Republikáni chtějí zrušit podporu elektromobilů a uvalit na ně daně. Z bizarního důvodu
V USA se dál vede debata o zrušení slevy na dani 7500 dolarů při nákupu elektrického vozidla. Objevil se ale nápad jít ještě dál a elektrická vozidla zatížit daní.
Patnáct republikánských senátorů navrhlo nejen zrušení podpory nákupu elektromobilů, ale i zavedení nové daně tisíc dolarů, která by se při nákupu elektrického vozu musela platit na opravy silnic.
Návrhy změn zákonu by tak znamenaly nejen ukončení slevy na dani 7500 dolarů při nákupu nového elektromobilu, ale i znevýhodnění aut do zásuvky, co se kupní ceny týče.
Logika senátorů je poměrně jednoduchá – majitelé vozů se spalovacími motory na údržbu silnic přispívají daní z benzínu. Elektromobilisté se proto na nákladech dopravní infrastruktury tímto způsobem nepodílejí.
Automobilový průmysl naopak volá po zachování podpory elektromobilů, případně o jejím postupném ukončování. Prodeje elektromobilů budou nižší, pokud při jejich nákupu nebude možné využít 7500 dolarů slevy na dani. A ještě nižší, pokud by se připočítávalo tisíc dolarů na opravu silnic. Potíž je i v tom, že se podle očekávané poptávky plánovaly kapacity. Teď může být všechno úplně jinak.
„Elektromobily mohou vážit až trojnásobek toho, co vozy se spalovacími motory, tím více zatěžují a ničí naše silnice a mosty,“ argumentuje senátorka za republikány Deb Fischerová.
Používá při tom ale argument, který je trochu přitažený za vlasy. Elektromobily váží více než srovnatelné vozy se spalovacími motory, ale určitě ne trojnásobek. Navíc nejprodávanější auto do zásuvky, tedy Tesla Y, je lehčí než americké trucky a zhruba o pětinu těžší než stávající americký bestseller Toyota RAV4, která je s ypsilonkou rozměry srovnatelná.

Podle Fischerové majitelé aut se spalovacími motory přispějí nákupem benzinu na opravy federálních silnic zhruba 87 až 100 dolarů ročně. Novou daní by tak elektromobilisté v podstatě hradili tuto daň na 10 až 12 let dopředu.
Podpora prodeje elektromobilů byla součástí cíle zvýšit jejich zastoupení, a snižovat tak emise skleníkových plynů z dopravy. S tím, jak nový americký prezident Donald Trump odstoupil od Pařížské dohody a chystá zrušení zelených cílů země, není vlastně důvod elektrické vozy podporovat. Některé státy USA ale plánují, že zavedou něco, čím by rušenou federální podporu nahradily.