Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Zoe e-sport: Ostrý elektrický hatchback s geny formule E

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Renault v Ženevě ukazuje, že i elektromobil může být zatraceně výkonný a rychlý. Jako základ si vybral překvapivě malý Zoe.

Renault se pro formuli E spojil se slavným týmem DAMS sídlícím v Le Mans, partnerství už trvá tři roky. Právě proto nová studie Zoe e-sport dostala jeho takříkajíc válečné barvy. Francouzská automobilka se pokusila vytvořit něco mezi produkčním autem a závoďákem na základě malého pětidveřového hatchbacku, i když šampionát pro taková vozidla na rozdíl od elektrických monopostů ještě neexistuje. Malého „čmeláka“ na kolech však připomíná jen na první pohled.

Karoserie je totiž celá z uhlíkových vláken, což znamená snížení hmotnosti na 1400 kg. Plných 450 kg připadá na baterie. Nezapomínejme pořád na to, že nejde o konvenční „supermini“ s výbušným motorem. Dvě elektrické jednotky v útrobách dávají celkový výkon 338 kW (460 koní). Točivý moment 640 N.m (tedy 320 N.m) je k dispozici prakticky od startu, konstrukční výhodu elektromotorů v tomto ohledu známe. Agregáty se dostanou na 4300 otáček.

Čtete dobře, pořádné svaly! Čeká nás doba trochu jiných hot-hatchů, než jsme byli doposud zvyklí? Zoe, logicky s pohonem všech kol, totiž dokáže zrychlit z klidu na stovku za 3,2 s a na maximálních 210 km/h se dostane za ani ne 10 s. Hotová kapesní raketa, přitom pomalu může konkurovat supersportům. Elektromobily mají „top speed“ elektronicky omezenou, ale ta vrozená akcelerace!

Jeden agregát je uložený v přídi, druhý v zádi. Baterie Z. E. 40 s vysokou hustotou a kapacitou (dle označení) 40 kWh vydrží na jedno nabití až 402 km, Renault ale používá propočty stále dle metodiky NEDC. To znamená reálných zhruba 300 km v létě a dvě stovky v zimě. Sériová verze dostala stejnou. S konvenčními auty ještě akční rádius není srovnatelný, ale už někam dojedete a nemusíte mít strach.

Exteriér pokrývá saténová modř, žlutá jsou vnější zpětná zrcátka a části nárazníků. Nárazníky samotné, stejně jako vstupy vzduchu včetně masivních bočních a zadního křídla byly vyrobeny z karbonu. Auto vypadá hodně ostře. Dvacetipalcová kola jsou částečně černá a částečně chromovaná. Rozšířený rozchod, dvojité lichoběžníky, větší brzdy a ve čtyřech úrovních nastavitelné tlumiče od Öhlinsu, toť stručná charakteristika šasi.

Nahlédněme i do takřka závodního kokpitu s displejem místo palubní desky a hliníkovými ovladači. Střední část dostala opět modrou barvu. Sedačky od Recara jsou potaženy černým umělým semišem, stejně jako plochý volant. A opatřeny závodními pásy. Tenhle elektromobil je určen hlavně na okruhové hrátky. Podvozek totiž zpevnila ochranná klec a kevlarové panely, přesně podle standardů FIA. Pilot může nastavovat různé jízdní režimy, převodovku i distribuci energie. Zadní místa chybějí, nikdo je nepotřebuje.

Na pištivý zvuk závodních elektrických formulí jsme si ještě nestačili zvyknout, dokáže přebít i hluk od pneumatik. Se sériovou výrobou Zoe e-sport nepočítejme, Renault pouze ukazuje, čeho je v současnosti schopen. Ano, osobně mi voní benzin, ale tohle může být přinejmenším velmi zajímavé svezení...

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
9. 3. 2017 11:37
výfuky ?
a kde nechali imitácie poriadnych výfukov? to auto je nanič...
9. 3. 2017 08:22
Re: Čím dál více vedle
a proc by to dojizdeni do prace neumeli stejne nebolepe nez konvencni stroje? co to placas za blbosti, ty snad do prace dojizdis stovky kylometru?
9. 3. 2017 05:52
Re: Čím dál více vedle
Na to čistě a levně máš základní ZOE. Navíc u Renaultu běží projekt elektro lowendu.
Avatar - CHerokee
8. 3. 2017 20:01
Re: Čím dál více vedle
Protože to běžné ježdění do práce stále neumí lépe než konvenční stroje. Tak aspoň vystrkují růžy s tím, že umí jet kousek rychle.
8. 3. 2017 17:12
Myslím že nás Renault trochu šidí
Pokud mají motory max. otáčky 4300 ot./min a moment 2x320 Nm tak se na těch celkových 338 kW nedostanou ani náhodou. Kupecké počty :-)