Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Mégane 1,2 TCe – Miniturbo útočí

Aleš Jungmann
Diskuze (496)
Nový malý motor je podle prvních ohlasů opravdová trefa. Co si o něm myslíme po redakčním testu?

Kdyby se dělala statistika četnosti použití anglických slov v česky psaných testech, jistě by se v posledních letech na předních příčkách umístilo slovo „downsizing“. Trend snižování objemu motoru se nevyhnul ani Renaultu, který přichází s rodinou zbrusu nových motorů zvanou jednoduše „Energy“. A právě malý benzinový čtyřválec z tohoto rodu bude dnes předmětem zájmu.

Přeplňovaná dvanáctistovka nabízí zajímavých 85 kW a 190 Nm, což by na 1,2 tuny těžké auto mělo být dostatek. Jak se nám s autem jezdilo, však probereme až za chvíli. Kromě nového motoru bychom totiž neměli zapomenout ani na drobné vyhlazení vrásek Méganu.

Hlavním poznávacím znakem modelu pro rok 2012 je přední nárazník, který dostal částečně leskle černou barvu a decentní chromování. Luxusnější varianty (standard od Dynamique) v něm navíc mají diody pro denní svícení. Jinak se žádné radikální změny designu neodehrály, nový je například panel rádia, možnost volby prémiové aparatury Bose nebo čalounění z Alcantary, standardní je naopak trojblik či senzor kvality vzduchu.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni Náš testovaný exemplář se může pochlubit vlastně všemi novinkami, takže to vezměme pěkně popořadě. Omlazený nárazník s diodami posunuje výraz modelu o velký kus dopředu, až mě to při živém setkání překvapilo. Diody přidávají Méganu šmrnc, podobnou péči by si zasloužila i záď, která nyní paradoxně působí trochu fádně. Ale to je věc pohledu.

V interiéru najdeme nový panel rádia, přinášející konečně pořádná (myšleno „normální“) tlačítka. Pobyt na palubě zpříjemňoval audiosystém od Bose s USB vstupem, devíti reproduktory a bluetooth konektivitou. Ovládání na volantu (zde tedy vlastně pod volantem) je u kvalitnějších audiosoustav již pravidlem. Co do kvality reprodukce lze tento systém rozhodně přiřadit k těm lepším na trhu, což je vzhledem k cenovému rozdílu mezi stupni Dynamique a Bose potěšitelné. Za 25 tisíc totiž dostanete nejen kvalitní hudbu (jak by řekli bazarníci), ale také sedmnáctipalcová litá kola, handsfree kartu, elektricky sklopná zrcátka nebo parkovací senzor vzadu. Pokud si tedy půjdete pro dobře vybavený Mégane, rozhodně byste o výbavě Bose měli zapřemýšlet.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni Sedmnáctipalcová kola značně vylepšují jízdní vlastnosti francouzského hatchbacku, se kterým je nyní v zatáčce i docela zábava. Ne, o sportovních vlastnostech nemá cenu moc hovořit, přes adrenalin tu je divize RS, avšak slušně odladěný podvozek je nezáludný a auto díky lehoučkému motoru nemá potřebu nikam cestovat a i přes náklony karoserie držet požadovaný směr. Citu v řízení není mnoho, posilovač je bohužel dost gumový, ale kvůli moc příjemnému koženému volantu jsem ochoten se nad to povznést. Prostě – dobrý mix na každý den.

Energické motorizace?

Pojďme na motor. Prvotní nadšení z novinářské prezentace agtregátu 1,2 TCe, pravda, trochu opadlo. Časem mi trochu více začalo vadit nastavení plynu, kdy v prvotní fázi auto vynese všechny trumfy, aby následné zaražení pedálu do podlahy vlastně nepřineslo v podstatě vůbec žádný užitek. U současných aut bohužel podobně nastavený pedál (i elektroniku) najdeme docela často, zde je však jistá skokovitost znatelná více než jinde.

