Renault Zoe byl loni nejprodávanějším elektromobilem v Evropě
Situace na poli elektřinou poháněných vozidel není pochopitelně tak růžová, jak se původně předpokládalo. Stále chybí dostatečná infrastruktura nabíjecích stanic a vozidla trápí nedostatečný dojezd. Ten se ještě snižuje radikálně teď, v zimním období, kdy je nutné topit a bez klimatizace se zhýčkaní motoristé také neobejdou. Existují výjimky, kupříkladu Tesla Model S, jenže Renaultu patří dík za to, že nabídl elektromobily relativně levné. Jen články si musí majitel pronajmout. Navíc bez vládních dotací v jednotlivých zemích by automobilky prodaly vozů ještě daleko méně. Ano, to je prostý fakt.
Bavíme se pochopitelně hlavně o modelu Zoe, který se stal za uplynulý rok vůbec nejoblíbenějším vozidlem s tímto druhem pohonu v Evropě. U nás se nenabízí, o státních příspěvcích na „ekologická“ auta se zatím pouze uvažuje. Renault umístil v Evropě loni celkem 23.086 nových elektromobilů, bohužel přesněji nedefinuje, ve kterých státech, předpokládáme země Unie a Evropského sdružení volného obchodu (EFTA). Okupuje tak 23,6 % trhu a oproti roku 2014 se odbyt zvýšil o téměř polovinu (49 %). Samotného Zoe klientela odebrala 18.453 kusů, svůj podíl navýšil o 2,2 procentního bodu na 19,2 %. Doma ve Francii uspěl s 10.670 jednotkami, což znamená 48,1 % trhu (+6,9 %), ale právě díky tzv. superbonusu od místní vlády, který vstoupil v platnost v dubnu 2015. Využila jej více než polovina zákazníků. Zoe průběžně za tři roky prošel několika inovacemi, naposledy byl díky novým bateriím prodloužen jeho normovaný dojezd o 30 km na 240 km.
Pět let vyráběné elektrické Kangoo Z.E. se loni stalo nejprodávanějším evropským „bzučivým“ užitkovým autem s 4.325 kusy a podílem 42,6 % v této kategorii. Kromě nich ještě Renault nabízí Twizy, zastřešený čtyřkolový skútr pro dva, který je právě ve většině států takto homologován, legislativně nejde o automobil. Od roku 2012 do loňska našel 16.331 kupců, což také není nijak závratné číslo.
Je možné, že se odbyt začne zvyšovat vzhledem k vlastní „Dieselgate“, kterou francouzský výrobce momentálně prochází. Jako dodávky a malá městská autíčka můžou jeho vozidla fungovat perfektně, nejoblíbenějším je však kompaktní hatchback, jak vidno. Pochopitelně většinu klientely představují „zeleně“ uvažující firmy.
Segment čistě elektrických vozidel (tedy bez hybridů) vyrostl na starém kontinentu meziročně o 47,8 %, na 97.687 jednotek, zhruba každé páté tedy nese logo kosočtverce (nebo diamantu, chcete-li). Podíl nových elektromobilů na celoevropském odbytu se sice zvýšil z 0,45 na 0,61 %, ale pořád jde o mizivé číslo, prakticky statistickou chybu. Za posledních šest let prodal Renault v Evropě 62.228 aut, která ke svému pohybu nepotřebují fosilní paliva.