Renault Master 120 dCi Furgon – S dlouhým krokem
V nabídce jej mají obě společnosti.
Dodejme také, že tato typová řada je společným produktem značek Renault (Master), Opel (Movano) a Nissan (Interstar). Poslední generace s elegantním faceliftem designu je postavena na skeletu generace předchozí, zcela nový je však interiér, část podvozkových prvků, upravené motory a další detaily.
Je předním představitelem kategorie lehkých užitkových vozidel o celkové hmotnosti 2800 až 3500 kg. Výrobce nabízí furgony ve třech variantách 4899 mm (L1), 5399 mm (L2) a 5899 mm (L3) celkové délky, samozřejmostí je možnost volby ze tří výšek 2250mm (H1), 2490mm (H2) a 2720mm (H3). Kombinace poskytují šest velikostí užitného objemu - 8,0 m3 (rozvor 3078 mm/vnější výška 2232 mm), respektive 9,1 m3 (3078/2472 mm), 10,8 m3 (3578/2486 mm), 12,0 m3 (3578/2717 mm), 12,6 m3 (4078/2484 mm) a 13,9 m3 (4078/2716 mm). Všechny typy mají rozchod kol vpředu/vzadu 1740/1725 mm. Totožné jsou i rozměry dvoukřídlých zadních dveří s výškou 1874 mm a šířkou dole 1515 mm a nahoře (karoserie se vzhůru mírně zužuje) 1382 mm. Posuvné postranní dveře: 1099 x 1800 mm.
Pracoviště řidiče poskytuje vyšší standard pohodlí. Přístrojový panel i uspořádání ovladačů jsou důsledně přiblíženy prostředí v osobních automobilech, podstatně kvalitnější jsou textilní potahy stěn, stropu i dveří. Stropní panel má zesílenou strukturu (lepší útlum hluku) a nad čelním sklem jsou nyní odkládací police a úložné prostory vznikly i na jiných místech. Do výbavy přibyl parkovací asistent, omezovač rychlosti, brzdový asistent, na některých trzích i ESP vyšší generace, samočinná aktivace světlometů po spuštěni motoru...
Základní motorizaci představuje kapalinou chlazený přeplňovaný vznětový čtyřválec G9U (2.5 dCi) o zdvihovém objemu 2463 cm3. Má vysokotlaké přímé vstřikování paliva Common Rail, šestnáctiventilovou hlavu válců, rozvod ventilů se zdvojeným vačkovým hřídelem a válečkovými vahadly.
Nejslabší modus 74 kW/3500 min-1 (motor typu „100“) má kombinovanou spotřebu 8,4 1/100 km, servisní interval 30 000 km pro výměnu motorového oleje, 90 000 km pro čističe vzduchu a oleje, respektive 120 000 km pro výměnu rozvodového řemene.
Agregát ,,120“ o výkonu 88 kW/ /3500 min-1 s točivým momentem 300 N.m/1500 min-1 je k dispozici také s odlučovačem pevných částic ve výfuku. Spotřeba s šestistupňovou převodovkou s přímým řazením činí 8,71/100 km.
Motor ,,150“ o největším výkonu 107 kW/3500 min-1 (točivý moment 320 N.m/1500 min-1) je standardně vybaven odlučovačem pevných částic a spotřeba činí 8,91/100 km.
Pro všechny motory je k dispozici šestistupňová převodovka s přímým řazením, nebo modernizovaná šestistupňová samočinná převodovka Quickshift s rychle reagujícím systémem kombinujícím elektrické a kapalinové ovládání změny převodu a vypínáni jednolamelové suché spojky.
Moderní podvozek masteru je vybaven progresivním brzdovým systémem s ABS a kotouči na všech kolech, dvoupístkovými třmeny vpředu, nechybí ani moderní ESP kalkulující s hmotností nákladu a momentálním těžištěm vozidla.
Pro náš test jsme měli k dispozici furgonovou variantu L3H2, tedy nejdelší rozvor náprav a délku karoserie a střední výšku. Hnacím agregátem byl motor ,,120“ o výkonu 88 kW spojený s šestistupňovou převodovkou s přímým řazením. Zajímavostí testovaného kusu byla poněkud ojedinělá instalace posuvných dveří nejen na obou stranách, ale především prosklených, zatímco vzadu byly obvyklé dveře plechové. To sice usnadňuje posádce práci (uvnitř skříně je světlo zvenku), ale zase prodražuje vozidlo, které je navíc choulostivější. Podobně zvláštní bylo i pevné skleněné okénko v přepážce mezi kabinou a nákladovým prostorem.
