Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar, 3. etapa: Překvapil nováček Walkner, Loprais celkově druhý

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Být nováčkem na Dakaru nemusí nutně znamenat, že je závodník pomalý. Rakouský motorkář Walkner vyhrál třetí etapu závodu.

V kategorii automobilů si během dvou dnů už podruhé užil etapové vítězství Orlando Terranova. Aleš Loprais dojel 284 kilometrů dlouhou rychlostní zkoušku na čtvrtém místě a v celkovém pořadí se posunul na stříbrnou pozici.

Motorky

Matthias Walkner se rozhodl stát králem etapy mezi Villa Carlos Paz a Chilecitem a užíval si své první dakarské etapové vítězství. Rakouský trojnásobný mistr světa MX1-MX3 za sebou nechal Marca Comu, který na Walknera ztratil jen čtyřicet vteřin i španělského motorkáře Barredu Borta, vítěze druhé dakarské etapy a prozatímního celkového vítěze, na kterého Walkner ztrácí asi deset minut. Na celkovém druhém místě v kategorii motorkářů zůstává Goncalves. Vedoucí žena závodu, Laia Sanz, předvedla pozoruhodný výkon a umístila se na výborném 17. místě.

Motorkáři z Čech

Nejlépe z českých motorkářů zajel zkušený borec David Pabiška, 220 kilometrů dlouhou rychlostní zkoušku dokončil na 37. pozici. „Na paty mu šlapal“ Zdeněk Gottvald, dojel 41. Ve čtvrté desítce se udrželi i další dva čeští motorkáři – Milan Engel 45. a Ondřej Klymčiw 47. Jan Veselý dojel do cíle na slušném 67. místě. A průběžné pořadí vypadá takto: 35. Pabiška, 37. Klymčiw, 47. Engel, 68. Veselý a kvůli špatnému začátku až 137 Gottvald.

Rallye Dakar si vyžádala první oběť

Letošní Rallye Dakar si vyžádala první oběť. Ve třetí etapě zahynul polský motocyklový jezdec Michal Hernik. Nováček v soutěži byl nalezen mrtev 14 kilometrů před cílem rychlostní zkoušky. Organizátoři uvedli, že okolnosti jeho smrti nejsou známy.

V úvodní etapě obsadil 79. místo, po dvou dnech mu patřila 84. příčka.

Během třetí etapy se organizátorům ztratil Hernikův signál, proto se ho vydali hledat vrtulníkem. Nalezen byl asi 300 metrů od trati, lékař mohl pouze konstatovat smrt polského jezdce.

Čtyřkolky

Z patnáctého místa vyjížděl na své Hondě do třetí etapy čtyřkolek Argentinec Lucas Bonetto. Před domácím publikem zajel nejlepší čas a o 58 sekund za sebou nechal dalšího domácího jezdce Sebastiana Halperna na Yamaze. Vítěz druhé etapy Polák Sonik dojel na třetím místě a vzhledem k nehodě Ignacia Casale před ním získal náskok i v celkové klasifikaci.

Auta

Domácí jezdec Orlando Terranova prokázal znalost terénu a vyhrál třetí etapu. Při průjezdu prvním check pointem dosáhl podobného času s De Villiersem a Al-Attiyahem. Do cíle ale nakonec dojel s téměř dvouminutovým náskokem před De Villiersem. Solidního výsledku dosáhl při své premiérové účasti v soutěži Alrajhi ze Saudské Arábie, který dojel na druhém místě se ztrátou necelých tří minut. Smolař z první etapy Nani Roma dojel na solidním pátém místě, ale vzhledem ke své nehodě v první etapě už své loňské vítězství nezopakuje, figuruje na celkovém 55. místě.

Kamiony

Airat Mardeev začal pozvolna. V první etapě dojel šestý, druhý den si o tři místa polepšil a ve třetí etapě zvítězil. Na cestě do Chlecita ho v jeho Kamazu čekalo první letošní etapové vítězství, které ho na první příčku posunulo i v celkovém pořadí. Třetí etapu dokončil s dvouminutovým náskokem na druhý Kamaz řízený Andreyem Karginovem, vítězem loňského Dakaru a třetí De Rooy.

Loprais průběžně stříbrný!

Sedm minut za vítězem do bivaku dorazil i první český kamión řízený Alešem Lopraisem, ani ne minutu za ním se v cíli objevila i tatrovka Martina Kolomého. Přéjekně překbvapil i Tomáš Vrátný, oproti minulé etapě vylepšil svoji pozici hned o sedm pozic, skončil 13., hned v závěsu za ním byl vidět Martin Macík junior. Celkově si čeští jezdci stojí takto: Loprais druhý – jenom o necelých osm minut za Mardeevem! Kolomý pátý, 13. Macík, Vrátný na 16. pozici.

Uvnitř závodního MANu

S Alešem Lopraisem si do kabiny jeho MANu sedl reportér Českého rozhlasu Jan Říha. Jak to v závodním kamionu vypadá? „Máme tady volant z Královny, naší 69. Mám ho rád, radši mám větší volanty, lépe ustojím nějakou krizovou situaci. Je dost těžký, už se mi také jednou stalo, že lehký volant mi lehko vyskočil z ruky. Měl menší průměr a mě z toho více bolí ruce po tak dlouhých náročných etapách – velký truck, velký volant.“

Sedačky jsou docela pohodlné, ale při té palbě to asi není nic moc. „Dneska to bylo všechno, jenom ne pohodlné, přiznám se, že musím dneska za doktorem. Bolí mě záda jako čert, ale to je součást závodu. Věděl jsem, že to přijde, je to většinou kolem třetího dne a to je právě dnes.“

Aleš Loprais věří na talismany. V Kabině svého závodního auta jich má několik, před startem každé etapy tak například vždy pohladí krtka. Celý rozhovor s Alešem z kabiny závodního kamionu si přečtěte na Zelené vlně.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)