Renault 5 slaví čtyřicítku: Prohlédněte si galerii dobových fotografií
S myšlenkou na nové auto právě pro mladé lidi přišel Bernard Hanon z americké pobočky Renaultu. Kromě toho přednášel management na univerzitě v New Yorku. Pan profesor znal své studenty velmi dobře, věděl, co chtějí a jaké sociální změny v jejich komunitě proběhly. Zajímavé a paradoxní tedy je, že představa malého evropského auta vzešla z USA. Renault 5 se tam ale nakonec i prodával. Hanon si svou ideu nenechal pro sebe. Tehdejší ředitel francouzské automobilky Louis Dreyfus se pro ní nadchl, dostala tudíž zelenou. Projekt byl označen číslem 122.
Třídveřový dvouprostorový hatchback s pohonem předních kol měl oproti R4 hranatější tvary, které ovšem oživovala krátká oblá kapota a prolisy v předních blatnících. Také zakulacená boční okna kontrastovala s rovnou plochou střechou. Jednalo se o skutečnou modernu originálního vzhledu, pětku jste si nespletli s ničím jiným. Nabídce barev dominovaly pastelové, tak typické pro sedmdesátá léta 20. století.
Motory byly umístěny podélně. Základ s písmenem L tvořil skromný agregát s objemem 782 cm3 z R4, který poskytoval 26,5 kW (36 k). Luxusnější TL se chlubil srdcem z hranatého R8 (956 cm3, 35 kW/47 k). Měl i lepší výbavu - dvourychlostní stěrače, loketní opěrky vpředu a krycí plato zavazadelníku, které zároveň sloužilo jako odkládací plocha.
Zlí jazykové včetně samotných dealerů značky (!) tvrdili, že se třídveřový hatchback nikdy nebude prodávat. Hned první rok pobytu na trhu je vyvedl z omylu. Pětce patřilo stylových 5 % francouzského trhu. Renault načasoval debut skvěle, přišla palivová krize a mladí Západoevropané byli hladoví po autech s nízkou spotřebou. Není divu, že v roce 1974 už se R5 vyhříval doma na samém výsluní, byl nejprodávanějším ze všech! Na špičce vydržel ve Francii celou dekádu (1974-1983). Jeho tržní podíl se pohyboval v dobách největší slávy mezi 10 a 16 %. Nejpopulárnější byla komfortnější verze TL. Například v roce 1980 se jí jen na domácím trhu prodalo 239.513 kusů, tedy skoro 80 procent ze všech, zatímco skromnější L jen 27.694.
U Renaultu se nakonec rozhodli vyvinout i praktičtější pětidveřovou verzi (1979). Pětky L a TL, stejně jako užitkové vozy, měly nový základní motor 1108 cm3 s výkonem 33 kW, tedy 45 k. Původní přístrojová deska byla nahrazena modernější z jediného kusu termoplastu, také sedadla prošla modernizací. V osmdesátém druhém debutoval luxusní 5 TX, jakýsi předchůdce pozdější výbavy Baccara. Na sklonku svého života ve Francii, v roce 1984, dostala R5 doplňkové označení Lauréate. Moderní Super 5 byla již za dveřmi, ale to už je jiný příběh...
Otvírejte šampaňské!
Renault samozřejmě chystá spoustu oslav. Už teď bojují tři ostré 5 Alpine skupiny 2 na trati Rallye Monte Carlo Historique. Automobilka s logem diamantu si nemůže nechat ujít ani pařížskou výstavu Rétromobile (od 1. do 5. února), kde vystaví celkem šest vozů. Statické prezentace proběhnou na proslulém Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu i na Festivalu Renault, kde by měly pětky z tovární kolekce vyrazit také na trať. Zatímco britská akce se koná mezi 29. červnem a 1. červencem, místem značkové oslavy bude autodrom Linas-Montlhéry nedaleko Paříže, a to od 22. do 23. září. To samé platí v případě sedmi závodních víkendů Světové série Renault (World Series by Renault).