Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reportáž: Concours d´ Elegance Chateau Loučeň 2015 – prospěla roční pauza?

Michal Fokt Michal Fokt 7. 6. 2015 • 04:09
81
27
Zobrazit náhledy (81)
Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda
Navštívili jsme třetí ročník výstavy automobilových krasavců Concours d´Elegance, jenž proběhl na středočeském zámku Loučeň.

Když výstava Concours d´ Elegance Chateau Loučeň v roce 2012 začínala, na prvním ročníku jsem nemohl chybět.a byl jsem akcí naprosto unešený. Sice jsem nebyl na její prestižnější obdobě ve Villa d´Este ani v Pebble Beach, ale s ohledem na její úroveň jsem si tak nějak představoval, že prestižní podniky v Itálii v USA fungují. A tím nemyslím jen účast krásných a vzácných aut, ta nechybí ani na méně renomovaných veteránských akcích, ale spíše celkovou atmosféru.

Loučeň nepřipomínala vesnickou pouť, ale byla tak nějak „elegantní“ a to včetně návštěvníků, což jsem připisoval i relativně drahému vstupnému. A to bylo to, co odlišovalo první ročník od toho letošního třetího. Až překvapivě velké množství návštěvníků sice byla ochotno zaplatit 450 za vstup, ale většinu z nich už nenapadlo se obléci tak, aby to odpovídalo duchu akce.

Kvůli tomu budou některé z nejkrásnějších automobilů historie na fotkách už navždy ve společnosti pupkáčů ve vytahaných tričkách. A tento kontrast vynikl ještě více proto, že řada lidí věděla, jak se obléknout na akci, která má ve jméně „elegance“. Nejsem si jistý zda je v moci organizátorů s tímhle něco provést, je to asi spíše o kulturnosti samotných návštěvníků, akci to ovšem rozhodně škodí a to je opravdu smutné, protože to podstatné, tedy auta, byla tradičně nádherná.

Jsem spíše youngtimerista, nemohu úplně kvalifikovaně posoudit exkluzivitu zúčastněných vozů, čistě z pohledu automobilového nadšence ovšem rozhodně bylo co obdivovat. Jádrem letošního CdE byla zcela jistě expozice automobilky Škoda, která letos slaví 120 let existence značky Laurin & Klement a k vidění byly téměř tři desítky exemplářů obou značek a to od prvních bicyklů a motorových kol až po nejnovější Superb a to včetně mého oblíbeného spideru 1100 OHC.

Společnost jim dělaly i sympatické hostesky v dobových kostýmech. V teplotách, atakujících třicítku, asi žádný med. Když už je (zase :) ) řeč o oblečení, potěšili i doboví policisté, stejně jako módní přehlídka nebo také samotní majitelé veteránů v retro úborech. K dokreslení atmosféry hrála živá hudba (byť s poněkud potlačeným hlasem zpěváka) a jako posledně probíhaly i různé workshopy, jejichž rozpis najdete na webu akce.

Ale zpět k autům. Kdo by si myslel, že škodovky a Laurinky letošní ročník převálcují, mýlil by se. Velmi silnou konkurencí jim byla překvapivě rozsáhlá expozice moravské značky Wikov, která rozhodně patří k těm, jejichž konce bychom měli litovat. Jak správně podotkl kolega Tomáš Dusil, svým zaměřením na bohaté zákazníky i inovativností z ní mohlo být takové české BMW…

V areálu jsem také rád zase uviděl pár Astonů, nechyběly ani vozy Bugatti, byť ve výrazně menším zastoupení než před čtyřmi roky, potěšila miniexpozice youngtimerových Ferrari nebo klasických vozů Hispano-Suiza. Ostaní značky se účastnily spíše symbolicky, mimo jiné třeba Tatra, Walter, Avions Voisin, Delage, Duesenberg, Isotta Fraschini, Mercedes.Benz, Jaguar nebo Mercedes-Benz.

Možná malý podnět pro organizátory do budoucna – trošku estetičtější informační tabulky u vystavených automobilů na decentnějším podkladu by neškodily, tyhle každou fotku doslova hyzdí.

Škoda jen, že prudké červnové slunce trošku sabotovalo snahy o vyfocení, vozy napěchované chromem a s nablýskanými karoseriemi nebylo snadné zvěčnit, o vozech na hranici světla a stínu, popřípadě ve stínu a s osvětleným pozadím už vůbec nemluvě. Nejlepší tedy bude, když si je pojedete dnes vyfotit sami, rosničky slibují polojasno, výstava je otevřena až do 16.00 a na prohlídku by vám měly stačit dvě hodiny.

Nezapomeňte také hlasovat o nejoblíbenější vůz. Nechci ovlivňovat, já to letos pojal patrioticky a volil vymazlenou třiadvacítku, stejně tak dobře ale můj hlas mohlo dostat ještě asi tak 20 dalších krasavců. ;-)


Témata
8. 6. 2015 17:23
Re: vytez elegance
... mít svého favorita, ano. Např . přepych v „tankovém“ provedení, jako je Hispano Suisa byť s detailně vtipnými nápady provedenými s řemeslnou precizností, mě moc nebere. I když je tu co obdivovat a je to taky kus automobilové historie. Bere mě vedle celkového "fádního" tvaru např. to, že už má T77 boční okna při povrchu karoserie (poprvé to měl o půl století později až Ford Siera a Audi 100), nebo zapuštěné kliky dveří, .....
Když se podíváte, jaké zrůdy byly tehdy aerodynamické karoserie podle Jaray-ho patentů a co podle nich Tatra vytvořila za elegantní hodnotu, vymykající se mezi všemi tehdejšími automobily svým nízkým těžištěm a prostorným interiérem, tají se dech (Ledwinka, Ubelacker).

Škoda, že vedle Z-ky na úvodní fotografii článku nestála také podobná JAWA 700 také pro 1000 mil československých. Mimochodem u tehdejších Z-ek můžeme obdivovat zavěšení předních kol napovídající už McPhersona.
[odkaz]
Avatar - Kubass
8. 6. 2015 17:01
Re: vytez elegance
Stim souhlasím, nicmene vedle tech nadhernejch Dusenbergu, Hispano Suiz a Wikovek vypada tak trosku moc obycejne. Ale mozna je to jenom muj pocit, a je jasny ze kazdej tam mel toho sveho favorita, ono me se nejvic libila ta Lancia Stratos dole u galerie, ale ta bohuzel nemela cislo :(.
8. 6. 2015 16:12
Re: vytez elegance
Má-li jít tady o eleganci, pak T77 už není krabice s blatníky, ale kompaktní tvar s liniemi odpředu dozadu.
Avatar - Kubass
8. 6. 2015 15:56
Re: vytez elegance
Nic proti Tatre 77, je to nadhernej stroj se spoustou na svou dobu modernich prvku, ale myslim ze tam bylo vic zajimavejsich a hlavne hezcich kousku.
8. 6. 2015 14:40
Re: vytez elegance
No, objektivně vzato - hodnoceno elegancí a technickou pokrokovostí - by se jím měla stát Tatra 77. Ta jako jedniná z aut 30-ých let má samonosnou karoserii (bez chassis, s nízkou světlostí) a elegantní a geniální aerodynamiku, dotaženou do užitkové podoby. Předběhla dobu o desítky let. Tady byla vystavená navíc jedna z posledních (před následnou T87), a tedy s dotaženými tvary, navíc velmi dobře zrestautrovaná v krásném tmavém zeleném laku s hlubokým leskem.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud