může být nejvýše sedm a měnit se smí maximálně pět pneumatik. Za sezónu lze použít maximálně tři motory, v případě řádného zdůvodnění je možná jedna výměna navíc. Jedna soutěž se může jet na různých površích ovšem jejich změna může být až po večerním velkém servisu.
Tolik ke změnám pravidel, co přichystala slavná soutěž startujícím posádkám? Letos se boje o sekundy či jejich desetiny odehrají na 18ti rychlostních zkouškách rozdělených do pěti etap! Mezi fotobuňkami tak piloti urazí 433,4 měřených kilometrů.
O tom kdo pojede ve kterém týmu a kdo se přesunul někam jinam jsme již informovali, dneska dodáváme ještě následující. Z bývalého týmu Stobart po odchodu hlavního sponzora vzniknul na poslední chvíli tým nový, nazývat se bude Go Fast Energy World Rally Team a jeho hlavním sponzorem bude americká firma Go Fast Sports zabývající se výrobou energetických nápojů. S Fiestami WRC i nadále pojedou Matthew Wilson (navigátor Scott Martin) a Henning Solberg (navigovaný Ilkou Minor-Petrasko). Výbornou zprávou je, že obě posádky se zúčastní kompletní sezóny WRC 2012. Na startu Monte uvidíme i Francoise Delecoura, který pojede s Fiestou WRC. Známý soutěžák poslal přihlášku na Monte teprve 19.12. a odmítnul nabídku Davida Richardse, aby jel jako dvojka v týmu Mini vedle Daniho Sorda. S druhým „miníkem“ tak uvidíme francouzský talent jménem Pierre Campana.
Předsoutěžní shakedown dlouhý 3,6 km se údajně velmi podobal belgické soutěži v Ypres, rovinaté promrzlé úseky (teploty pod bodem mrazu) nejrychleji projel Rus Novikov na Fiestě WRC (2:13,0). O dvě desetiny pomalejší byl Araujo na Mini WRC, další tři desetinky přidal Loeb s DS3 WRC. Český jezdec Martin Prokop na Fiestě WRC zajel čtrnáctý čas (2:17,9). První ne wé-er-céčko byl desátý Ogier na Fabii S2000.
První etapa: Výborný Latvala udělal boudu
Úvodní etapa měla na programu pouze čtyři měřené úseky – dva průjezdy dvojicí erzet – o měřené délce 134,7 km. Úvodní test dlouhý 36,9 km částečně pokrytý ledem nejrychleji prolétnul Loeb (24:04,0), pouhou sekundu za ním dojel Sordo na Mini, který podle zpráv z trati letí jako tryskáč. Třetí Hirvonen měl manko již 14,9 sekundy a čtvrtý Latvala 22,2. Ten obul superměkké pneu a v cíli s nimi nebyl zrovna moc spokojen. Ani jezdci ani týmy a ani diváci nemají kvůli absenci promotéra k dispozici mezičasy (splity) a tak zřejmě pojedou všichni naplno. Sledovanou osobou bude letos Ogier pilotující Fábii S2000, kvůli problémům s brzdami jel opatrněji – i přesto dojel dvanáctý se ztrátou 1:01,8.
Druhá středeční erzeta dlouhá 30,5 km byla údajně celá pokrytá sněhem a zřejmě výtečně fungovali Fordí superměkké gumy, protože ji prolétnul nejrychleji Latvala na Fiestě. Druhý byl jeho týmový parťák Petter Solberg s mankem 28,6 sekundy a třetí byl Ogier na Fabii S2000 ztrácející 31,3 sekundy! Téměř minutu (52,7) ztratil Loeb a propadá se na celkové druhé místo se ztrátou 30,5 na prvního Latvalu. Sordo trefil zídku (osmý čas +1:05,3) a Prokop stejně jako Araujo byl mimo trať (+4:38,6). Opět se ukazuje stará dobrá pravda, že základem je pořádné obutí. Následuje polední servis.
Oba odpolední průjezdy se staly kořistí Francouze Loeba. V tom prvním jej od druhého Latvaly dělilo po 36,9 km pouhých 0,4 sekundy, takže si ti dva kohouti šli pěkně po krku. I třetí Petter ztrácel pouze 1,5 sekundy, za skvělý výsledek lze považovat dílčí páté místo Neuvilla na DS3 WRC se ztrátou 9,9 sekundy. Smolařem soutěže je zatím Henning Solberg, kterému jeho Fiesta WRC postupně vypovídá službu – nejprve mu odešel pohon 4x4, takže jel pouze s jednou poháněnou nápravou, nyní si zase stěžuje na nefunkční brzdy. Martin Prokop je konečně spokojený s nastavením auta, pozlobilo ho řazení a výsledkem je třinácté místo a ztráta 49,5 sekundy.
Poslední středeční test se stal osudný vedoucímu Latvalovi, který šel v jedné ze zatáček ven z tratě a jeho Fiesta si to namířila rovnou přes zídku na bok (údajně se soustředil na led na trati a přeslechnul hlášení navigátora). Posádka by měla být v pořádku.
V Monte Carlu se systém Superally (nově Rally 2) nejede, takže jsme přišli o vedoucího závodníka, na jeho místo se posunuje Loeb, který nejrychleji projel i tuto erzetu. O 35,4 pomalejší byl veterán Delecour, dalších 6,9 navíc měl Sordo. Téměř 1,5 minuty na trati ztratil Hirvonen, důvodem byl zřejmě prasklý zadní brzdový kotouč na jeho Citroenu. Poškozené zavěšení se stalo osudným Neuvillovi, který byl dosud na osmém místě. Šestým místem se opět blýsknul Ogier (+1:02,1), osmá příčka patřila P-G. Anderssonovi na Protonu S2000 – vylepšení zřejmě fungují.
Po první etapě – čtyřech odjetých erzetách – tak soutěži vévodí pětinásobný vítěz této soutěže Loeb před Sordem (+1:04,2) a Petterem Solbergem (+1:05,2). Škoda Latvaly, mohli se s Loebem přetahovat o vteřinky celou soutěž, což by se divákovi zcela jistě líbilo více než minutový náskok „Ufona“. Neuvěřitelné čtvrté místo drží Ogier se Škodou Fabia S2000, klobouk dolů před výkonem Francouze ve službách VW. Radost mají i u Protonu, desáté místo absolutně u PG Anderssona je po loňských fiascích fantazie. Český jezdec Martin Prokop po výletu mimo trať drží třináctou příčku se ztrátou 7,5 minuty.
SWRC a PWRC
Do soutěže mezi vozy S2000 se přihlásily tři posádky – vede PG Anderson na Protonu před Breenem na Fiestě (+4:18,0) a Bouffierem na Peugeotu (+12:01,8). A to se do výsledků nezapočítává Ogier na celkovém čtvrtém místě.
Ještě více tristní situace je mezi produkčními vozy – jedou dvě posádky. Vede Polák Kosciuzsko na Lanceru Evo X před Britem Cookem na Fiestě ST (+41:58,6).
Celkové výsledky Rally Monte Carlo 2012 po první etapě:
Pořadí | Posádka | Vůz | Čas (ztráta na 1.) |
1. | Sébastien Loeb / Daniel Elena | Citroën DS3 WRC | 1:30:30,1 |
2. | Dani Sordo / Carlos Del Barrio | Mini Cooper WRC | +1:04,2 |
3. | Petter Solberg / Chris Patterson | Ford Fiesta RS WRC | +1:05,2 |
4. | Sébastien Ogier / Julien Ingrassia | Škoda Fabia S2000 | +2:21,1 |
5. | Evgeniy Novikov / Denis Giraudet | Ford Fiesta RS WRC | +2:26,5 |
6. | Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen | Citroën DS3 WRC | +2:30,0 |
7. | Francois Delecour / Dominique Savignoni | Ford Fiesta RS WRC | +2:49,9 |
8. | Pierre Campana / Sabrina de Castelli | Mini Cooper WRC | +4:09,7 |
9. | Ott Tanak / Kuldar Sikk | Ford Fiesta RS WRC | +4:14,0 |
10. | P-G Andersson / Emil Axelsson | Proton Satria Neo S2000 | +4:33,8 |