Malý motor není trhač rekordů. Pokud si toho jste vědomi a nebudete od 1,2 TCe chtít divoké ničení pneumatik, není v podstatě důvod ke stížnostem. Pravda, na šestku už je pod kapotou téměř úplně mrtvo, ale na udržení dálniční strotřicítky to s rezervou stačí.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni  

Pozor, zase nesklouzněme do polohy „chudáček motůrek“. Ano, jde sice jenom o dvanáctistovku, avšak dvanáctistovku přeplňovanou a s výkonem 85 kW. Co je možná ještě důležitější je točivý moment, vrcholící na hodnotě 190 Nm při 2000 otáčkách. Rychlé srovnání: benzinová šestníctistovka v Mazdě 3 má 77 kW a točivý moment 145 Nm dostupný o celé dva tisíce otáček výš. Mládí a downsizing vpřed.

Spojení motoru se šestistupňovým manuálem s rozumně poskládanými rychlostmi je velmi dobrou volbou. V poslední době nejsou výjimkou, zejména v těch nejůspornějších autech, převodovky pětistupňové. Ptáte se proč? Samozřejmě spotřeba, ovšem hlavně ta papírová. V pevně definovaném měřícím cyklu zkrátka pětikvalt leckdy vyjde z měření s nižším číslíčkem, což se prostě automobilce hodí. Jenže málokterý úsporný motor se může pochlubit kdovíjakým zátahem, takže jízda s ekonomickou pětistupňovou převodovkou není žádná radost.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni  

Páka se v kulise pohybuje bez zadrhnutí, byť takový ten mechanický pocit solidnosti z řazení jednotlivých stupňů nemáte. Můžou za to hlavně poněkud gumovější dorazy, protože například délka jednotlivých drah je naprosto v pořádku. Na dvojku jede Mégane s tímto motorem 103 km/h (omezovač je nastaven na 6.500 otáček), na trojku pak rovných 150 km/h. Při zařazené šestce a 100 km/h jsme na otáčkoměru odečetli asi 2.100 otáček, 130 km/h navýší otáčky na zhruba 2.800 min-1. Stovka přinesla spotřebu 5,3 litru Naturalu, stotřicítka o dva litříky více.

Hodně mě potěšil rozsah použitelných otáček. Turbo se plně do hry zapojí před dvěma tisíci, což znamená, že mine-li ručička otáčkoměru dvojku, jste připraveni poměrně solidně zrychlovat. Na rozdíl od například litrového tříválcového EcoBoostu z dílen Fordu však v nízkých otáčkách nečeká kuckání. O kousíček objemnější čtyřválec si dokáže poradit i bez vysokého tlaku výfukových plynů, pro ztrátu tahu a klepání jej musíte už poměrně drasticky podtáčet až pod hranici 1.200 min-1. To už vám však ukazatel na přístrojovém panelu dávno radí změnit převodový stupeň.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni Nejlépe se motor cítí v pásmu mezi čtyřmi a pěti tisíci, velmi pozitivní je gradace výkonu, díky které vás práce s motorem bude i (v rámci možností 85 kW) bavit. Čemu nový hliníkový agregát vděčí za své vlastnosti? Tak například přímému vstřikování benzinu, olejovému čerpadlu s variabilním výkonem (snížení spotřeby o 2 %), odlehčenými vačkovými hřídeli, zdvihátky se speciální povrchovou úpravou či variabilnímu časování výfukových i sacích ventilů.

Zvuk ve vysokých otáčkách neobtěžuje, ale ani není nějak výrazně pěkný. Motor je jako celek velmi dobře utlumen, k posádce tak proniká v podstatě jen občasné zahvízdnutí turbodmychadla, které je však patrné jen při vypnutém rádiu. Auto jako celek by však lepší utlumení, například hluku od kol, určitě sneslo.

Závěr

Renault se do nové generace motorů pustil opravdu s chutí. Malý turbobenzin ukazuje, že to jde i bez tříválců, které se (i přes špičkové naladění) zkrátka čtyřválcům nemohou v kultuře chodu rovnat. Tedy alespoň zatím.

Výkonově jednotka 1,2 TCe na relativně lehký Mégane bez problémů stačí, potěšila nás i svým projevem, a tak není proč nezdvihnout palec nahoru. Spotřeba více než jinde závisí na stylu jízdy. Klidní jezdci budou umět dojet do práce za šest litrů, horkokrevnější kolega může zrovna tak vidět údaj i o polovinu vyšší.


Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Renault si dával s masivním downsizingem načas, pečlivé přípravy se ale vyplatily. Zcela nová konstrukce je uživatelsky příjemným motorem, který je relativně úsporný a představuje rozumnou volbu pro náročnější řidiče. Motor je doma hlavně ve městě, kde dokáže podávat nečekané výkony. Na dálnici se ukáže, že jeho rezervy jsou menší, než by se při klidné jízdě mohlo zdát. Pro dálkové cesty ale nabízí Mégane hned tři různé turbodiesely.

1,2 TCe je cenou vhodně zasazen mezi poněkud dýchavičnou benzinovou šestnáctistovku a slabší diesel 1,5 dCi – tak vypadá rozumná nabídka. Mégane III sice nikdy nebyl na špici svého segmentu, čtyřleté působení na trhu na něm ale stále není znát. Za obvyklou cenu dnes zákazník získá moderní motor v autě, které má své mouchy, rozhodně však nepůsobí dojmem zastaralého zboží.

První cena vozu 284.900,- Kč (1,6 16V Expression)
První cena vozu s testovanou motorizací 334.900,- Kč (1,2 TCe Expression)
Základní cena testovaného vozu 379.900,- Kč (1,2 TCe Bose)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 482.400,- Kč (1,2 TCe Bose)

Plusy

  • Motor
  • Velmi dobré odhlučnění motoru
  • Velká palivová nádrž

Mínusy

  • Vysoký práh zavazadelníku nad zemí
  • Méně výkonné motorizace nesportovních verzí
  • Levně působící detaily
Aleš Jungmann
Diskuze (496)
Renault Mégane 1,2 TCe
Cena základní sestavy 379 900 Kč
Výbava základní sestavy Disky kol z lehké slitiny Black Sari 17“, volant a hlavice řadicí páky v kůži, ABS, EBV, ESP, ASR, 6 airbagů, ISOFIX, tempomat s omezovačem rychlosti, hands-free karta, censtrální dálkové zamykání, elektrický posilovač s proměnlivým účinkem, volant stavitelný ve dvou osách, stěrač zadního okna, automatická dvouzonová klimatizace se třemi režimy, dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vzadu, výškově stavitelná přední sedadla, sedadlo řidiče s bederní opěrkou, kapsy na zadní straně sedadel, rádio R+Bose s CD, MP3, USB, 9 repro Kč
Cena testované sestavy 482 400 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak perleťový (18.500,-), systém kontroly tlaku v pneumatikách (3.100,-), bi-xenonové samonatáčecí světlomety (25.200,-), poloautomatická ruční brzda (4.000,-), předpříprava pro alarm (1.300,-), navigační systém Carminat Tom Tom (15.500,-), panoramatické střešní okno (25.200,-), zatmavená zadní skla (4.100,-), vyhřívaná přední sedadla (5.600,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.6 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 372 / 1162
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1205 / 582
Rozměr pneu: 205/50 R17
Renault Mégane 1,2 TCe
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4302
b) šířka (mm): 1808
c) výška (mm): 1471
d) rozvor (mm): 2641
e) rozchod vpředu (mm): 1546
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 460 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Ja Prvni 123
8. 9. 2013 19:17
Re: Megane zraje jako víno
opravdove zavodni auto ma sdruzeny ukazatel... analogove pro rychlostni zkousky a cislem, pro vestsi presnost.
Treba F1 to dovedly k dokonalisti - tak uz jen barevna vysec z kruhu...
Soutezni auta - pro me vrchol sportovnich aut - maji casto pred ridicem ruciscku... a pred spolujezdcem stejne udaje v digitalu...
Avatar - Ja Prvni 123
8. 9. 2013 19:14
Re: Megane zraje jako víno
:-)
Duvod je jasnej... aspon tomu, kdo nekdo jel v aute opravdu rychle.
;-)
V urcity fazi uz nemas cas cist cisla... proste jen vis, kam zhruba ma rucicka ukazovat... a to je duvod, proc je analogova klasika u rychlych verzi.
No a krome toho je taky levnejsi - a to je zase duvod, proce je z Turecka.
;-)
27. 11. 2012 14:33
čím víc kurvítek tím víc motor
olejové čerpadlo s variabilním výkonem je pouze další kurvítko
29. 8. 2012 11:54
Hands-free karta
Ked to ma mat hands-free kartu, co to tam je strcene pri tom tlacitku START?
Avatar - BruceWayne
28. 6. 2012 15:49
Asi byl dal na
názor a upřednostil bych Renault než Škodu, motor má u Megane velice dobrý výkon a hlavně je auto lehčí o 65Kg než Oktavia. :yes: