Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault: Opětovné znárodnění automobilky není na pořadu dne

David Bureš David Bureš 23. 3. 2020 • 17:59
43
8
Zobrazit náhledy (43)
Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe

Francouzská vláda převzala automobilku Renault po druhé světové válce. I po privatizaci v ní pak drží 15% podíl.

Světová pandemie koronaviru bude mít obří dopady na ekonomiku. Velké potíže hlásí kvůli praktickému zastavení letového provozu aerolinky, problémy budou mít také automobilky, z preventivního zastavení výroby nejen napříč Evropou. I proto vlády hledají cesty, jak těmto společnostem pomoci.

Součástí vládní finanční injekce může být třeba i znárodnění, k němuž už přistoupila třeba Itálie v souvislosti s leteckou společností Alitalia. Přičemž tento krok nemusí být vyloučený ani u některých automobilek. Nabízí se třeba francouzský Renault, v němž tamější vláda dodnes drží podíl.

Samo vedení automobilky ale takovou možnost odmítlo. O opětovném znárodnění Renaultu se neuvažuje, tvrdí předseda představenstva automobilky Jean-Dominique Senard. Zároveň však nevylučuje, že výrobce nepožádá o státní záruky jako jiné společnosti.

Už při poslední globální finanční krizi obdržel Renault vládní půjčku ve výši tří miliard eur, přičemž ani tehdy se podle Senarda o znovuznárodnění automobilky neuvažovalo.

Finanční pomoc se přitom automobilce může v této koronavirové situaci hodit. Za loňský rok Renault vykázal ztrátu, konkrétně ve výši 141 milionů eur, co se automobilce stalo poprvé za deset let. V roce 2018 přitom hlásil zisk 3,3 miliardy eur. V reakci na šíření koronaviru pak v rámci prevence na neurčito zastavil provoz ve svých francouzských továrnách, stejně jako v Portugalsku, Slovinsku nebo Maroku. Aktuálně pak v Rumunsku nevyrábí ani Dacia.

Francouzská automobilka přitom se znárodněním má své historické zkušenosti. Firmu sice v roce 1899 založil Louis Renault se svými bratry Marcelem a Fernanrdem, po druhé světové válce ale automobilka byla znárodněna. A to i v reakci na obvinění Louise Renaulta z kolaborace s Němci, který mezitím zemřel ve vězení. Společnost byla privatizována až v roce 1996, francouzská vláda však v ní dodnes drží podíl, aktuálně ve výši 15 %.

Související články

Témata
25. 3. 2020 00:17
Očekávám opravdu fundovaný názor....
...od nejpovolanějšího z povolaných, Ády! Kdepak jsi? ;-)
24. 3. 2020 13:44
Re: Jen si to znárodněte,
Myslím 2015.
Avatar - xxc
24. 3. 2020 11:09
Re: Jen si to znárodněte,
Kedy nedavno kupoval stat?
24. 3. 2020 10:32
Re: Jen si to znárodněte,
Stát nedávno koupil akcie a navýšil podíl na 15 procent. Bylo to proti vůli Renaultu a stát to udělal jen proto, aby do toho mohl Renaultu kecat. Rakové jsou ve FRANCII ZÁKONY. Co na tom nechápeš?
Avatar - xxc
23. 3. 2020 18:53
Re: Jen si to znárodněte,
Proti akej voli? Renault bol znarodneny, potom ho sprivatizovali a teraz po tyzdni pandemie nevidim dovod na paniku a na znarodnovanie. Aj ked nejaka reforma by im prospela.

https://group.renault.com/…-2/shareholders/

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku