Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault: Opětovné znárodnění automobilky není na pořadu dne

David Bureš
Diskuze (8)

Francouzská vláda převzala automobilku Renault po druhé světové válce. I po privatizaci v ní pak drží 15% podíl.

Světová pandemie koronaviru bude mít obří dopady na ekonomiku. Velké potíže hlásí kvůli praktickému zastavení letového provozu aerolinky, problémy budou mít také automobilky, z preventivního zastavení výroby nejen napříč Evropou. I proto vlády hledají cesty, jak těmto společnostem pomoci.

Součástí vládní finanční injekce může být třeba i znárodnění, k němuž už přistoupila třeba Itálie v souvislosti s leteckou společností Alitalia. Přičemž tento krok nemusí být vyloučený ani u některých automobilek. Nabízí se třeba francouzský Renault, v němž tamější vláda dodnes drží podíl.

Samo vedení automobilky ale takovou možnost odmítlo. O opětovném znárodnění Renaultu se neuvažuje, tvrdí předseda představenstva automobilky Jean-Dominique Senard. Zároveň však nevylučuje, že výrobce nepožádá o státní záruky jako jiné společnosti.

Už při poslední globální finanční krizi obdržel Renault vládní půjčku ve výši tří miliard eur, přičemž ani tehdy se podle Senarda o znovuznárodnění automobilky neuvažovalo.

Finanční pomoc se přitom automobilce může v této koronavirové situaci hodit. Za loňský rok Renault vykázal ztrátu, konkrétně ve výši 141 milionů eur, co se automobilce stalo poprvé za deset let. V roce 2018 přitom hlásil zisk 3,3 miliardy eur. V reakci na šíření koronaviru pak v rámci prevence na neurčito zastavil provoz ve svých francouzských továrnách, stejně jako v Portugalsku, Slovinsku nebo Maroku. Aktuálně pak v Rumunsku nevyrábí ani Dacia.

Francouzská automobilka přitom se znárodněním má své historické zkušenosti. Firmu sice v roce 1899 založil Louis Renault se svými bratry Marcelem a Fernanrdem, po druhé světové válce ale automobilka byla znárodněna. A to i v reakci na obvinění Louise Renaulta z kolaborace s Němci, který mezitím zemřel ve vězení. Společnost byla privatizována až v roce 1996, francouzská vláda však v ní dodnes drží podíl, aktuálně ve výši 15 %.

David Bureš
Diskuze (8)

Doporučujeme

25. 3. 2020 00:17
Očekávám opravdu fundovaný názor....
...od nejpovolanějšího z povolaných, Ády! Kdepak jsi? ;-)
24. 3. 2020 13:44
Re: Jen si to znárodněte,
Myslím 2015.
Avatar - xxc
24. 3. 2020 11:09
Re: Jen si to znárodněte,
Kedy nedavno kupoval stat?
24. 3. 2020 10:32
Re: Jen si to znárodněte,
Stát nedávno koupil akcie a navýšil podíl na 15 procent. Bylo to proti vůli Renaultu a stát to udělal jen proto, aby do toho mohl Renaultu kecat. Rakové jsou ve FRANCII ZÁKONY. Co na tom nechápeš?
Avatar - xxc
23. 3. 2020 18:53
Re: Jen si to znárodněte,
Proti akej voli? Renault bol znarodneny, potom ho sprivatizovali a teraz po tyzdni pandemie nevidim dovod na paniku a na znarodnovanie. Aj ked nejaka reforma by im prospela.

https://group.renault.com/…-2/shareholders/