Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reportáž: Rychlostní zkouška s mistrem světa. Na vlastní kůži!

Martin Machala
Diskuze (22)
Abych byl přesný. Emil Bergvist ještě mistrem světa v rallye není, ale že jednou bude, tím jsem si naprosto jistý.

O jednadvacetiletém švédském sympaťákovi se ve světě rallye mluví už delší dobu jako o jednom z největších talentů. Emila Bergvista určitě zaregistrovali i domácí fanoušci, výraznou stopu totiž zanechal na letošní barumce, kde skončil na šestnáctém místě. Nic moc výsledek? Možná na první pohled. On ale Bergvist závodí s Opelem Adamem kategorie R2 (tedy předokolkou s výkonem kolem 180 koní), přičemž za sebou nechal hned několik speciálů S2000 (čtyřkolky s výkonem vyšším o nějakých sto koní)… Před ním potom ve výsledkové listině figurovaly jen vozy zmíněné kategorie S2000, produkční čtyřkolky skupiny N a samozřejmě také několik er-pětek. Ve Zlíně byl také korunován juniorským evropským šampionem. Velmi slušný životopis začíná mít tento mladý Švéd!

V rámci německé 3-Städte-Rallye ale Bergvist nezávodil. Jako nejvýraznější tvář Opelova soutěžáckého programu pro začínající závodníky vozil „VIPáky“ po jednotlivých rychlostních zkouškách. Ne jako nějaký předjezdec, ale hezky naostro mezi ostatními posádkami. Čas od času mám svoji práci strašně moc rád!

„Mitfára“ za „mitfáru“

Nejdříve jsem se musel navléct do závodnické kombinézy, na Emila čekám spolu s mechaniky u silnice. Není totiž čas zajíždět až do servisní zóny, jinak bychom taky nemuseli stihnout start „naší“ rychlostní zkoušky. Za chvíli se však vynořuje maličký Opel Adam a já tak konečně můžu usednout na sedadlo spolujezdce. Ještě zapojit interkom a můžeme vyrazit.

Čeká nás docela dlouhý přejezd, nějakých patnáct kilometrů. V závodním speciálu nic příjemného. Hlavně neustálé kvílení od převodovky je po několika minutách příšerně otravné – i když máme mikrofony nalepené pomalu na zubech, prakticky se neslyšíme. Chudák Emil má navíc plné ruce práce s hledáním cesty. Musí totiž zastat práci svého tradičního spolujezdce, já mu s trasou k rychlostní zkoušce moc neporadím… „Jo, asi už vím, kde jsme,“ zaslechnu ve sluchátkách. „Není to úplně jednoduché, věnovat se kromě řízení i navigaci,“ prohodí Emil a znovu začne hledat trasu v itineráři.

Na start zkoušky se ale nakonec dostaneme naštěstí včas. Samotný test je podle Emila velmi atraktivní, můžu se prý těšit na šotolinový úsek a také jeden poctivý skok. Stačím odvětit, že oboje bude pro mě premiéra, to už se ale Bergvist odmlčuje. Do startu zbývá pár sekund.

Že já nebyl zticha…

Ještě před samotnou jízdou jsem se dozvěděl, že Emil své krátkodobé spolujezdce rozhodně nešetří. Dopoledne byl v jedné z rychlostních zkoušek v rámci kategorie prý dokonce nejrychlejší…

Nebudu vás napínat, stejný kousek se Bergvistovi povedl i se mnou. Na necelých jedenácti kilometrech byl v kategorii R2 s náskokem první (druhá nejlepší er-dvojka ztrácela přes pět sekund…), celkově pak patřilo v této zkoušce Emilovi šesté místo. A porazil dokonce i jednu Fabii R5! „Naslepo“, bez notiček od spolujezdce. Docela by mě zajímalo, jak by si Emil v závěrečném pořadí vedl. Jeho časy se ale do výsledků logicky nepočítaly.

Na místě mitfáry jsem už párkrát působil, opravdu ostrá rychlostní zkouška se vším všudy ale byla pro mě úplně novým zážitkem. Tím nejsilnějším, jaký jsem kdy v autě zažil. I relativně slabá R2 bohatě stačila na rychlosti kolem 180 km/h, která se na úzké silničce lemované stromy, domy, diváky, jeví jako z jiného světa. Pak přijdou neskutečně tvrdé a hlavně centimetrově přesné brzdy, bleskový průjezd zatáčkou a rychle pryč. Ruční brzdou si Emil pomáhá výjimečně, s předokolkou to prý nemá moc smysl.

A pak přichází onen zmíněný skok. Emil skoro nebrzdí, Adam R2 se na okamžik odlepí od asfaltu a pak sebou bouchne o šotolinu. Je to strašná rána, Bergvist evidentně chtěl, abych si svůj první pořádný skok nadmíru užil. No, bylo to od něj hezké, ale i po několika dnech mě pořád bolí za krkem… Bez nadsázky. „S asfaltovým nastavením je to vždycky rána,“ dozvídám se později v servisu.

