Renault: Opětovné znárodnění automobilky není na pořadu dne
Francouzská vláda převzala automobilku Renault po druhé světové válce. I po privatizaci v ní pak drží 15% podíl.
Světová pandemie koronaviru bude mít obří dopady na ekonomiku. Velké potíže hlásí kvůli praktickému zastavení letového provozu aerolinky, problémy budou mít také automobilky, z preventivního zastavení výroby nejen napříč Evropou. I proto vlády hledají cesty, jak těmto společnostem pomoci.
Součástí vládní finanční injekce může být třeba i znárodnění, k němuž už přistoupila třeba Itálie v souvislosti s leteckou společností Alitalia. Přičemž tento krok nemusí být vyloučený ani u některých automobilek. Nabízí se třeba francouzský Renault, v němž tamější vláda dodnes drží podíl.
Samo vedení automobilky ale takovou možnost odmítlo. O opětovném znárodnění Renaultu se neuvažuje, tvrdí předseda představenstva automobilky Jean-Dominique Senard. Zároveň však nevylučuje, že výrobce nepožádá o státní záruky jako jiné společnosti.
Už při poslední globální finanční krizi obdržel Renault vládní půjčku ve výši tří miliard eur, přičemž ani tehdy se podle Senarda o znovuznárodnění automobilky neuvažovalo.
Finanční pomoc se přitom automobilce může v této koronavirové situaci hodit. Za loňský rok Renault vykázal ztrátu, konkrétně ve výši 141 milionů eur, co se automobilce stalo poprvé za deset let. V roce 2018 přitom hlásil zisk 3,3 miliardy eur. V reakci na šíření koronaviru pak v rámci prevence na neurčito zastavil provoz ve svých francouzských továrnách, stejně jako v Portugalsku, Slovinsku nebo Maroku. Aktuálně pak v Rumunsku nevyrábí ani Dacia.
Francouzská automobilka přitom se znárodněním má své historické zkušenosti. Firmu sice v roce 1899 založil Louis Renault se svými bratry Marcelem a Fernanrdem, po druhé světové válce ale automobilka byla znárodněna. A to i v reakci na obvinění Louise Renaulta z kolaborace s Němci, který mezitím zemřel ve vězení. Společnost byla privatizována až v roce 1996, francouzská vláda však v ní dodnes drží podíl, aktuálně ve výši 15 %.