Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Zoe Z.E.: Z(o)ero Emission pro kratší cesty

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Další z frankfurtských konceptů Renaultu Zoe Z.E. představuje elektromobil pro kratší cesty po městě a okolí.

Vypadá jako kupé, ale jedná se o čtyřmístný čtyřdveřový malý vůz. Přední dveře připomínají svým tvarem nůžky, ty zadní pak motýlí křídla a po jejich otevření je také zároveň přístupný zavazadlový prostor, jehož objem kolísá podle obsazení vozidla mezi 150 a 500 litry.

Elektromotor o výkonu 70 kW nabízí točivý moment 225 Nm. Lithium-iontové baterie umožňují dojezd až 160 km. Převod je přímý s invertory pro jízdu vpřed a vzad. Posilovač řízení je elektrický a svou účinnost mění variabilně, elektřina se stará také o správnou funkci parkovací brzdy. Zoe jezdí na velkých kolech o průměru 21 palců. Na délku měří přesně 4100 mm, jeho šířka činí 1840 mm a do výšky vyrostl na 1516 mm. Rozvor 2605 mm pak odpovídá dolní hranici současné nižší střední třídy.

Koncept váží 1400 kg a je schopen uhánět až 140 km/h. Při rychlostech nad 90 km/h se vysouvá zadní spoiler, který zlepšuje aerodynamiku. Obsahuje také pás světelných diod, který zároveň slouží jako brzdová světla. Další světlo je integrováno do žraločí ploutve na střeše, ze které se také vysouvá anténa.

Akumulátory, které napájejí elektromotor, mohou být dobíjeny třemi způsoby. Ze zásuvky (konektor je umístěn u pravého předního blatníku) trvá 4-8 hodin, rychlonabíjení, pro které slouží stejný konektor, zabere jen dvacet minut a pokud vůz zajede k dobíjecí stanici systému Quickdrop, baterie dosáhnout plné kapacity za pouhé tři minuty! Renault tuto novinku rovněž představuje poprvé ve Frankfurtu.

Další konstrukční zajímavostí vozu je použití polyuretanového gelu vpředu a vzadu, který má chránit světla z diod a exponované části vozu při drobných městských ťukancích. Futuristická klimatizace, která pokrývá střechu a připomíná včelí plástve, je schopna uvnitř nejen zvlhčovat vzduch a čistit jej, ale také provonět. Slouží zároveň jako membrána, která izoluje cestující od horka nebo zimy, které mohou panovat venku. Mohutné zadní vstupy vzduchu pak ochlazují akumulátory.

Zpětná zrcátka jsou nahrazena maličkými kamerami, které přenášejí obraz na rozdělený panel, ten je na místě konvenčního vnitřního zrcátka. Srdcem přístrojové desky je velký TFT displej, který řidiči zprostředkovává veškeré informace o jízdě včetně stavu baterií, dojezdu a datech o navigaci. Řidič si může vybrat svého avatara, který mu dodává další dopravní info včetně údajů o vzdálenosti k nejbližší dobíjecí stanici. Nastavitelné je také osvětlení interiéru vozu, které se dokáže přizpůsobit například i barvě oblečení řidiče, kterou snímá senzor v jeho sedadle.

Na kartu místo klíčku jsou již zvyklí i majitelé sériových vozů značky. Tu v konceptu Zoe stačí přiblížit k čipu na dveřích a ty se automaticky zamknou, stejným způsobem funguje i startování elektromotoru.

Renault nazývá Zoe Z.E. vozem pro denní použití. Pokud vám jméno nového konceptu připadá povědomé, tak ne náhodou. Francouzská automobilka už jej jednou použila, byť v přepisu Zoé, a to před čtyřmi lety.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
17. 9. 2009 09:48
Jasný smer
Takže smerovanie je jasné .....primerané výkony+nižšia hmotnosť+väčší dôraz na aerodynamiku=zväčšovanie toľko kritizovaného krátkeho dojazdu.