Ani se nestačím vzpamatovat z přistání a už se musím vypořádat s další nástrahou v podobě šotolinového úseku. Se zmíněným asfaltovým nastavením a s absolutními slicky… Zatím jsem si jízdu vesměs užíval a Emila za jeho schopnosti obdivoval, tady se však začínám trochu bát. Na asfaltu jsem si byl i z místa spolujezdce adhezí a reakcemi auta docela jistý, tady mi ale připadá, že jedeme snad na ledu. Přichází ostrá zatáčka, můj řidič ji však asi nevidí. Říkám si, že bych ho snad měl upozornit, že tady přece pojedeme doprava. Ne rovně na ten sloup! Ani nedýchám, když Emil najednou Adama R2 rozhodí a nádherným smykem z mého pohledu záludnou zatáčku čistě a přesně projede. A auto rovnou nasměruje do dalšího oblouku. Přechod z jedné do druhé zatáčky je neskutečně plynulý a samozřejmý.

Ostatně jako celá rychlostní zkouška. Ano, na brzdy jde Emil velice razantně, jízda je však celkově klidná. Ale, jak jste se už dozvěděli, nesmírně rychlá.

Něco bezpečnějšího

Soukám se z auta, dýchám jak po stometrovém sprintu, Emil už postává klidně vedle auta. Jako by se vrátil z cesty pro nákup. Jakmile popadnu dech, můžeme si konečně trochu popovídat. Zajímá mě, kdy vlastně s rallye začal. „Před pěti lety, když mi bylo šestnáct. Před tím jsem jezdil motokros. Pořád jsem ale měl něco zlomeného. Rozhodl jsem se tedy pro bezpečnější sport,“ vzpomíná Emil. „A v osmnácti, kdy jsem se s Fiestou R2 začal více prosazovat ve švédském mistráku, jsem si řekl, že ze mě bude profík.“ A pak už to šlo docela rychle. Výhra v německém seriálu Adam Cup, postup do juniorského mistrovství Evropy s Adamem R2 a letošní titul.

Napadá mě, že jako severský jezdec se asi bude nejlépe cítit na šotolině, případně sněhu. „Je pravda, že na šotolině jsem se prakticky narodil, ve Švédsku jsem si užil i hodně zimních soutěží. Čím dál víc se mi ale líbí asfalt,“ překvapuje Emil. „Tady musíte být hodně agresivní a hlavně přesní na brzdách. A jakákoliv větší chyba se na asfaltu těžko napravuje. Na šotolině bývá prostor na vyřešení problému větší, na sněhu vám zase pomůže bariéra. Ale na asfaltu je hranice mezi rychlou jízdou a průšvihem velmi tenká,“ upřesňuje Bergvist.

Samozřejmě se musím pozeptat na letošní zlínskou ralley, kde Emil startoval vůbec poprvé. „Úžasná soutěž! Velmi těžká, ale zábavná. Zatímco tady v Německu je to na perfektním asfaltu občas trochu nuda, u vás se na všech těch nerovnostech musí člověk neustále soustředit,“ glosuje specifické české podmínky švédský pilot. Vidíte! Až budete příště nadávat na stav českých silnic, vězte, že nejsou rozbité. Ale zábavné!

Trochu složitější je to zatím s Emilovou jezdeckou budoucností. Opel si sice vychoval mimořádný talent, mladému Švédovi ale teď už z pohledu dalšího postupu nemá co nabídnout. Projekt Corsy R5 je totiž aktuálně v lepším případě odsunut na neurčito, v tom horším Opel zůstane v rallye jen u cupového Adama a silnější verze R2. Závodění obecně totiž prý zrovna nemusí nová marketingová ředitelka značky, která předtím působila ve společnosti L´Oréal. Tině se evidentně víc zamlouvá spolupráce s vysloužilou topmodelkou Claudií Schiffer než podpora motosportu…

Bergvist tak příští rok Opel podle všeho opustí. Startovat by měl v juniorském mistrovství světa, snad s Peugeotem 208 R5. Třeba tahle promarněná šance Tinu pohne k er-pětkovým zítřkům!

Martin Machala
Diskuze (22)
Avatar - donPedro
1. 11. 2015 08:48
Souhlasím s panem Machalou,
že titulek má vždy nalákat, být tahákem na článek. Ovšem způsob tento dezinformační zdá se mi býti poněkud hodně nešťastný, nebál bych se říci že pro médium, které chce-li býti seriózním, jest dokonce nepřijatelný. Nelze také než vyzdvihnout zoufale naivní snahu o vysvětlení nevysvětlitelného a přiznat tak talent k donešení si čehosi nevábného do vlastního hnízda. Závěrem lze tedy jen říci, že se nám zde jaksi bohužel začíná Blýskat na horší časy ....... :-( :no:
Avatar - Kobler
1. 11. 2015 02:04
Re: Bulvární titulek jako v Blesku
To je tak dobře napsané, že jsem smíchy vzbudil přítelkyni. >:D >:D >:D
Avatar - Ji/Ri
31. 10. 2015 19:55
Re: Zpět svůj čas!
>:D >:D >:D Prd je vybavený! Reaguj!!! Jo, přesně tak... :yes:
Avatar - Ji/Ri
31. 10. 2015 19:51
Re: Reakce Machala
Třeba na víc nemá?
Avatar - Ji/Ri
31. 10. 2015 19:50
Re: Reakce Machala
To je smutné, že na článek umíte nalákat jen lží.Opravdu to jinak neumíte? To jsem myslel, že jste větší kádři.