Po usednutí za volant na velmi dobře tvarované sedadlo s širokým spektrem nastavení (chybí však ještě pár milimetrů vzad) je řidič ihned "doma". I kdyby dosud s masterem nejezdil. Všechny ovladače a ukazatele jsou na obvyklých místech, nic není třeba hledat. Snad jen spínače elektrického spouštění oken jsou na výplni dveří zbytečně nízko. Velmi dobrá jsou rozměrná dělená zpětná zrcátka se správným umístěním.
Moderní motor nezná problémy se spouštěním, takže „chytal“ dokonale. Neměli jsme však možnost vyzkoušet jej v hlubokém mrazu. Potěší výrazně potlačeným hlukem, sametovým chodem, pružností i ochotou rozbíhat se do otáček. Při plném zatížení se s ním jede lépe v nižších otáčkách, při spěchu velkém a zatížení malém jej lze vytáčet sportovním způsobem zacházení. Potom je z něj „drak“. Obojí usnadňuje dobře uspořádaná šestistupňová převodovka, jejíž nejvyšší stupeň má funkci overdrivu a nejlépe se uplatní při jízdě stabilizovanou rychlostí. Zejména na dálnici. Má roli činitele významně snižujícího spotřebu paliva. Ta byla mimochodem velmi příznivá, protože našich obvyklých 1000 km (třetina městem, třetina naprázdno, třetina s plnou zátěží) absolvoval master s průměrem jen 8,8 1/100 km, přestože jsme jezdili dynamicky až sportovně a bez nejmenší snahy o úsporný provoz.
Testovaná konfigurace odpovídá nasazení v regionálním provozu na střední vzdálenosti, není úplně ideální pro stísněné prostory center města. Dlouhý rozvor sice přináší skvělou stabilitu vozidla i ve velkých rychlostech a necitlivost na boční vítr, ale manévrování komplikuje. Byť jen trochu znepříjemňuje průjezdy ostrými oblouky, kde je nutno hlídat kola zadní nápravy, abychom je nebrousili o obrubníky. Ocenění zaslouží to, že přední kola mají velký rejd, přestože jsou poháněna.
Velmi tuhá struktura samonosné karoserie má značný podíl na příjemné charakteristice podvozku, jeho poslušnosti ve stopě i téměř neexistujících vibracích velkých plechových stěn. Vzorně fungují i dveře a jejich zámky (včetně dálkového ovládání). Příčná stěna však u testovaného kusu povrzávala. Mezi velké klady masteru patří mimořádně nízko položená podlaha (537 mm nad zemí), plnoprofilové rozměrné dveře, úsporný výkonný motor a výrazně nadprůměrně účinná brzdová soustava. Nejjednodušší furgon je na českém trhu k dispozici jíž za 535 000 Kč, což je cena velmi zajímavá. V době našeho testu však dovozce navíc poskytoval výraznou akční slevu na pouhých 394 720 Kč!
Technické parametry | |
Motor | G9U 2.5 dCi 16V |
Typ | přeplňovaný vznětový |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Rozvod ventilů | OHC |
Zdvihový objem | 2463 cm3 |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | Common Rail |
Největší výkon | 88 kW/3500 min-1 |
Točivý moment | 300 N.m/1500 min-1 |
Převodovka | šestistupňová |
Brzdy | kotoučové |
Užitečná hmotnost | 2012 kg |
Celková hmotnost | 3500 kg |
Rozvor náprav | 4078 mm |
Karoserie | furgon |
Vnější rozměry | 5899 x 1990 x 2484 mm |
Objem nákladového prostoru | 12,9 m3 |
Výška podlahy | 537 mm |
Pneumatiky | 225/65 R 16 C |
Objem nádrže paliva | 100 l |
Spotřeba paliva | 8,8 l/100 km |
Největší rychlost | 156 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 16,7 s |
Cena základní | od 534 900 Kč bez DPH |
Cena testovaného L3H2 | 707 900 Kč bez DPH |
Autor: Ondřej HORSKÝ
Foto: Alena NOSKOVÁ
renault dodavky renaulttrucks novemodely |